Två katthonor och kattungar
Hej! Jag har två katter och den ena fick kattungar för fem veckor sen.
Den andra katten, Doris, är arg som ett bi, vill inte vara hemma och vägrar acceptera ungarna och är även arg på mamman. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Jag ger massa kärlek till Doris, hon sover med mig och får mycket tid av oss när hon hon är inne så att hon inte ska känna sig avundsjuk. Vi har Feliway, men det hjälper inte heller. Har någon fler tips?
Vänliga hälsningar Frida
Acceptans och samhörighet inom kattgruppen uppstår i det gemensamma kärnreviret - förutsatt att alla katter vistas i det gemensamma kärnreviret. Eftersom du skriver att en av katterna "inte vill vara hemma" misstänker jag att den katten även har möjlighet att hålla sig hemifrån, dvs. att välja bort vistelse i det gemensamma kärnreviret?
Lösningen är i så fall att begränsa utevistelsen.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja precis, den går ut ibland. Och sen kattungarna kom, vill hon bara gå ut. Så du menar att jag ska låta henne vara inne med de andra mer då alltså?
Tack för svar!
#2 Ja, annars kommer hon fortsätta välja bort att vänja sig vid det hon tycker är obehagligt och läskigt och i värsta fall kan hon sluta komma hem helt.
Sajtvärd Katter iFokus
Stort tack för svar! Rent intuitivt har jag velat hålla henne kvar hemma, men sen har jag varit så tveksam. Nu är hon inne för andra dagen och det går lite bättre faktiskt! :)
Tack!