Snabba svar önskas - eventuellt gett dålig kattmat????
Jag gav precis mina katter mjukmat ur en burk som var lite tillbucklad. Jag luktade på maten och den luktade inte dåligt eller annorlunda så jag gav den 1/4 av burken var, som de brukar få. Men när jag gett dem maten och i efterhand kollar i burken så ser jag att den är skadad på insidan! Sköljer ur burken och kan inte se några hål, vattnet håller sig kvar. Men så kommer jag att tänka på något jag lärt mig för längesedan, att det kan bildas bakterier i skadade konserver?
Nu är jag SÅ orolig, katterna hade hunnit äta upp när jag upptäckte detta. Vad ska jag göra? Försökt googla men hittar inte och med tanke på att det är söndag är det inte så enkelt att ringa veterinär.
Katter brukar generellt vara bra på att undvika dålig mat, så jag skulle inte oroa mig om dem åt med sin vanliga aptit 😊
Vill du ge dem något för att stödja upp magen utifall att, så finns det fortiflora och svenska djurapotekets probiotika att köpa 😉
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Ja, anledningen till att jag ens ger dem denna mjukmat är för att de får probiotika i pulverform med den… Så det har de fått som tur är!
Det jag oroar mig för är att de ska bli förgiftade av kemikalier eller liknande som eventuellt kunnat utsöndras från burkens insida om den nu var skadad? :(
Kan tyvärr inte svara dig, men vet att när jag någon gång har fått en trasig portionspåse i en flerpack så har det luktat som riktigt ruttet kött och avskyvärt.
Vet dock att man förr sa att man skulle undvika buckliga burkar, men kanske var de i annat material då också…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Uppkatten, ja precis om kattmaten är dålig så brukar den ju lukta riktigt illa. Jag vet att konservburkar har varit uppe på tapeten i omgångar, pga en kemikalie(?) som kan bildas.
Det har nu gått ca 1h sedan de åt och de verkar må bra… Så kanske inte är någon fara.
#0: Det var förr när konserver var lödda med bly som buckliga burkar skulle undvikas. Dagens konserver är fullt brukliga även om de blivit buckliga. 😀
Edit. Konserver med hål i är förstås en annan femma, de är bara att kasta.
// Harley
- Redigerat 2022-12-18 14:04 av Herveaux
Tack, då har jag troligen oroat mig i onödan… :)