Katter iFokus

Katter

Etikettkosthållning
Läst 226 ggr
Skaikru
0

Magnussons kattmat?

Vad är eran åsikt om magnussons kattmat?
Jag tycker innehållet är ganska okej ändå för att vara ett torrfoder.

Innehållsförteckning
Färskt nöt- och fläskkött 63%, färsk nötlever 7%, ärter, potatis, kornmjöl, grahamsmjöl, kallpressad rapsolja, färska ägg, färska morötter, färska palsternackor, färska lingon. Alla ingredienser är av svenskt ursprung.

Innehållsförteckning
Färskt nöt- och fläskkött 58%, färsk nötlever 7%, ärter, potatis, kornmjöl, grahamsmjöl, kallpressad rapsolja, färska ägg, färska morötter, färska palsternackor, färska lingon. Alla ingredienser är av svenskt ursprung.

Om du inte gillar fodret, vad är det exakt du inte gillar?

• Redigerat 2023-01-09 18:28 av Skaikru
Fridaaaa
3

Dåligt innehåll. Katter är renodlade köttätare så är mycket som går bort: ärtor, potatis, kornmjöl, grahamsmjöl, morötter, palstenacka, lingon.

inget jag skulle öht köpa till en katt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
2

#1 Fast här var väl frågan snarare hur det står sig i förhållande till andra torrfoder-sorter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#2 Står sist i inlägget "Om du inte gillar fodret, vad är det exakt du inte gillar?"
Och frågan gäller ens åsikter kring fodret. Så mitt svar är svar på det TS efterfrågat.

Uppkatten
1

Sedan var det det där med andemeningen då kanske…. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
0

#1: Håller med dig.

Mvh
Mig

Skaikru
0

#1: Finns väl inga torrfoder som består av 100% kött? helst svenskproducerat.
Så då är du väl emot alla torrfoder helt enkelt? :)

• Redigerat 2023-01-09 20:35 av Skaikru
Skaikru
0

#5: Finns väl inga torrfoder som består av 100% kött? helst svenskproducerat.
Så då är du väl emot alla torrfoder helt enkelt? :)

Uppkatten
0

Nej, precis. Det finns inga torrfoder som enbart innehållet kött, så de är emot torrfoder generellt.

Skaikru
2

#8: ska försöka mata och fånga in en skygg katt för att se om den ev är märkt och har en ägare. Och då kan jag inte ge blötmat eftersom det fryser pga minus grader.
Men vill inte ge skitfoder som tex friskies, whiskas eller liknande eftersom jag vet att dem fodrerna kan ge ökad risk för problem/sjukdomar som urinsten, så vill ge ett okej torrfoder :)

[skyggis_tryggis]
1

#9: Det verkar vara helt okej för det syftet. Det viktigaste är att katten nappar på betet.

91Marran
0

#7: Finns mycket i det fodret som inte är bra. Jag ger själv torrfoder, men försöker hitta foder som inte innehåller för mycket av det som inte passar en katt. Finns inget torrfoder med bara kött. Tyvärr.
Ska du fånga in en skygg katt så är det okej.

Mvh
Mig

Uppkatten
0

#11 Så vilket torrfoder ger du, och på vilket sätt är det bättre? Vad har du för (vetenskapligt) stöd för att det är bättre? Superbra om vi alla kan få tips om riktigt bra torrfoder!

Uppkatten
1

#9 Om det här är en katt som fångar en massa möss och fåglar på köpet om dagarna så behöver du inte vara orolig för torrfodrets innehåll, särskilt inte om det ges över en begränsad tid.

Det verkar f.ö. finnas få (eller inga) vetenskapliga studier som ger något direkt stöd åt att torrfoder skulle vara olämpligt/sämre än blötmat. Skulle personligen gissa att katter aldrig har levt så länge som idag…..???? Men ser absolut fram mot fler studier på området! (Vi vill alla ge våra katter det bästa).

Finns säkert fördelar med att fodret är svenskt (jfr med många andra foder). Och kött/protein resp. fettinnehållet verkar OK jfr med övriga torrfoder. Det är också ett helfoder vilket är bra.

Det viktiga är ju att katten gillar fodret så att du får chansen att kolla upp den.

Bra att du undviker blötmat vid minusgrader, för att undvika skador på tänderna etc.

På katthemmet brukade vi använda "vilket torrfoder som helst" när katter behövde matas in (dock behöver man ju inte medvetet välja att köpa de sorter som man inte tycker verkar OK).

91Marran
0

#12: Jag kommer inte ihåg vad vi gav innan. "Måste" ge veterinärsfoder nu för ena katten behöver specialfoder.

Förra katten åt Royal Canin veterinärsfoder då han inte fungerade på annan torr eller blötmat.

Finns kanske inget bra torrfoder, men fungerar katten på fodret så är det ett okej foder enligt mig. Finns det bättre så är det helt klart bra.

Vet att veterinärsfoder inte har bra innehåll. Men som jag skrev innan. Fungerar det för katten så är det ett okej foder.

Tror vi gav Applaws spannmålsfritt ett tag innan vi bytte till veterinärsfoder. Kanske inte så bra det heller men innehållet ser lite bättre ut jämfört med andra fodersorter.

Mvh
Mig

Uppkatten
0

Applaws med kyckling och anka (den sort som jag själv brukar använda):

Kycklingmjöl (47 %), ankmjöl (21 %), kycklingfärs (16 %), potatis, betmassa, öljäst, kycklingspad (1 %), laxolja, vitaminer och mineraler, äggpulver, cellulosaväxtfiber (0,03 %), natriumklorid, kalciumkarbonat, sjögräs/kelp, tranbär, DL-metionin, kaliumklorid, palmliljeextrakt, citrusextrakt, rosmarinextrakt.

Protein 38 %, råoljor och råfetter 20 %, råfiber 2,1 %, råaska 11.3 %, Omega 6: 3,8 %, Omega 3: 0,8 %, kalcium 2,8 %, fosfor 1,8 %, taurin 2,000 mg/kg. Metaboliserbar energi 398 kcal/100 g.

Svårt att veta vad som är "bättre" än något annat. Potatis, betmassa, sjögräs, tranbär, palmliljeextrakt, citrusextrakt (!) och rosmarinextrakt är det väl tveksamt om katter själva skulle välja att äta….? Och hur mår kycklingen och ankan som företaget använder jämfört med svenska djur? I vilken utsträckning finns det t.ex. antibiotika i de djurens foder?

Som alltid känner man sig förvirrad som kund i kattmatsdjungeln….

Och veterinärfoder - ja, där har man ju ofta inte mycket att välja på.

Ibland får man nöja sig med att det är "tillräckligt bra", inte minst om man kompletterar fodret med blötfoder eller liknande.

Skaikru
1

#14: Har också behövt ge veterinär foder till mina egna djur, och även om innehållet är skit så har det funkar mycket bra för oss.
Så när veterinären rekommenderar ett veterinär foder så skiter jag i innehållet och bara ge fodret :)

Skaikru
1

#15: Jag köper ju enbart svenskproducerat mat till mig själv så långt det går, och gör gärna det samma till djuren.
Speciellt katter som ska ha mycket kött i fodret då jag inte vill ge mat som kan innehålla kött från djur som kan ha fått onödigt/överdrivet mycket antibiotika då sånt ökar risken för antibiotika resistens, vilket är ett mycket allvarligt hälsoproblem i världen.

Skaikru
0

#13: Tror inte den fånga några möss eller fåglar, den hänger bara i våran lada, verkar inte lämna ladan (inga spår i snön), och vi har inte sett några spår efter möss i ladan.
Jag fick akut lite kattfoder ifrån grannen (whiskas) och ställde ut vatten, och fodret försvann snabbt.
Den är skygg, så svårt att komma nära, kan inte ens komma nära nog att bedöma hullet (mycket päls så svårt att se på avstånd)
Så ska anordna en matnings plats, och sedan långa en fälla när den blir ledig och fånga den.

Katten verkar dock okej, rör sig runt överallt inne i ladan, klättar på saker, och springer snabbt när jag kommer in.
Har lagt in halm i en isolerad låda, och halm öppet i en hög, så får den välja sovplats, + mat och vatten så klarar den sig till fällan blir ledig.

Behöver bara välja foder. Men tror jag kör på magnussons då, verkar ju vara okej för att vara ett torrfoder.

Ang studier. Jag tror det finns studier på att skit foder som whiskas, friskies, och liknande foder har en ökad risk att kunna ge tex urinstenar, men det beror på salthalten eller liknanden i fodret, inte på mängden kött.

• Redigerat 2023-01-10 16:30 av Skaikru
Fridaaaa
2

#6 Jag är emot allt torrfoder ja egentligen, men definitivt de med spannmål som denna, pga att katter mår inte bra i längden på spannmål. Och sånthär foder är som att vi äter pizza, mcdonalds mm

Uppkatten
1

#18 Jag tycker det låter bra det du gör, och jag förstår absolut ditt tänk. När det gäller studier så får man kolla datumet på dem lite, för fodertillverkarna ändrar ju ofta fodren om forskningen visar på olämpliga sammansättningar etc.

Uppkatten
0

#19 Det finns inga vetenskapliga studier som ger stöd åt det resonemanget, och du har själv inte kunnat visa på sådana studier.

Här handlar det inte heller om att mata katten med torrfoder i åratal framåt. Det handlar om en katt som behöver matas in, och där man inte bör lägga ut blötmat som fryser, för att inte riskera onödiga tandskador hos katten och dyra veterinärräkningar.

Skaikru
2

#19: Kan du länka till någon studie att spannmål är skadligt för katter?

Jag tror inte:
kornmjöl, grahamsmjöl

är farligare än:
betmassa, öljäst, äggpulver, cellulosaväxtfiber (0,03 %), sjögräs/kelp, tranbär, DL metionin, palmliljeextrakt, citrusextrakt, rosmarinextrakt.

Speciellt inte då köttet i det spannmåls fria fodret kan komma från djur där man överanvänt antibiotika eller fiskar som fiskats på ett icke hållbart sätt, medans köttet i fodret som innehåller kornmjöl, grahamsmjöl kommer från svenska djur där vi har en strikt antibiotika policy.

Foder är ganska svårt, känns som alla foder är skit och man får ta det minst dåliga typ xD