Kattnät för snedtak
Hej. Nu när det är snart blir varmare vill vi gärna ha fönstren öppna i vår lägenhet, men vi har snedtak. Bifogar här en bild på ett av fönstren: när den öppnas lutar toppen inåt och fönsterbottnen lutar utåt (fönstret vrider sig alltså.). Hur sätter man fönsternät för över dessa fönster? Vi bor för högt upp och min katt kommer definitivt att dö om han lyckas smita ut, därför behöver vi nät.
Jag vill helst ha fönsterbrädan fri så katten kan sitta där och spana ut. Jag vet också inte hur nätet ska sitta för att vi ska kunna vrida på låset.
Är det någon annan som har satt kattnät över fönster som detta? Hur gjorde ni?

Gör en ram av trä och sätt fast svetsnät Sen får du sätta fast nätet så att det går att öppna,
Sätt gånggjärn på ena sidan och en hake som låser fast nätet
Stolt ägare till tre La permer
#1: okej, men fumgerar detta även när fönstret lutar inåt när den är öppen? Jag ska försöka ta en bild på det när det är öppet, men det är att fönstret lutar inåt som jag tycker är svårt. Jag vill också stt katten ska ha tillgång till fönsterbrädan.
Ingentin som du fäster mot ramen/fönsterkarmen kommer att fungera om fönstret öppnas som du beskriver.
Om du har tillgång till någon som är händig borde de kunna bygga en specialram till nät som fäster på insidan av ramen vid fönsterkarmen nere och i taket vid infattningen för fönstret uppe. På så sätt borde kisse kunna ligga på fönsterbrädan och du borde ha tillräckligt med spelrum uppe för att kunna öppna fönstret en del.
Jag tvivlar på att du hittar någon färdig lösning som låter dig både öppna och ha katten på fönsterbrädan.