Katter iFokus

Katter

Läst 139 ggr
Arcade-Foodie
0

luktar kattkiss från lådan?

När man kommer in i lägenheten från hallen, kommer en stark lukt av kattkiss från Lokes låda. Vi använder everclean parfym fritt. Vi har två låder, jag städar lådan 2-3 ggr/dag och gör rent lådan helt efter 3 veckor. Men det doftar fortfarande väldigt starkt från honom.

Min bror som har 3 katter får inte samma problem som mig.

OberonsMatte
4

Var är lådan placerad? Fuktig miljö förstärker dålig lukt. Vad är det för modell på lådan? Är sandlagret så tjockt att urin inte tränger ner till lådans botten? Fyller du på ny sand regelbundet allteftersom nivån sjunker?

En tänkbar orsak till urinlukt kan vara att katten lyfter på rumpan och kissar på själva lådväggen/kanten så att urin hamnar både på, utanför och ibland även under själva lådan. Är det kanske det som har hänt?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Är katten kastrerad? Hur länge har han i så fall varit det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Arcade-Foodie
0

#1: Eftersom Loke gillar att gräva i sin låda, så lägger jag alltid i extra lager, så han kan verkligen täcka över efter han är klar.

Ena lådan står i toan medan den andra är i köket. Den i toan är helt öppen medan i köket är en låda med svängdörr fast dörren är bortplockad pga han vill kunna kolla ut när han går.

Luft fuktigheten i toan är inte hög och har bra ventilation. Samt vi är inte ofta på toan, jag har dusch på jobbet och min sambo jobbar borta, hemma bara på helgerna. Så han duschar ute.

Jag kanske får städa väggarna av lådan dagligen eftersom han sitter lite grann som spiderman när han balanserar på kanten och kissar i lådan. Det kommer aldrig utanför. Vi har haft olyckor utanför men de minskar nu. Skedde efter senaste veterinärbesöket och jag städar ordentligt med urin off sprej. Jag vill bara få kontroll på doften.

Arcade-Foodie
0

#2: Loke är okastrerad men ska bli kastrerad om 2 veckor.

OberonsMatte
0

#4 Hur gammal är han?

Sajtvärd Katter iFokus

Arcade-Foodie
0

#5: Gissningsvis mellan 5-6+ är han. Senaste veterinärerna trodde han var äldre än 3 år som han först antogs att vara.

Uppkatten
1

#4 Okastrerade hankatter har en urin som luktar väldigt starkt. Efter kastrering kommer lukten successivt att bli svagare. Du får hålla ut!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Arcade-Foodie
0

#7: Aha, lite grann som de är med vissa okastrerade kaniner. Men då vet jag. Trodde jag gjorde nått fel för att de doftade så himla mycket även fast jag städade ofta.

Jag vill helst byta till en mer miljövänligare material i lådan men har ingen lust att byta om de doftar såpass mycket de gör redan nu. Då hoppas jag verkligen att kastrering hjälper med att minska hans doft ☺️

Uppkatten
2

#8 Nej, du gör inget fel. Okastrerade hankatter stinker. Fortsätt du med Everclean, du kommer inte att få något bättre resultat vad gäller lukten genom att du byter strö.

Men ha lite koll så han inte strilar eller smygkissar lite på andra ställen än i kattlådan.

Arcade-Foodie
0

#9: Jag har extra koll vart han går och städar direkt när han gjort utanför. Efter senaste veterinär besöket började han kissa lite här och där men de har minskat till 1-2 ggr på sängen, rentvätten eller soffan.

Jag hoppas hans rumsrenhet blir normal igen när han inte är stressad samt blivit kastrerad.

Uppkatten
1

Du kan täcka över säng, soffa o dyl med duschdraperier så det inte blir trevligt att kissa där. Allt han kissar på bör du rengöra med ättika.