Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsabeteende
Läst 121 ggr
LumiochOtis
0

Introducera en kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog över en 4-årig hona förra året i november och bestämde mig i somras för att börja titta efter en kompis till henne då hon verkat uttråkad och ensam om dagarna.
I lördags hämtade jag hem en 15 veckors ragdollhane och har under dessa dagar långsamt introducerat dem för varandra.
Min hona har fräst och visat att han ska hålla avstånd men inte attackerat eller jagat honom. Hon vill för det mesta gå ut på balkongen och ligga där. Hon har även knappt rört sitt torrfoder som vanligtvis brukar behövas fyllas på flera ggr om dagen.
Dem har sovit i sängen bägge två med ca 1m mellanrum.

Är rädd att hennes tillit till mig och trygghet i hemmet skadats av att jag tagit hem honom hit och att hon inte alls hade behovet av en kompis utan mer skadas av det.

Jag har köpt en feliway friends diffuser som jag haft i sedan jag tog in Otis. Ger Lumi egentid varje dag då Otis får vara i vardagsrummet med mig. Spenderar också tid med bara henne så hon inte ska känna sig utbytt. Skäller inte på henne när hon tillrättavisar honom. Har en varsin kattlåda till dem på olika ställen i huset och dem får sin mat på olika ställen med. Något annat jag kan göra för att underlätta för dem?

Min fråga är till er kattföräldrar:
Har jag ångest i onödan?
Hur lång tid har det tagit för er att få harmoni i gruppen?
Har era katter också visat personlighetsförändringar men sen blivit som vanligt igen?

Orolig kattmamma som är tacksam för råd och tips 😔

• Redigerat 2022-10-12 20:10 av LumiochOtis
OberonsMatte
1

En kattkompis är den bästa stimulans en kattunge eller relativt ung vuxen katt kan önska sig. Det är dock ett stort misstag att förvänta sig att den befintliga katten ska reagera med omedelbar "glädje" när en främmande katt flyttar in på reviret. Katter är av naturen revirhävdande djur och därför uppfattas främmande katter alltid som ett hot - även när inkräktaren bara är en kattunge och alltså inte utgör något reellt hot för en vuxen katt. Katter som fräser och morrar och blir oroliga när en inkräktare flyttar in följer alltså bara sina naturliga beteenden, men en främmande katt är något helt annat än en katt som den befintliga katten vant sig vid.

Genom att vistas tillsammans i samma hem hos samma ägare kommer katterna vänja sig vid varandra och skapa en gemensam flockdoft som är en blandning av hemmets, ägarens och katternas individuella dofter. När katterna själva doftar av den doften kommer de inte uppfatta varandra som främmande längre utan som något som står för välbekant trygghet.

Hur lång tid det tar innan katterna visar att de accepterar varandra och kanske t.o.m. visar tecken på samhörighet är individuellt. Oavsett hur lång tid det tar gäller det att ha tålamod och inte bidra med oro och stress över katternas naturliga beteenden.

Kan de sova i samma säng har de egentligen redan accepterat varandra och då är nästa steg att de visar tecken på samhörighet, dvs. att de t.ex. stryker sig mot eller tvättar varandra.

Det är bra att ha flera lådor på flera platser för att minska konkurrensen om lådorna , men de kommer förmodligen se alla lådor som deras gemensamma lådor.

Sajtvärd Katter iFokus