Katter iFokus

Katter

Läst 112 ggr
Sgraff
2

Flytta med min gamla katt

Det börjar äntligen bli dags för mig att flytta ifrån föräldrahemmet och till min allra första lägenhet.
Däremot kan jag inte släppa tanken av min gamla katt. Han är 16 år och har varit utekatt hela livet.
Numera ligger han däremot för det mesta inne på soffan och myser.

Det är min katt och resten av familjen är inte så involverade i honom.

Vore det själviskt av mig att flytta med honom?
Jag vet att han skulle få bästa vård/mys hos mig, men kan det överväga att han skulle få bli innekatt?

Stor lägenhet med väl tilltagen balkong som går att kattsäkra!

Hur hade ni gjort? Låta honom bo kvar hemma eller prova lägga in honom på ålderdomshemmet aka min nya lägenhet? :)

Magi-cat
13

Jag tycker det låter som om det vore den för katten bästa idén att ta med honom när du flyttar!

En äldre katt kan nog lätt vänja sig vid livet inne och ligga och mysa! Kattsäker balkong låter toppen!

Ja, jag hade tagit med katten i den situationen. 🙂😻 Lycka till!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Scorpio97
7

Jag flyttade till min första egna lägenhet i juli förra året och tog med mig min katt som tidigare bott hos min mamma (jag fick katten när jag fortfarande bodde hemma hos mamma, men åren innan jag fick egen lägenhet bodde jag i studentrum och kunde inte ha djur).
Min katt är lite yngre än din, ca 14 år, och väldigt pigg och aktiv. Hon var utekatt hos min mamma samt jagade mycket och jag hade därför samma funderingar som dig, om det var rätt eller inte att göra henne till innekatt. Men jag bestämde mig för att testa åtminstone, för min katt har alltid varit väldigt bunden till mig och det kändes fel att inte ens prova.

Och det har gått jättebra! Jag får aktivera henne mer med lek osv än vad som behövdes när hon bodde hos min mamma, men hon verkar inte alls sakna att vara ute :) Min lägenhet är på drygt 70 kvm, jag har tänkt till med kattmöbler och att hon kan sitta i fönsterna och titta ut, och jag har också en stor balkong som ska kattsäkras (jag har bara inte riktigt kommit fram till hur jag vill göra). Nu under våren har jag även köpt sele för att testa koppelpromenader.

Så om din katt dessutom är lite äldre och mest vill mysa så tror jag absolut att det kommer gå bra :)

//Jessie

Thaeri
1

Om han mest håller sig inne även med tillgång till hela sitt gamla revir så finns det ingen anledning att tro att han kommer bli missnöjd med att vara innekatt i ett helt nytt sådant.

Min Tarzan var utekatt hos mina föräldrar och var inte jättenöjd med att hållas inne då och då när han var skadad efter att ha slagits med grannkatten. Men när han flyttade in till min lägenhet (med innätad balkong) var det inga problem, för då fick han ett helt nytt revir vars gränser gick längs väggarna istället för att innefatta en trädgård.

Katter tänker inte i inne och ute, de tänker i revir och om de har tråkigt.