Katter iFokus

Katter

Läst 114 ggr
[Bokmalen1000]
0

Spytt eller urinerat?

Hej!

Jag och min partner flyttade nyligen ihop och har våra respektive katter i lägenheten. Hans katt har varit här sen dag 1 (29 oktober) och min kom hit 2 november om jag minns rätt. Min katt får vara i sovrummet så hon får vänja sig vid en mindre yta först (samt att våra katter inte kommer överens än) och hon har fått två kattlådor härinne då hon tidigare varit lite slarvig och urinerat utanför lådan (precis utanför). Hon är kastrerad, tre år.

Innan jag ställde rätt den andra lådan upptäckte jag att min katt hade varit framme där, det svåra är att jag kan inte säga om hon urinerat eller spytt. Jag har känt en svagt frän doft, vilket för mig tyder på att hon skulle spytt, samtidigt är det genomskinligt utan någonting i (ex. utan matrester) vilket pekar mer mot att hon skulle urinerat. Känner att det vore bra att veta vilket så jag kan fundera över skälen.

Förutom flytten är det värt att notera följande:
Hon fick väldigt plötsligt ny kattmat som hon inte är van vid, men tycker om en hel del. Vet att man ska vänja in katter med ny mat, men blev plötsligt i och med flytten.
Hon fick den andra kattlådan 5 november och har då spytt/urinerat där en gång innan, en gång efter.
Hon hade åtminstone slut på vatten nu, så funderade om det kunde vara en bidragande faktor, men osäker.

OberonsMatte
0

En ren "vattenkräka" brukar enligt min erfarenhet inte ha någon direkt lukt och särskilt inte en "frän" lukt. Var och på vad hittade du den vätskan?

När det gäller tidigare felkissande så undrar jag vad "precis utanför" lådan betyder. Kan hon ha stått i lådan men lyft på rumpan så att kisset hamnade utanför? I så fall är det inte en avsiktlig felkissning.

Vad är det för storlek och modell på kattlådorna? Vilken sandsort och hur många ggr per dag rensas lådorna?

Om vattnet riskerar att ta slut behöver du skaffa fler eller större vattenskålar.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-11-08 15:40 av OberonsMatte
[Bokmalen1000]
0

#1: Bara på golvet precis intill vår madrass.

Nej, hon har varit helt utanför lådan de tidigare gångerna och inte varit på kanten av lådan och råkat.

Vet inte exakta måtten, men båda har tak och egentligen dörr, dock tagit bort dörren på ena för att se om hon skulle gå dit mer (vilket hon gör). Vi har en doftfri sand som klumpar sig (tror sanden kan heta Catia eller någonting sådant, finns en med doft och en utan). Vi städar MINST en gång per dag, men oftast 2-3 gånger.

Är på gång! Har en vattenfontän åt henne, vi har bara inte fått fram den ännu i packningen

OberonsMatte
1

#2 Då bör du ta bort även den andra svängluckan så att båda lådorna är öppna. Viktigt också att lådorna är tillräckligt stora och rymliga. Oparfymerad, finkornig och klumpbildande sand är bra. Att lådorna hålls rensade är väldigt viktigt så de bör rensas minst varje morgon och kväll + när ni märker att katten har bajsat.

Det troliga är nog att katten valt bort lådorna p.g.a. att de uppfattats som för instängda och redan använda. Eftersom det kommer vara 2 katter som delar på befintliga toalettresurser är det extra viktigt att hålla lådorna extra attraktiva för katterna eftersom konkurrensen innebär ökad risk för att katterna väljer andra ställen att kissa på.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-11-10 13:09 av OberonsMatte