Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 92 ggr
Ali121
0

Hungrig katt !

Hej
Jag har en 13 årig katt (hona , innekatt) som har ändrat mat vanor och är hungrig ofta ! Hon har alltid haft torr mat framme och fått våt mat en gång per dag men nu äter hon sällan torr maten och får flera gånger per dag våt mat , är vi på jobbet på dagarna är hon tvungen och äta torr mat i alla fall men så fort vi är hemma ville hon ha andra maten och går och gnäller tills hon får mat.
Det som oroar mig är det att hon har inte gått upp i vikt trots att hon äter tre gånger mer än hon gjorde innan.
Har provat olika sorter och smaker av torr mat.
Hon även tröttnar på viss sort våt mat och därför ger jag henne olika smaker hela tiden typ kyckling, fisk, kött, kalkon m.m
Tacksam för kloka råd !!!

UlrikaD
3

Har ni varit på nån senior-koll det senaste? Är ju inte ovanligt att äldre katter får problem med njurar eller utvecklar diabetes. I och med att hon är en äldre katt är det värt att kolla upp ordentligt.

Uppkatten
3

En äldre katt som får ökad aptit, äter väsentligt mer, kan vara ordentligt matfixerad, men samtidigt inte går upp i vikt (utan kanske t.om. går ner i vikt) kan ha problem med sköldkörteln (hyperthyreos). Det är vanligt hos äldre katter, och kan behandlas med god framgång om behandling sätts in i tid.

Ring och boka tid hos din veterinär i morgon, med andra ord.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.