Katter iFokus

Katter

Läst 169 ggr
jocke4u
1

Vår katt är lite mager

Vår katt (hona) som är 15 år är lite mager.
Hon äter för det mesta bra, får minst 2 påsar (t.ex. Latz, ligger väl på 85 gr/påse) per dag. Sen har hon fri tillgång till torrfoder (Hills) och givetvis vatten. Ibland varierar jag med annat märke och vissa funkar bra och andra sämre. Nu senast körde jag ICA's burk med oxkött som paté, den slukar hon snabbare tycker jag 🙂
Kattmat har ju inte samma krav på märkning av energiinnehåll men vet ni någon bra mat som man kan ge som har högre energiinnehåll (helst genom mer protein & fett, inte kolhydrater)?

Avmasking brukar göras varje sommar men tror inte hon äter så mycket möss etc (bor i stan)

Fridaaaa
2

Har du kollat upp henne hos veterinären? Kan vara tex njurarna

Mjau & bozita blötmat
Mush färdig barf

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
7

När katter i den här åldern börjar bli lite smala, så är det oftast hög tid att vända sig till veterinären för en s.k. seniorkontroll.

Ofta är det njurarna som börjar ge den här typen av symptom (då märker man också ofta att katten t.ex. dricker och kissar mer än tidigare). Men generellt så är det viktigt att först och främst kolla upp hur katten egentligen mår.

Först därefter kan man ta ställning till vilket foder som är lämpligt att ge katten. Är det t.ex. njurarna som börjar svikta så är ett proteinrikt foder inte det mest lämpliga att ge katten.

Så mitt råd är att du tar saker i rätt ordning. Först veterinärbesök. Därefter beslut om vilken mat katten ska äta. Det kan som sagt vara så att kissen nu behöver ett specialfoder, och då ska man inte börja laborera med annat istället.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jocke4u
1

Tack för kommentarerna!

Min pappa (79 år) börjar också bli smalare ;) så ja att gamla varelser blir tunnare är ju ganska normalt.

Nu hör till saken att kattdamen mår till synes helt ok, så att åka till veterinär känns inte aktuellt, hon är inte akut undernärd liksom men lite mer hull hade inte gjort något.

Kissar gör hon nästan uteslutande utomhus (inte i lådan i alla fall,….hoppas ingen annanstans ;) ), bajsar kan hon göra i lådan men även det mest utomhus.

Så, nej jag tar henne inte till veterinär för ett icke känt problem; lika lite som jag inte söker läkare om det inte är något som är fel.

Just nu ligger nog precis bakom mig på favvoplatsen…på skrivaren ;)

image.png

• Redigerat 2023-08-09 21:05 av jocke4u
Kattpatrullen
7

Tyvärr är det många "senior"-sjukdomar som smyger sig på och därför upptäcks alldeles för sent om man inte tar varningssignaler som viktminskning på allvar. T.ex. njurproblem orsakar ofta viktminskning och om det upptäcks tidigt kan kisse ofta få god hjälp av ändrad kost, tillskott o.s.v.

Jag håller alltså helt med om att ett veterinärbesök är alltså att rekommendera även om smisse bortsett från vikten verkar må bra!

Uppkatten
8

Du kan inte jämföra katter och människor på det sättet. När symptomen på njursvikt blir tydliga är redan 75 % av njuren förstörd.

Viktminskning är ett av de viktigaste tecknen hos katt på att något inte står rätt till.

Misstänker man att något inte står rätt till med katten är man skyldig enligt lag att ta katten till veterinär.

Behöver katten specialfoder så är det nu som ni behöver få information om kattens hälsotillstånd, så att rätt foder kan sättas in.

Kattens tänder är ytterligare något som behöver kollas i det här läget. Många äldre katter har tandsjukdomen TR/FORL som är mycket smärtsam, o då behöver de sjuka/skadade tänderna tas bort. Katter med smärta i munnen kan ha ordentligt svårt att få i sig tillräckligt med mat.

Man ska också vara medveten om att katter ofta är alltför bra på att dölja smärta/sjukdom.

Regelbundna hälsokontroller av katt hör till det normala, speciellt om vikten börjar gå ner.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
4

#3: Om katten har magrat så finns det ju ett känt problem.

Avmagring kan vara ett tecken på sjukdom även om du inte ser något annat symptom. Men du har ju heller ingen koll på hur kiss och bajs ser ut eftersom hon gör ifrån sig utomhus.

Jag hoppas verkligen att du tar katten till veterinär för en kontroll. Det är hon väl värd?

• Redigerat 2023-08-10 09:47 av [skyggis_tryggis]
Pyttelite
1

Börja med att väg henne och kolla hur hennes vikt bör vara.

Vad vi som människor tycker är magert behöver inte vara ohälsosamt för en katt.

Är hon utegående kan sommar och vinterkostym se olika ut.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fridaaaa
0

#3 Högst oansvarigt kattägarskap från din sida.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.