Hård avföring pga mush
Hej,
jag har valt att introducera mush till min katt Loke pga väldigt petig med maten men han har fått hård avföring. Loke äter torrfoder han får 1/2 dl foder i skålen och det räcker för 3 dagar. Ofta ger jag mindre så att jag kan göra rent skålen oftare.
På morgonen får han en påse våtfoder (brukar inte äta upp allting) och på kvällen får han 2 st tinade vaisto katt bollar. Han älskar verkligen råfodret men han har blivit hård i magen även fast jag späder ut maten med vatten. Sen Loke fått råfoder har han mer energy och är äter alltid upp maten på kvällen.
Innan med bara våtfoder och torr var hans avföring bra. Loke äter torrfodret hills gastrointestinal biome för hans mage pga förstoppning.
Kan man lägga till något i råfodret för att undvika hård mage.
Har du läst vad företaget självt skriver ? Dock skulle jag hoppa över rådet att ge vegetabilisk olja i maten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-12-02 23:17 av Uppkatten
#2 Hans avföring ser ut som små harpluttar och är väldigt mörka. Han får nästan 1 dl vatten när han får mush. Samt han får även den variaten som innehåller lägst mängd av ben.
Jag ska införskaffa psyllium husk och se om hans mage blir bättre. Eftersom jag vill gärna att han äter med lika stor aptit som han gör nu samt energin han har fått. Sen jag bytte ut kvälls måltiden, håller på att fasa in mush till honom.
Psyllium gav jag till njursjuk katt för många år sedan. Det verkade smaka ok, enligt honom. Lite pyssel med att det bör blötläggas innan, men det fixar man. Det finns även torrfoder som innehåller psyllium, fast dumt att byta flera foder samtidigt. Härligt att höra att han börjar pigga på sig.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Tänker framöver byta hans torrfoder till nutrima vital åt sterilserad katter eftersom det är billigare samt innehåller psyllium men det kommer vara några månader fram över eftersom hans foder räcker ett tag till.
Jag är glad att jag hittade något han verkligen äter. För jag började bli orolig över att han inte åt tillräckligt pga hans låga aptit och matvägran. Så jag vill verkligen att hans mage ska hantera mush.