Diarré ett par dagar - orolig
Jag har en katt som är en otroligt känslig individ! Veterinär gissar på att han har stressmage och därför har han i perioder gått på probiotika vilket lugnar magen.
Men i flera veckor nu har magen och aptiten verkat bra, tills denna helgen. Då märkte jag att han började bete sig som han gör vid orolig mage - jamar mycket, vandrar och söker uppmärksamhet. Druckit mycket vatten. Och sedan igår morgon har han varit riktigt dålig i magen, alltså verkligen diarré… vi ska till veterinären i morgon för att dra ut tänder (FORL) och har även meddelat dem om detta utifall att det kan påverka.
Men nu är jag påväg till jobbet och är borta hela dagen, såklart orolig. Ska köpa probiotika på vägen hem och min syster ska kolla till under dagen. Dels är det ju äckligt för det kommer bajs på päls och i sin tur i hemmet, men det är också jobbigt för jag blir så orolig över att han inte mår bra!
Kan inte komma på vad som skulle kunna orsakat denna magsjukan. Han fick smaka på ett nytt foder här om dagen (samma tillverkare som det vanliga fodret, annan smak) annars är han innekatt och får liksom inte i sig så mycket random saker.
Skulle helt enkelt behöva lite lugnande ord, känner mig dum som åker till jobbet när jag borde vara hemma och koka torsk till honom… 🙈
Nytt foder som katten inte är van vid kan absolut påverka magen. Det är långvarig diarré som katten blir allmänpåverkad och uttorkad av som är farligt, men tillfällig diarré går oftast över av sig själv inom ett par dagar. Det kan gå snabbare med pre/probiotika och skonkost.
Att katten har tid för operation redan imorgon är ju lite oturligt, så det är bra att du kollat med kliniken att det är ok ändå.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, jag hade en lång invänjningsperiod på nästan 2 månader innan han helt hade gått över till nuvarande foder (monster spannmålsfritt). Tänkte dock att foder från samma märke med snarlikt innehåll inte borde vara några problem.
Nu är vi ju inne på andra dagen och sedan igår morse har han bajsat löst 4 ggr…. Jag är orolig att han blir uttorkad.
Nu har jag inte fått svar från kliniken ännu angående om det är ok trots diarré men hoppas de svarar nu vid 08 när de öppnar!
#2 Jag har varit med om betydligt värre fall än 4 diarrébajsningar på ett dygn. Det låter inte jättealarmerande tycker jag.
Sajtvärd Katter iFokus
Men hur var det, var din kisse kollad med hjälp av avföringsprover? Jag tänker t.ex. på katternas eget coronavirus, som ju kan ge återkommande problem med dålig mage under lång tid (men som i bästa fall läker ut på sikt).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, han fick en genomgående undersökning med blodprover och röntgen för några år sedan. Han kräks ofta hårbollar och blir lätt lös i magen så vi var oroliga, speciellt när veterinären började prata om FIP… men allt var bra, det var då veterinären misstänkte stressmage.
Skönt att höra att det inte låter superalarmerande ändå! Jag tror ju att han kan vara stressad pga smärtan i munnen också. Så hoppas det blir bättre efter morgondagens vet-besök!
Operationen blev inställd då de inte vill söva när han är ur form. Har bara gett torsk och nu på morgonen PRO-souble men direkt efter att han ätit fick han diarré igen. Andra katten är helt normal i magen 😫
Stackars kissen. Och så jobbigt för er båda. Men jag tror att det är klokt att inte söva när han är ur form, och det kan kanske vara svårt att smärtlindra etc när katten redan innan har det jobbigt med magen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min långhåriga katt kan få diarre ibland. För henne hjälper det att vi ger henne kattmalt och tack och lov så tycker hon att det är gott.
Enligt förpackningen så ska man ge det 2-3 gånger om dagen, men jag har märkt att ett par gånger i veckan räcker för henne.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#8 Men kattmalt är väl mot hårda magar/hårbollar och inte mot diarr'e?
#9 Om diarren är orsakad av hår så hjälper det. Tänkte att jag slänger in det, så kan TS själv välja att läsa om det eller testa om hen vill.
Då förstår jag hur du tänker. Vid förstoppning kan diarre passera vid sidan om.
#11 Hur menar du? Min katt är aldrig förstoppad när hon har diarre. Det är bara diarre och så kommer det hår med den. När hon får kattmalt så kommer det fina korvar med lite hår i.
OK.
Hårbollar kan stoppa upp. Då kan lös avföring passera på sidorna av hårbollarna.
Kattmalt brukar användas mot hård avföring/hårbollsproblematik.
#13 Jag känner andra vars katter får diarre av att slicka i sig päls. Personen som rekommenderade mig det, har en katt som får diarre vid fällning.
Jo, men då beror det väl vanligen på att det blir en massa hår i tarmarna, och lös avföring kommer då att passera på sidorna om detta.
#15 Min katt bajsar i alla fall ut samma mängd hår med diarren som med sina fasta avföring och hon har inte ont eller är påverkad. Så för oss fungerar kattmalt bra.
Min kisse har också problem med hårbollar! Kanske diarrén orsakats av detta för nu har han inte bajsat på två dagar… trodde han skulle vara bra tills nu.
Jag har testat med malt tidigare men han hatar det. Han testat att kladda det på tassen men han skakar bara av det 😅 hittade ett malt-godis som han åt men vet liksom inte hur bra det faktiskt bra för han spydde hårbollar ofta ändå
#17 Mina katter vägrar också flera sorters kattmalt. Trixies kattmalt får dock godkänt av dem. Jag brukar klämma ut en sträng på golvet, som katterna sedan "städar undan".
#18: ja trixies har jag testat också och den är ratad 😂 jag ska ta mig till affären och köpa messmör, det brukar gå hem!