Vilken katttandkräm är bra?
Min katt Loke behöver borsta sina tänder dagligen enligt veterinären. Vi har ej börjat men han börjar bli van med att jag kollar i hans mun. Vill inte riktigt tving mig på honom, om jag inte hade hans favorit godis för att göra tandborstning till något positivt.
Nu har jag de mesta hemma förutom tandkräm. för att påbörja hans träning
Jag använder Bucacat, den gillar mina katter iallafall.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
När jag fick rådet att borsta våran katts tänder (vilket inte gick på henne), så var det bara den mekaniska rengöringen med tandborste eller fingertuta, som var nödvändig enligt veterinärerna jag hade då (två kliniker). Ingen tandkräm. Behövs verkligen tandkräm?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Så här skriver Evidensia:
"Tandkräm påverkar inte rengöringen i sig så den används i så fall enbart för smakens skull. Smaken kan göra katten mer nyfiken och på så vis underlätta tandborstningen. Dock är det viktigt att man inte använder sin egen tandkräm utan att man köper en variant som är speciellt anpassad till katter och hundar. Målet med tandborstningen är att ta bort plack och det sker även utan tandkräm."
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det viktigaste är bara att ha vatten på tandborsten,tandkräm ökar smaken.
#2: Tänkte använda tandkräm för att göra det mer behagligt åt Loke. Just nu tränar jag honom att bli van med hanteringen och att jag är runt munnen men jag vill inte stressa honom för mycket eftersom han har haft väldigt jobbig månad med medicin, inläggning samt behandling.
Jag vill att tandborstning ska bli något positivt. Detsamma gällande badning (tvättar hans haka pga kattakne, lättare att bada hela honom än bara hakan). Nu är han lugn när jag badar honom och han vet om att han får sitt godis efter samt gos. Så jag hoppas tandborstning kan bli lika lätt att hantera.
#1: Tack för tipset :)
#5 Man bör dock undvika att bada hela katten om det inte är nödvändigt. Att bada katten är en onödig belastning på kattens hud och päls. Kattakne baddar du lokalt med lite klorhexidin (ofta räcker en gång dagligen tills det läkt), och har katten svår kattakne med bölder så kan man få salva hos veterinären. För att förebygga kattakne är det bra att undvika mat- och vattenskålar av plast.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-10-28 17:07 av Uppkatten
Min veterinär skriver så här om tandborstning:
"Tandkräm kan användas för att djuret ska tycka att det smakar bättre och tycka att det är roligare, men den behövs inte för själva plackborttagningen, utan det är själva gnuggandet som är viktigt. Tandborstningen bör ske dagligen för att vara tillräckligt effektiv."
"När du börjar träna tandborstning så gäller det att ta det i små steg och berömma ofta. Börja med en kort stund per gång. Det brukar vara lättast att börja på utsidan av kindtänderna. När detta fungerar bra kan man fortsätta med utsidan av framtänderna. Om detta fungerar bra kan man på en del katter borsta även insidan på tänderna genom att försiktigt sticka in ett finger lätt i mungipan så att katten självmant öppnar munnen, och sedan borsta".
Veterinären skriver att man ska räkna med att det kan ta i alla fall någon månad att lära in detta, och att man ska vara noga med att berömma efter varje framgång.
#7: Jag badar honom bara varannan vecka, de var meningen att bara tvätta hakan men han blev livrädd och stressad. När man börjar sakta från kroppen och jobbar upp till ansiktet samt godis är han lugn och väntar.
Ska sluta bada honom när aknen är helt borta från hakan. Just nu är de bara klorhexidin tvätt med pads och aknen har förbättrats. Jag har bara badat honom 2 ggr, båda har varit samtidigt vid diarré eftersom svårt att få bort skiten och tog chansen till att tvätta hakan med schampot eftersom de var misslyckandes innan när jag gjorde lokalt.
Loke använder bara porslin skålar som diskas dagligen.
#3: Bucacat är ett enzymbaserat bakteriedödande tandkräm som är välsmakande för katter, vid regelbunden användning tar det även bort dålig lukt i kattens mun. Så det är ju bara fördelar med det, blir ju som en belöning samtidigt som man borstar tänderna.😻☝️☺
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Jag tänkte köpa bucacat men arkens zoo hade bara virbac cet (enzym tandkräm). Loke älskade smaken och jag borstade hans tänder med tandborsten. Jag lyckades borsta alla hans tänder men hur länge behöver man borsta tänderna?
Kindtänderna var svåra att komma åt men svårast var att borsta framtänderna pga tungan slickade och han gnagde på tandborsten eftersom han ville ha mer. Sen lät jag honom slicka rent borsten efter vilket han gjorde gladeligen, lite som en belöning åt honom.