Katter iFokus

Katter

Läst 143 ggr
Bebis & Lillen
2023-03-06 20:31
1

Utfodring av katt

Vad ger ni era katter att äta?
Har dom friår tillgång till mat eller uppdelat på dagen?

”Grabbar,ska ni få mat nu” hehe

Fridaaaa
2023-03-06 20:38
2

Blötmat: Bozita, mjau, carny, mac
Färdig barf: Mush

3-5 ggr/dag
Absolut inte fri tillgång

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2023-03-06 20:51
1

Jag ger blötmat (främst Mjau), färskfoder samt en del annat rått kött (kycklingvingar, rens från när jag lagar mat osv). Jag delar upp det i minst 3 måltider, fler när jag har möjlighet. Ger inte fri tillgång men om hon skulle be om mat skulle jag ge henne mat.

//Jessie

Bebis & Lillen
2023-03-06 20:53
0

#1: ok,dålig på märken,men håller totaly med, absolut inte frigång till maten

Bebis & Lillen
2023-03-06 20:55
0

#2: ok,då är någon av er säkert kunniga i matlagning,jag har ju allmän ångest och livrädd att röka blanda med något ben

Scorpio97
2023-03-06 21:10
1

#4 Förstår inte riktigt vad du menar med första meningen, vad kattmat har med kunnighet i matlagning att göra..?
Jag ger ben till katten. Jag ger inte tillagade ben eftersom de kan dela sig i vassa bitar, men jag ger råa ben som hon får tugga på under uppsikt. Oftast kycklingvingar.

Sen är hon före detta utekatt så hon har garanterat ätit möss, fåglar och liknande många gånger utan att jag haft uppsikt också.

//Jessie

[Mulka]
2023-03-06 22:00
0

Min lilla kez får torrmat.

OberonsMatte
2023-03-06 22:05
2

Mina katter får blötmat morgon och kväll samt har fri tillgång till torrfoder så länge de är normalviktiga och många katter klarar faktiskt det utan att bli överviktiga. Jag har snarare märkt att fri tillgång gör katterna mer kräsna och mindre matfixerade.

Oavsett vad katten äter är det viktigt att det är helfoder. Katter kan t.ex. (till skillnad från hundar och människor) inte bilda aminosyran taurin själva och behöver därför få den genom kosten. Katter är köttätare av naturen, men de behöver mer än bara rent kött, t.ex. inälvor också för att få i sig alla ämnen de behöver i rätt mängd (om man gör egen kattmat).

Sajtvärd Katter iFokus

Bebis & Lillen
2023-03-08 19:08
0

#4: men det är sånt jag inte vågar,att ge ben rädd att dom ska sätta i halsen, Jag ger kattmat bara,ibland fisk när jag äter det
Torrfodret till den ena som är kastrerad,den Lilla får Whiskas junior
torrfoder och så får båda katterna samma whiskas blötmat
ibland rå köttfärs också från zoo butik