Katter iFokus

Katter

Läst 103 ggr
anette67
0

Vilken färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Någon som kan säga om denna är sköldpadds tabby eller sköldpadds tigre?

OberonsMatte
1

Sköldpaddsfärgad betyder att katten har både svart och röd som genetisk grundfärg, men själva färgbenämningen är t.ex. svartsköldpadd, blåsköldpadd eller lilasköldpadd beroende på vilka eventuella andra synliga anlag katten har. Om den svarta och röda färgen inte ändras av andra anlag är färgen svartsköldpadd, vilket betyder svart + röd.

Om katten är mönstrad läggs mönstret till färgbenämningen och de vanligaste mönstren är tigré (smalrandigt), tabby (brett marmorerat) och spotted (prickigt). Det är på själva kroppen (sett från sidan) mönstren skiljer sig åt, men när pälsen är lång och dessutom rufsig (som på bilden) är et svårt att urskilja vilket mönster det är. Jag tycker mig ana ett tabbymönster, vilket i så fall skulle betyda att katten är svartsköldpaddstabby. Om du kammar pälsen så att den lägger sig åt rätt håll kanske det syns tydligare.

Eftersom katten ser relativt ljus ut och det kan vara svårt att avgöra kattens rätta färg på bild vill jag också skriva att om kattens mörkaste färg är grå istället för svart är katten blåsköldpaddstabby. Om kattens päls är vit närmast huden är katten silver (svartsköldpaddsilvertabby).

Monster.jpg

Sajtvärd Katter iFokus