Blodgruppstester på avelkatter
Hej,
Vet att många använder sig av Langford Vet för blodgruppstester och de verkar väldigt bra. Jag undrar dock om någon är bekant med Movet, labbet från Finland? Nämligen gjort tester därifrån via veterinären och undrar om någon vet hur trovärdiga de är samt om de kan se ifall en katt är bärare av b blod?
[https://www.movet.fi/in-english/]
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
Om en veterinärklinik använder labbet är det sannolikt ackrediterat och pålitligt. Om de kan se om katten är bärare av b-blod eller inte beror på om de kör PCR eller serologi. Bärare kan endast identifieras via PCR-test.
#1: Okej tack!😊 De tog endast blodprov som de skickade iväg så gissar på att de då inte visar om hon är bärare av b blod?
#2: Antagligen inte.
Jag har nu fått information om att veterinären hade skickat in fel blodprovstest på våra katter och vi vet därför inte om de är bärare av b blod eller annat?
Bless uppfödare gjorde ett test via Langford innan hon var chippad som kattunge och det visade att hon var bärare av b blod. Vi förlitade oss på att veterinären visste vilka tester de tog på resterande katter involverade via Movet men det visade sig nu att de inte hade den kunskapen.
Av misstag skickade de även in samma blodgruppstest på Bless i samband med fiv/Felv testerna och då kom resultatet endast blodgruppstyp A vilket gjorde mig förvirrad så frågade veterinären kring detta och de sa att de kanske hade blivit en miss på Langford testet då de kunnat blanda ihop hennes test med någon annans eftersom hon ännu inte hade ett chipnr. De lugnade mig med att säga att de hade arbetat med Movet länge och att jag kunde vara lugn med resultatet.
Släppte det till en början men fick en magkänsla och mailade Movet igår kväll för tydligare svar och fick detta som respons:
"Unfortunately, the test that has been done on your cat does not tell you if it is a carrier of blood group b.
We offer a genetic test to determine if your cat is a carrier of blood group b. The test's name is Sw-Blood type genetic. Please note that there is a different test for Ragdoll.
The price of the analysis is 81,32€ and the required sample type is EDTA whole blood."
Jag är väldigt orolig nu med tanke på att båda honorna är parade och all information vi har är att de tillhör blodgrupp A (även hanen) men vilka som är bärare av något annat har vi ingen information kring. Hoppas inte Bless blivit dräktig med tanke på detta!
Snälla hjälp om ni har kunskap kring blodgruppstester.
Om hanen har blodgruppstyp A men också är bärare av b blod (eller om det finns annat) kan detta innebära problem för kattungarna?
Jag hoppas ni med kunskap kring blodgruppering orkar lägga ner er tid och hjälpa mig med svar kring detta. Hittar inget som gör mig klokare genom att googla.
Om honkatten är A har du inga problem alls. Det är bara om honkatten är blodgrupp b och hanen är A som det kan uppstå problem. Vad de bär på spelar ingen roll.
#5: Tack så mycket! :) Denna fråga verkar väldigt komplicerad man har hört så mycket olika. Då kan jag slappna av även om hanen är blodgrupp A men råkar bära på b?
#6: Jepp, du kan slappna av.
#7: 🙏🙏