Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsakastrering
Läst 188 ggr
centralen
0

Kastrerad honkatt stygn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det visade sig att den katt jag adopterat som de trodde var kastrerad inte var det. I fredags blev hon iallafall kastrerad.

Nu ser det ut såhär och jag undrar om det ser bra ut? Har nån ett tips på hur jag bäst får på henne en body? Hon är väldigt skygg av sig och igår när jag väl fick på henne den rullade hon ihop sig med svansen under magen och jag vågade inte dra i henne massa för att få den på plats. Hon gömde sig sen under sängen och jag fick dra fram henne och tog av den igen. Hon är inte besatt av att slicka på såret och då jag varit hemma och haft koll har det gått bra. Men nu är det dags att jobba imorgon igen och då hade jag ju velat få på den eller nåt annat som skyddar. Krage tror jag inte alls går och jag är rädd att hon skulle fastna eller skada sig.

Hur har ni andra med skygga katter gjort?

• Redigerat 2023-05-07 19:29 av centralen
Maria
2

Jag har haft en tratt/krake som jag klipp så att den inte blivit så vid.
Katten har ändå inte lyckats slicka sig men tratten blir inte så otymplig.

/Maria

OberonsMatte
1

Jag tycker att operationssåret ser fint ut. Det röda är förmodligen blåmärken. Är katten obekväm vid hantering är nog tratt både lättast och snabbast att få på plats. Eftersom katten är sydd med inåtvända stygn finns det inte något som sticker ut och då brukar katten inte bry sig så mycket om operationssåret, men för säkerhets skull är det såklart bra att skydda det när katten lämnas utan tillsyn.

En variant på kroppsstrumpa är att klippa fyra hål och knyta ihop på några ställen på ryggen (istället för att trä på en trång kroppsstrumpa).

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-05-07 20:00 av OberonsMatte
hemul
0

Body tror jag inte på alls om hon ska vara själv. Vill hon verkligen slicka kommer inte lite tyg att stoppa henne. Hade nog varit bra om du vant henne vid tratt lite medan du var hemma, så det inte blir totalchock. Men det är ju för sent nu. Du får göra det bästa av det. Eller, har du redan tratt så kan du ju sätta på den nu. Du får hon i varje fall natten på sig att vänja sig medan hon har dig hemma och det antagligen känns lite tryggare.

centralen
0

#3: jo jag förstår det. Men eftersom Djurens Vänner rekommenderade och lånade ut en body har jag tänkt att det är bäst. Även eftersom hon inte hade tratten på sig när jag hämtade henne och direkt när vi kom hem stack hon in under sängen när jag skulle öppna och tvätta rent då hon även kissat i buren. Sen upplevde jag inte att hon var på stygnen så då ville jag inte utsätta henne för den när hon till slut blivit trygg igen och jag ändå var hemma. Jag vet att hon hade fått panik av tratten😞

centralen
0

#2: hon är inte så svår att hantera mer än att hon blir skrämd och då vill gömma sig. Med tratten hade hon inte ens kommit in under sängen där hon föredrar att ta skydd och då tror jag hon hade fått väldig panik😕

hemul
0

Sjukskriv dig ett par dar.

Maria
3

#6 Det är inte OK.
Man får ta ut ledighet o form av semesterdagar, komp eller liknande.

/Maria

centralen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse såg det iallafall ut såhär så blåmärkena har redan försvunnit sen igår. Hon verkar inte heller ha ont utan leker och är som vanligt. Har ställt pallar vid fönstret och ett avlastningsbord hon brukar hoppa upp på men dessa vägrar hon såklart använda. Och klösträdet saknar hon så nu längtar vi efter att det ska ses som läkt! Medan jag var hemma imorse var hon iaf inte på det en enda gång och inte verkar hon ha varit det under natten heller direkt då jag inte sovit särskilt mycket och därför sett vad hon haft för sig.

Mandra
0

#5: använd en papptallrik istället för tratt…vet du hur en sån ser ut?

https://www.kattstatus.se/sida26.html