Katter iFokus

Katter

Läst 82 ggr
[Bokmalen1000]
0

Katt som spyr

Hej ännu en gång!

Jag och min partner flyttade ihop 29 oktober och min katt kom hit den 2 november ungefär. Vi har märkt av och kommit fram till att hon verkar spy mycket och jag är osäker på varför.

Kan det vara för flytten? Även om det känns som hon borde blivit lite mer van efter 10 dagar.
Är det för hon fick ny mat som hon inte ätit förut? Nu har hon däremot ätit den i 10 dagar också.
Alternativt att det är en skumm-madrass hon bitit sönder och fått i sig bitar av, som gör att hon spyr upp dem? Jag insåg inte förrän igår att det kunde vara en grej, vi slängde ut den under natten och hon har troligtvis spytt igen under natten. Dock kan det vara att hon hittat bitar kvar av den, men jag har nu dammsugit och borde fått bort allt?

Nästan alla gånger har hon däremot varit på samma ställe, precis framför kattlådan.

Vi pratar om att åka till veterinären, är bara att det funnits många skäl och vi vill vara säkra att det inte är något av dem

OberonsMatte
0

Hur ser det hon kräks upp ut? Hur ser avföringen ut? Hur är aptiten?

Att hon kräks vid lådan kan bero på att hon har ont i magen/känner sig bajsnödig (mår illa p.g.a. diarré eller är förstoppad).

Sajtvärd Katter iFokus

[Bokmalen1000]
0

#1: En gång spydde hon upp mat och då hade hon nog ätit för mycket, för snabbt. Det hon kräks är genomskinligt och som lite skum? Då det hamnar vid kattlådan så blandas kattsanden in som hon fått med sig ut från lådan, vilket gör det svårt för mig att avgöra om det är Kattsand och/eller bitar av skummadrassen.

Avföringen är som vanligt, aptiten är bra både vad gäller mat och vatten

OberonsMatte
2

#2 Så länge avföring, aptit och allmäntillstånd är ok skulle jag inte ha känt någon större oro.

Katter kräks relativt lätt utan att vara sjuka. Det kan räcka med att hår, gräs eller något annat som inte ska vara i magsäcken ligger och irriterar utan att komma upp. Fastnar något i själva tarmen tappar katten aptiten och blir ganska snabbt även allmänpåverkad.

Jag har märkt att en del katter även kräks lättare om de går med tom mage för länge, så om katten inte har fri tillgång till mat kan det vara läge att erbjuda mat oftare. Katter som äter för mycket och för snabbt kan även kräkas av den anledningen, men då är det mat som kommer upp.

Sajtvärd Katter iFokus