Kattmat +1 år till vuxna katter?
Har ett vagt minne av att man inte bör ge kattungemat till vuxna men jag ställer frågan ändå. Två av våra katter älskar blötfoder som är för +1 år unga katter.
Är detta ok? Har provat att ge dem vuxenfoder av samma märke men tyvärr impopulärt.
Nelsons fotodagbok ^^
Det är säkert OK, så länge katterna inte ökar onödigt i vikt.
Nu vet jag inte vilket foder det gäller men +1 låter i mina öron som ett vuxenfoder?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-01-26 10:26 av Uppkatten
Kollar jag Whiskas t.ex. så skriver de att 1+ är för katter över ett års ålder. D.v.s. fodret är avsett för vuxna katter.
Sedan har de ju s.k. seniorfoder ifall katten är över 7 år.
Mina katter är 12 år nu, och hittills har jag inte sett någon anledning att ge dem seniorfoder ö.h.t. De äter ffa foder för katter i alla åldrar (blött i första hand), och ibland får de blötmat avsedd för kattungar. Jag skulle ändra först om katterna mår dåligt/om jag märker att deras behov förändras, om de går upp i vikt eller om t.ex. forskning visar att jag bör ge ett annat foder.
Foder riktat till kattungar har ibland en högre proteinhalt, och kan ha mindre bitar storleksmässigt. Men ofta är det ingen större skillnad. Du får läsa på det foder du vill använda och jämföra.
Kattungar kan ju normalt använda t.ex. ett s.k. vuxenfoder, men behöver då kanske äta lite mer av det.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Blötmat skiljer sig mer bitarna än innehållet. Ja du kan ge det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack alla för värdefull input!
Ja, det är Whiskas +1 som två av våra katter får. Den är väldigt poppis, ofta den är slut i butiken.
Nelsons fotodagbok ^^