Katter iFokus

Katter

Läst 154 ggr
Obnoxiously
0

Överviktig äldre katt

Har en vanlig bondkatt. Hon är nu 13 år och har blivit överviktig sedan jag kasterade henne för 6 år sedan. Hon är utekatt, men går inte långt. Håller sig mest kring huset och ute på tomten.

Jag tänker att hon hade behövt gå ner i vikt och få något tillskott tänker jag nu när hon är äldre. Hon har till och från Mjäll i pälsen.

Jag har provat olika foder till henne men hon får allergi och tappar allt hår på magen. Nu äter hon Friskies från vanlig mataffär, men tänker att det är mycket skit i maten men det är det enda hon inte reagerar på.

Eftersom hon är gammal har hennes försäkring upphört. Vad kan det tänkas kosta att gå till veterinären för att undersöka henne ordentligt, få utskrivet dietfoder och något kosttillskott?

Finns dietfoder på nätet, men det står på alla foder att dessa endast får tas efter ordination från veterinär.

Fridaaaa
1

Skippa torrfoder
Ge blötmat. Bästa kosten för en katt.

Friskies är bland det sämsta man kan ge, nästan bara spannmål och skit. Katter är renodlade köttätare.

Dietfoder = försäljningsknep, veterinärer kan sällan kring kost.
Konstigt att försäkringen upphört, vilken hade du? Inte hört om något bolag där försäkring upphör vid viss ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
1

Det låter som en märklig försäkring.

Vi har precis varit hos veterinären med vår katt på en seniorkontroll.
Den kostade 3900 kronor.

/Maria

91Marran
0

Vår förra katt hade någon typ av foderallergi. Vi gav Gastrointestinal Moderate calorie (Royal Canin) torrfoder. Han tålde viss mjukmat. Men kunde inte äta bara mjukmat för magen. Testa det och se.

Mvh
Mig

• Redigerat 2023-08-22 19:44 av 91Marran
OberonsMatte
3

Det är endast livförsäkring som upphör automatiskt när katten uppnått en viss ålder (som räknas som rimlig förväntad livslängd). Veterinärvårdsförsäkringen upphör den dag kattägaren säger upp försäkringen eller slutar betala för den.

Sajtvärd Katter iFokus

Obnoxiously
0

#1: Vilken typ av blötmat rekommenderar du?

Maria
3

#5 Varför kollar du inte upp henne hos veterinär?

/Maria

Fridaaaa
1

#5 Mjau, Bozita, carny tex de utan spannmål och utan socker

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.