Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteende
Läst 210 ggr
Magnete
1

Katt sover utanför vår dörr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
I Fredags anlände vi till vår stuga och då mötte vi en snäll katt med lång välskött päls som gärna ville bli klappad. Den har strosat omkring på våran tomt på dagarna. Men igår la den sig på våran veranda/uterum utanför våran ytterdörr på en stol och somnade där när jag klappade den och i morses låg den kvar där och sov. Även ikväll ligger den utanför vår dörr och sover. Den är inte mager och jag har svårt att tro att den inte har ett hem men förstår inte varför den inte vill sova hemma. Bör jag vara orolig eller göra något eller ska jag bara låta den göra vad den vill?

Uppkatten
7

Finns det några grannar i närheten så börja med att fråga dem ifall de känner till katten.

Säg att du blev lite orolig och bara vill försäkra dig om att katten bor i närheten.

Börja där. Återkom gärna här och berätta vad du fick för svar, så kan du få mer tips och råd vid behov.

Servera gärna katten vatten!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
0

#1: instämmer.

OberonsMatte
3

Har ni långt till närmaste granne? Även till synes välmående katter kan ha varit hemifrån längre tid och längre bort än ägaren önskar.

Fortsätter katten att hålla till hos er kan du sätta på den ett töjbart tillfälligt halsband (t.ex. ett gummiband) och fästa ett meddelande till ev. ägare där med uppmaning att ringa dig. Så länge katten har kvar halsbandet kan du vara säker på att den inte träffat sin ägare.

Sajtvärd Katter iFokus

Magnete
0

#3: Våra närmsta grannar har tre hundar så känns inte som att de skulle ha en katt. Sedan är det några hus i närheten, men inte frågat någon än.
Katten ligger iallafall inte utanför dörren än så länge så hoppas den är hemma igen!

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
3

Katter kan göra så där att de besöker andra i närheten, trots att de har ett hem.

Jag bor själv på landsbygden och det inträffar ofta. Men bäst är att fråga grannarna, de vet förhoppningsvis mer.

Är katten välskött så verkar det inte vara någon akut fara, men som sagt, erbjud vatten.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen