Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteende
Läst 129 ggr
mathildafreja
0

Katt kissar i soffan

Hej!
Behöver desperat hjälp. Har en kastrerad huskatt, hona, på 6 år som efter inköp av ny soffa börjat kissa i denna. Hon är en ganska speciell katt som under sina första 10 månader i livet förmodligen varit med om en del trauma. Detta visar sig framförallt med en reservation mot främlingar och starkt obehag vid höga ljud. Vi har haft ett visst problem tidigare med att hon kissat i sängen men detta löste sig med att stänga dörren till sovrum dagtid samt se till att hon trivdes med kattlåda och Kattsand.

Men till problemet, hon kissar nu i våran nya soffa, förmodligen någon typ av revirmarkering/beteendeproblematik. Vad vi gjort hittills;

• besök hos vet med ultraljud av urinblåsa samt urinprov - inget fel där
  • aluminiumfolie i soffan nattetid
  • hennes favorittorrfoder ståendes i soffan samt massor med gos och godisgivande i soffan
  • feliway i kontaktuttag
  • feliway spray på soffan så mycket vi bara kan
  • flyttat om den låda som stod nära soffan

Inget har egentligen hjälpt hittills, det kan gå några dagar och vi tänker att det löst sig men sen lyckas hon hitta en liten bit som inte är täckt med foile eller en stund där vi inte har helt koll kissar hon igen.

Hon har också en kattkompis hemma, 5 årig ragdoll och de kommer väl överrens.

Mvh uppgiven och trött på kattpiss

Pyttelite
0

Hur många lådor har ni?

Nya saker med nya dofter behöver neutraliseras - det vet varje katt 🐈‍⬛.

Det är svårt med nya dofter och nya möbler är ofta något som katter markerar.

Har ni placerat några klösbrädor kring soffan så att katten kan markera där?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

mathildafreja
0

#1: Vi har 2 lådor, hade tidigare två olika typer av lådor men de använde då enbart en av dom så vi köpte en till av favoriten.

Finns ett stort klösträd bara några meter från soffan. Men inga klösbrädor precis i anslutning till eller på soffan? Tror du det kan hjälpa?

Pyttelite
0

#2: Ni skulle behöva ytterligare lådor och gärna några plana klösbrädor.

En låda per katt plus en till är regeln sedan är det den nya doften/soffan som jag tror katten hänger upp sig på.

Biltema har bra och billiga klösbrädor.

https://www.biltema.se/fritid/husdjur/katt/kattleksaker/klovassare-2000031030?gbraid=0AAAAADowiYjiK-iZ8LoUYT5YjOroSdzjq&gclid=Cj0KCQjwrMKmBhCJARIsAHuEAPTkRzi8dad-pPtYwuG39ydbQIYd-Y__qgyxgxMeXchuwApH2IWIQfYaAkSREALw_wcB

Klösbräda av papp med mus och kattmynta. Skyddar möbler och mattor från kattens naturliga behov av att vässa klorna.
Uppkatten
0

Vad har du rengjort med, efter felkissning? D.v.s vilket rengöringsmedel har du använt?

Jag skulle tro att du har en osäker katt, som blir stressad av lukten från den nya soffan. Och det försöker hon göra något åt, genom att sätta sin egen doft ovanpå.

Jag brukar köpa några billiga lättvättade IKEA-överkast o tvätta i mitt vanliga oparfymerade tvättmedel före användning. Sedan kan man ha sådana där lakan som används vid sängvätning i botten, och därefter hänga IKEA-överkasten över soffan under en period, tills soffan inte luktar lika "nytt" längre.

Mina katter är inte felkissare, ska jag tillägga, utan jag gör det i förebyggande syfte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-08-08 07:21 av Uppkatten
mathildafreja
0

#4: Som tur är kan vi ta av överdragen till dynorna så det har vi gjort och tvättat med icke luktande tvättmedel och lite ättika för att få bort doft. På själva dynorna har vi sprayat med urinoff vilket jag förstått kan leda till mer markering då det doftar ganska mycket men går inte att få bort lukten på annat sätt.

Instämmer helt att vi har en känslig katt och vill ju såklart hjälpa henne på bästa sätt!

Ska tilläggas att soffan har stått i hemmet i 2 månader nu så den bör lukta "hemma" och det tog nästan 3 veckor från det att den togs hem tills dess att första olyckan skedde. Så initialt så markerade hon inte på soffan alls.

Rent beteendemässigt gör detta mig lite förvirrad då det inte riktigt följer "normen" för hur en katt bör revirmarkera men eftersom det är bara soffan så känns det ju ändå som revirmarkering?

mathildafreja
0

#3: Absolut att vi kan lägga till en till låda.

Ska köpa en till klösbräda idag och se om det hjälper!

Uppkatten
2

#5 Utifrån det du beskriver så undrar jag lite om det finns fler saker som stressar henne? Finns det t.ex. (nya) grannkatter på gården som kommer förbi då och då så här sommartid och som gör henne stressad? Ibland kan man t.ex. behöva sätta upp siktbarriärer i vissa fönster för att hjälpa sin katt att hantera stress från andra katter.

Min fundering är således om det är flera stressorer som får det att "bli för mycket" och att det yttrar sig som felkissning i just soffan (som då möjligen också i sig är en stressor).

Det här med "revirmarkering" är något man skulle kunna diskutera mer. En del menar t.om. att katter inte har revir utan hemområden, eftersom de vanligtvis accepterar att andra katter rör sig på samma område (men kanske inte vid samma tidpunkter/samtidigt o.s.v).

Jag funderar på om du skulle ha nytta av att vända dig till en kattbeteenderådgivare för att försöka komma fram till hur ni får styrfart på situationen på bästa sätt. Det kostar en slant, men det kostar ju å andra sidan att behöva byta ut soffan (etc) också… Kattbeteenderådgivare går att hitta över nätet, men det finns också t.ex. etologer som samarbetar med veterinärmottagningar på en del håll i landet.

Att utöka och förbättra lådsituationen är alltid bra (och ett viktigt första steg) när det gäller felkissande katter.

Använd kattlådor utan lucka, gärna stora kattlådor. De ska inte stå bredvid varandra, utan på olika håll i bostaden. Rengör INTE med rengöringsmedel som luktar citrus, däremot kan en svag doft av klorin i kattlådan få katten att söka sig dit.

En riktigt mjuk fin oparfymerad Kattsand är Evercleans Total cover. Den är snäll mot katternas tassar. Den är dock rätt "skräpig", men hellre dammsuga Kattsand än tvätta/sanera soffa tänker jag.

Bra att hålla "pedantiskt rent" i kattlådan, eftersom en del katter är väldigt känsliga för om kattlådan är rengjord eller inte.

Vill man byta ut all sanden emellanåt, så kan det vara bra att inte göra det i alla kattlådorna samtidigt. Någon låda kan få lukta lite "bekant".

Men försök även att ha lite extra koll på vad som t.ex. händer strax innan hon sätter sig i soffan och felkissar. Finns det något som utlöser det?

Har ni testat att strö Zylkene över maten (kanske också i lite högre dos än den som normalt anges)?

Det finns också andra sprejer/doftavgivare som fungerar ungefär som Feliway, och som kanske kan vara värda att prova? Jag tänker t.ex. på Pet Remedy.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mathildafreja
0

#7: Tack för utförligt svar!

Just nu tror jag vi känner att det är ett läge där det är dags att kontakta beteendeveterinär, vi fick som tur var ett tips på en bra från vår veterinär när vi var där.

Vi bor i lägenhet med inglasad balkong på 3dje våningen och hon är innekatt så tror inte att det är en ny katt som stör henne, men ska hålla utkik för det!

Vi har inga luckor på kattlådorna och det är rejäla lådor som står långt ifrån varandra i olika rum. Men ska kolla över om vi kan optimera det mer. Gällade Kattsand vågar jag inte byta (compact care unsented) då vi försökt göra de två gånger under de 5 åren vi haft henne (bla under pandemin då det inte fanns att få tag på en kort period) men detta ledde båda gångerna till att hon bajsade precis utanför lådan tills vi bytte tillbaka till compact care unsented. Hon är en bestämd dam haha!

Zyklene har jag inte testat, ska kolla upp det! Också kanske en annan doftavgivare då!

Uppkatten
1

#8 Vad tror du om att inte byta ut kattsanden, men att istället erbjuda en kattlåda till med annan sand i…?

Här hemma har jag flera kattlådor som används av båda katterna. Men ibland har jag valt att ha olika typer av sand i lådorna, för att se vilken Kattsand som katterna föredrar.

Jag har t.ex. kunnat ha Evercleans total cover i en kattlåda, Evercleans unscented i en annan låda och en tredje sorts kattsand/kattströ i en tredje kattlåda. På så sätt har jag kunnat ta reda på vilken kattsand/vilket kattströ de verkligen föredrar, samtidigt som det alltid har funnits 1-2 kattlådor som jag varit säker på att katterna känt att de kunnat använda.

I nästa steg har jag bytt plats på lådorna (med varandra) så att jag har kunnat se om det verkligen har varit kattsanden i sig som de föredragit.

Det har varit intressant. Total Cover är den sand som de verkligen har visat att de föredrar. Sedan finns det flera sorters Kattsand som de accepterar. Men det har också funnits kattströ som gjort så att de ö.h.t. inte har klivit i den aktuella kattlådan på flera månader (tills matten gett upp och bytt till någon Kattsand katterna gillar).

Man ska förstås inte experimentera för mycket/för fort med en stresskänslig katt, men att fylla på med t.ex. 2 kattlådor i hemmet varav en innehåller en särskilt mjuk och fin oparfymerad Kattsand kanske ändå hade varit intressant, tänker jag.

Håller tummarna för att du hittar en bra lösning! Uppdatera gärna här över tid, det kan vara till hjälp för fler.

Pyttelite
0

Bara som ett tillägg till varför jag rekommenderar klösbrädor.

Katter klöser inte bara för att vässa klorna utan de gör det för att lämna dofter.

Katten blir tryggare när den känner igen sina dofter så därför är det bra att ha klösbrädor mellan rum nära dörröppningar t ex.

Om du kollar dina katter så är de mycket konservativa och gör gärna samma kontrollrundor varje gång.

Att ha olika klösbrädor placerade på olika ställen skapar trygghet för katten.

• Redigerat 2023-08-08 20:02 av Pyttelite