Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprattillbehör
Läst 239 ggr
Sandra12345
0

Applaws chicken junior

Hej, jag bor i Sthlm och har lagt upp applaws chicken torrfoder helt oöppnad påse ( 2. Kg) till salu på blocket och marketplace. Är förvånad över att absolut ingen har visat intresse för att köpa. De känns som torrfodret är populärt.
Vet inte om sälj annonser är ok här, men isåfall är det bara att ta ner inlägget. Annars så finns det en helt oöppnad påse för 150 kronor. De är väll rimligt pris?

MonicaLagerquist
1

Har de inte rtetur på kattmat som katten inte vill ha-Det har RC i alla fall.-
Om inte skänk det till närmsta katthem.

Stolt ägare till tre La permer

Sandra12345
0

#1: returrätten är över ☺️

Sandra12345
0

#1: katthemmet jag klllade med tar bara rc kattmat ☺️

Fridaaaa
2

#3 Va? Tackar de nej till bra mat men ja till sämre mat?!
Förlåt, men ett katthem tycker man borde vara tacksam för den maten de får, det är de som jag pratat med i alla fall

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sandra12345
0

#4: ja 😊 tydligen för RC är ”veterinärfoder ”

Uppkatten
5

Många katthem använder ett och samma torrfoder, som bas, och hoppar inte mellan olika torrfodersorter. Detta för att skona katternas magar. Katter som levt i hemlöshet har många gånger känsliga magar. Förutom torrfodret kan de erbjudas blötmat en eller flera gånger per dag.

Därutöver använder man s.k. veterinärfoder till de katter som behöver det.

Däremot brukar man kunna ta emot oöppnade påsar med torrfoder som man sedan använder för att t.ex. mata in katter. Men det kräver ju att man har förvaringsutrymme etc. Och en del katthem föredrar förmodligen att börja med sitt basfoder redan här, just för att undvika foderbyten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
0

#6 Så gör "mmitt"katthem.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
3

Kan också passa på och nämna att många katthem även har ett "bas-blötfoder" (d.v.s. ett visst märke som man använder, fast i olika smaker).

Men här är det många gånger annorlunda. D.v.s. katthemmen vill ofta gärna få gåvor i form av blötmat. Och gärna olika typer av blötmat, och gärna lite lyxigare blötmat (hellre än mycket av billigast möjliga).

Varför är det så? Jo, många katter som kommer till katthemmet är stressade, sjuka, skadade o.s.v. och kan behöva extra frestande mat för att alls kunna få i sig något. Många gånger får man erbjuda småportioner av flera olika sorters blötmat, för att förmå katten att alls äta.

Då är det bra om man har ett stort sortiment av olika blötmatsorter att erbjuda, utöver basfodret. Det viktigaste är ju trots allt att få katten ATT äta.

Så gåvor i form av portionsförpackningar av "godast-möjliga-foder" är väldigt uppskattade.

Vill man ge något till sitt katthem och undrar vad de behöver så kan det ofta vara en bra idé att fråga dem över mejlen/FB eller liknande.

Eller skicka dem en slant helt enkelt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3

Att få ordning på katternas magar är ju i sig väldigt viktigt, både för katternas skull (det är jobbigt att ha ont i magen), men också för att katterna ska kunna adopteras ut (få vill adoptera en katt som har diarré).

[Tismon]
0

Kan du kanske se på lokala facebook grupper om någon är intresserad?

• Redigerat 2022-12-09 15:51 av [Tismon]
Uppkatten
0

Jag tror att 150:- kanske kan uppfattas som ett "högt" pris, eftersom det här fodret varit ganska billigt fram till nyligen…? Applaws har dock ökat rätt mycket i pris de senaste månaderna…. (som så mycket annat)…

Sandra12345
0

#11: betalade 250 för påsen, vad kostade en 2 kg förrut?
150 för en oöppnad ny känns rimligt

Mandra
0

#9: Ja det här med magar är viktigt. Vi adopterade 2 katter från katthem 2008 (de lever båda två fortfarande) och de fick båda två problem med sina magar när de kom hem till oss.
Jag gav dem då barnmat, små burkar med kalvfärsköttbullar och upptäckte att de tålde dem båda två. Magarna blev helt bra.
Men de här barnmatsburkarna blev ju för dyrt att mata dem med. Så vi åkte till en stad lite längre bort och köpte kalvfärs. Sen rullade och kokade min gubbe köttbullar av detta. :)
Dom var tvungna att äta detta i 3 månader (tror jag) innan de kunde tåla vanlig kattmat.

Uppkatten
0

#12 Jag vill minnas att jag betalat 180-190 kronor tidigare för Applaws när jag köpte över nätet. Det är i mitt huvud fortfarande "normalpriset", men priset har ökat kraftigt på senare tid.

Sandra12345
0

Sänkte priset till 100. Folk fortsätter pruta…. 75 fick jag ett bud på. Nästan skrattretande. Haha

OberonsMatte
0

#15 Ja, det är synd att inte fler tänker på vilka fynd man kan göra även när det gäller kattmat på sådana säljes-sidor. 100 kronor är mindre än halva priset och borde locka fler. Kanske tycker folk att 2 kg är för liten mängd för att vara värt besväret?

Sajtvärd Katter iFokus

Sandra12345
0

#16: ja kanske men 2 kg som du säger kostar mer än dubbelt i affär 😕

[skyggis_tryggis]
0

Men vad tar du för frakten? Är det avhämtning?

Sandra12345
0

#18: avhämtning. Inte värt att frakta

[skyggis_tryggis]
0

Folk kanske inte tycker att det är värt det att hämta hos dig om de kan köpa där det passar bättre. Jag skulle nog själv inte krångla med det om jag kan få hemlevererat eller gå in i en affär nära mig.