Kattunge på marsvinsbur
Jag har två trälådor med nätlock där mina marsvin bor.
Tyvärr har kattungen på 4 månader utsett marsvinen till sin leksak.
Det är otroligt spännande och jaktlusten sätter fart. Han skrämmer dock marsvinen rejält varje gång han hoppar upp på nätlocken och jagar dem.
När jag är hemma så tar jag bort honom och säger nej. Alternativt vattenflaska vilken är väldigt effektiv men inte så snäll.
Problemet är när jag inte är hemma, så kan han jaga och vara på burarna i timmar.
Vill inte stänga dörren till vardagsrummet då katterna (han har en vuxen kompis) kommer bli tvungna att dela på sovrum/hall/kök.
Fick tips av en vän att fylla små byttor med ättika och ställa ovanpå, dem luktar han bara lite på och sedan går han förbi.
Så söker tips på hur jag på ett snällt sätt får honom att tycka det är obehagligt att vara på marsvinen burar?
Det finns klätterträd så han kan se marsvinen på avstånd om han vill.
MVH Erika :)
Jag tror inte du kan få katten att tycka att marsvinen inte är spännande och intressanta. Om marsvinen ändå är i bur så är det väl bättre att de är i ett litet utrymme som t ex köket. Katterna får ha sin mat någon annanstans.
Alternativet är att du sätter upp burarna på en hylla dit katterna inte kan nå, eller bygger en stor bur runt de små burarna, med t ex kompostgaller. Som tak där kan du ha en skiva så inte katten kan sitta ovanpå marsvinen.
Marsvinen måste bli oerhört stressade av att katten när som helst kan hoppa upp på deras tak. Det är inte säkert de förstår att den inte kan ta sig in i buren.
Ättiksbyttor låter inte bra. Vad händer när katten välter en ovanpå buren?
- Redigerat 2023-05-17 00:02 av Sindri

Ta ut katten från rummet så att den inte kan stressa marsvinen
Stolt ägare till tre La permer
Katten är ett rovdjur.
Det kan du aldrig ändra på.
Får din katt chansen så är risken stor att han dödar och äter upp marsvinen.
Din katt är helt enkelt en katt.
Precis som Sindri skriver så måste det här vara extremt stressande för marsvinen. Marsvin är snarast att betrakta som bytesdjur/flyktdjur, och får de inte chansen att fly undan utan tvingas bli kvar i kattens närhet så far de väldigt illa.
Att spreja vatten på katten är ALDRIG okej, och kommer INTE att få katten att låta bli marsvinen i längden.
Ättika låter inte bra alls. Precis som Sindri säger: vad händer när katten välter en? Om marsvinen får ättika i päls/ögon? Och hur mår marsvinen av ättikslukten?
Ska du absolut ha både katt och marsvin där hemma, samtidigt, så bör de hållas ordentligt avskilda, helst i egna rum, för marsvinens skull. Det är inte rimligt att de ska behöva leva med ett rovdjur som skrämmer dem i sin närhet.
Tänk också på att många katter lär sig att öppna dörrar, så det gäller att ha koll så att marsvinen verkligen får ha det lugnt och bra, även längre fram i tiden.
Katten ser förmodligen marsvinen som det absolut roligaste och mest spännande i hela bostaden, långt bättre än både klösträd och leksaker. Vilket är helt rimligt. Det är som sagt en katt. Ett rovdjur.
Och det är marsvinen som du behöver skydda och värna extra om.
Absolut att det finns katter som fungerar ihop med både marsvin och kaniner.
Men det händer också att smådjur skadas/dödas av katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
När du inte är hemma kan du inte låta katten vara i samma rum som marsvinen. De blir förstås livrädda för katten och mycket stressade.
Tills du har hittat en annan lösning måste du stänga dörren mellan dem.
Är locket enda sättet för luft/ljus att komma in i marsvins buren?
Om inte hade jag lagt träskivor över marsvins buren så att katten inte kan sitta på gallret och stirra ner på marsvinen.
#5 Det räcker nog dessvärre inte. Marsvinen kommer ändå att märka av kattens närhet och bli stressade.
Även små djur måste få vara trygga och få sina behov tillgodosedda.
Även små djur har rättigheter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Aj aj aj det här låter inte bra och som skrivs marsvinen blir stressade samt så är katt rovdjur så separera dom innan det händer en olycka.
En katt jag skaffade 1991 då hade jag två marsvin han sov i deras bur för den var alltid öppen och marsvinen sprang fritt men det är högst ovanligt och den katten var väldigt speciell och dom blev finaste vänner men som sagt katt är rovdjur och marsvinen ska inte stressas och må dåligt.
Hade min katt på den tiden vart besvärande på marsvinen hade jag inte tillåtit dom att vara i samma rum nu var dom finaste vänner men alltid när jag gick hemifrån då stängde jag om marsvinen för att vara på den säkra sidan.