Katt som inte vill komma in
Hej!
Jag har en liten tjej på 6 år som är väldigt speciell på många sätt. Hon hittades utomhus mitt i vintern vid 6-8 veckors ålder. Hon var i stort sett livlös och hennes temp var så låg att den inte gick att mäta.
Jag fick äran att ta hand om henne och detta har lett till att det endast är jag som hon accepterar. Alla andra springer hon iväg för eller gömmer sig. Hon blir väldigt lätt rädd och stressad.
Vi har ett speciellt band och hon är så viktig för mig. Hon räddade nämligen livet på mig lika mycket som jag räddade livet på henne ❤️
Men förra året så fick jag hem 2 kattungar som hade förlorat sin mamma. Och min lilla tjej har sedan dess inte tillbringat en enda natt inne med mig. Hon vill inte komma in. Hon kan komma in i några minuter för att sen snabbt ta sig ut igen. Hon blir otroligt stressad. Mat och vatten får hon ute.
Hon mår bra. Jag kelar med henne så fort tillfälle ges. Hon sätter sig vid ytterdörren och säger till när hon vill ha mat. Så hon håller sig här. Hon går ingenstans.
Men nu är det snart dags för kyla och vinter igen. I vintras hade vi ett uthus hon kunde gå in i för att skydda sig för väder och vind. Men det huset har i år blivit renoverat så dit in kan hon inte gå längre.
Så jag måste komma på något sätt för henne att kunna skydda sig mot kylan i vinter.
Jag är väldigt osäker på om hon skulle klara av en kattlucka, det hade varit det allra bästa. Då hade hon kommit in i uthuset igen. Men så osäker och rädd som hon är så vet jag inte om hon vågar det? Är det någon här som har erfarenhet av rädda, skygga, stressade, osäkra katter och kattlucka? Går det att lära en sådan katt att använda en lucka? Jag är i så fall ute efter en lucka med chipläsare så att det bara är hon som kan komma in där.
Annars så funderar jag på ett isolerat katthus. Men jag är lika osäker där på om hon skulle gå in och lägga sig där utan att kunna ha koll på omgivningen.. Nu lägger hon sig gärna i en upphöjd kaninbur där framsidan av buren har galler så hon ser ut.
Vad har ni för tankar och idéer på vad jag kan göra?
Till saken hör också att här stryker en okastrerad hankatt omkring och bråkar med mina katter. Han äter även upp tjejens mat och det är något jag också vill kunna förhindra. Så om ni har tips gällande det också så uppskattar jag det mycket.
(tankar på att omplacera henne har så klart funnits, men jag tror inte att hon skulle klara av en sådan förändring)
Ber om ursäkt för en lång text, men kände att det behövdes för att ni ska förstå henne på ett bra sätt 🌸
Jag tänker att hon var först på plats och att det är henne du har störst ansvar gentemot.
Ska någon omplaceras så är det isåledes inte hon, utan de båda andra katterna.
Nu tror jag att det går att få katterna att fungera ihop, men att det blir svårt så länge ena katten är utekatt.
Tror att du kan få utförligare svar av Oberons matte här i tråden.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Absolut, men nu kommer de rätt bra överens ändå. De hälsar på varandra när de möts ute och de få gånger hon har varit inne så hälsar de på henne och håller sig nära. Jag trodde att hon skulle ha lättare för att komma in när de båda små fick gå ut.
Men så är inte fallet.
Skulle jag omplacera de små så är det inga som helst garantier på att hon faktiskt kommer in då. Det är det som är hela grejen..
Skulle jag ta in henne nu så skulle hon bli sjukt stressad. Hjärtat skulle slå i 180, svettas om tassarna och springa fram och tillbaka mellan dörrar och fönster för att kunna komma ut. Det skulle inte gå att få henne lugn. Jag har testat några gånger och att se den paniken hon får gör ont i mig. Jag vill inte att hon ska skada sig i sina försök att ta sig ut.
Det var svårt för henne att komma in redan innan bebisarna flyttade hit. Det var bara jag som kunde få in henne och det var tvunget att vara knäpptyst i huset. Hon kissade även inne på kläder, gardiner, ja allt som låg på golvet i stort sett. Så jag tror att detta är något som inte står rätt till hos henne med tanke på hennes bakgrund.
Så även om bebisarna skulle flytta så tror jag inte att hon hade kommit in ändå…
Så därför vill jag nu göra det så bra som möjligt för henne. Jag vill ge henne en trygg varm plats som bara är hennes. Men är som sagt osäker på om det faktiskt kommer fungera.
Jag tar mitt ansvar för henne. Det är därför jag nu ber om hjälp..