Katter iFokus

Katter

Läst 104 ggr
Ing strandberg
0

Kattlukt

Hej! Jag ska köpa en begagnade soffa som som som har katt hem och jag själv har katt hemma också, så jag undrar om mitt katt kommer känna av en annan katt lukten, kommer han då att kiss markera på soffan? Han är 1 år och lite till och kastrerad.

OberonsMatte
0

Katter är olika känsliga och har olika lätt för att kissa på fel ställe, men jag skulle bli förvånad om mina katter kissade i en sådan soffa. Mina katter har aldrig kissat på fel ställe trots att det t.o.m. flyttat in nya katter. De har även "ärvt" t.ex. kattbädd, kattleksaker, kattbur och klösstolpar från andra (och för dem helt okända) katter.

För att göra doften mindre främmande kan du lägga ett eget överkast eller liknande över sittdynorna första tiden. Utöka och förbättra gärna lådsituationen för att ytterligare minska risken för felkissande. Katter med otillräcklig eller bristfällig lådsituation har (trots att de aldrig kissat på fel ställe tidigare) lättare för att göra det i samband med stress/ oro eller när de upptäcker en plats som de tycker känns rätt att kissa på. Främmande stoppad möbel som luktar främmande katt kan då upplevas som ett lämpligt toalettalternativ.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-03-03 07:22 av OberonsMatte
OberonsMatte
0

Att katten är så pass ung (och kastrerad) innebär att han inte ännu uppnått social mognad och det minskar också risken för att han skulle reagera med felkissande. Hans unga ålder innebär att han ännu inte utvecklat en helt vuxen katts revirkänsla och vaksamhet inför andra katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Ing strandberg
0

#2: han är också en inne katt