Kattunge 12 veckor lös i magen
Vi har en kattunge på 12 veckor som varit perfekt i magen. Men för några dagar sen så välte han ut en burk med Mjau kattmat ( äter royal kitten annars ) och tryckte i sig en hel del innan vi fick bort han. Nu är han jättelös i magen,det är gult och luktar väldigt illa. Jag antar att det borde va detta som har gjort det,då de kom snabbt efter händelsen.
Jag har köpt fortiflora och prokolin, även ett skonsamt foder Royal Canin gastrointestinal, detta har han fått sen i onsdags kväll. Ingen bättring än, någon som vet vad mer jag kan göra och hur lång tid det brukar ta innan det brukar börja ordna till sig
12 veckor gammal, skriver du. Är kattungen född hemma hos er, eller är det en kattunge som nyligen har flyttat hem till er?
Hur är kattungens allmäntillstånd? Äter och dricker den bra? Är den pigg och lekfull?
Har ni flera katter i hushållet, och hur mår deras magar?
Absolut att ett tvärt "foderbyte" kan ställa till magen ordentligt, jag vill mest kolla om det finns fler faktorer som kan ha spelat in, o.s.v.
Hur länge hade kattungen ätit Royal kitten?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag funderar också på om du har varit i kontakt med veterinär, eftersom det gäller en så pass liten kattunge? Vad sa i så fall veterinären?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: ja det var detta de rekommenderade
#1: den är född hos oss ja. Han har ätit kitten sen han började med mat, ca 5 veckors ålder.
Hur pigg som helst, äter och dricker precis som vanligt.
De andras magar är okej.
jag skulle koka torsk och ge, de brukar lugna :)
Jag skulle också ha provat med kokt torsk som du strör Fortiflora eller Prokolin över. Då brukar magarna ofta stoppa upp inom något eller ett par dygn.
Viktigt att ni har koll på allmäntillståndet och kontaktar veterinär om kattungen börjar verka dämpad.
Håller med :) Låt också torsken ligga kvar i **lite **av de kokta vattnet när de svalnat såklart, de brukar dom gilla att dricka :)
Hur går det?
Stolt ägare till tre La permer