Katter iFokus

Katter

Läst 351 ggr
Videung
1

Svartsmoke?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Tänker att min kattunge kanske är Svartsmoke. Vad tror ni? Han är 12v.

Videung
0

Han är huskatt som tyvärr såldes till en familj när han var 11v. De tröttnade efter tre dagar och sedan skulle han bort så jag hämtade honom när han nyss fyllt 12v 😞 Haft kontakt med ”uppfödaren” och mamman är Chinchilla Perser (klassisk) utan stamtavla. Pappan Creme maskad Ragdoll utan stamtavla. Alltså huskatter allihop. Men bara så ni får pejl på färgerna.

Belimas
2

Ja, han är en svartsmoke :)

OberonsMatte
4

#1 För de som undrar så hade det aldrig hänt om folk fattade att (och varför) stambokförda katter enbart ska användas i fortsatt stambokförd avel.

Att huskattungar fortfarande säljs (och tas emot!) före lagstadgade 12 veckors ålder är bedrövligt, men att sådana huskattungar dessutom kan vara ättlingar till stambokförda (!) katter är helt enkelt tragiskt.

Sajtvärd Katter iFokus

Videung
4

#3: Håller med!

Videung
3

Jag är bara för seriös avel. Senaste 19 åren har jag haft Sphynx. Brunnit för rasen.

Nu dök den här jeppen upp. Tro mig. Jag har ringt ”uppfödaren” och ifrågasatt varför hon avlar och varför kattungarna inte är vaccinerade.

Han blev såld till en familj som köpte honom till sin dotter. Som tröttnade efter några dagar.
Jag hämtade honom väldigt mycket billigare med argumentet att han redan har kattsnuva och kommer kanske behöva vård, sina två första vaccinationer, id-märkning och kastrering.

Jag är allt för er seriösa uppfödare som lägger ner så mycket tid och pengar på era katter.

Han är iaf ljuvlig och kommer få stanna här för evigt ❤️

Videung
4

#3: Har redan haft ett barskt samtal med ”uppfödaren” som sålde honom från början då han var 11 veckor. Är det lönt att anmäla? Hans syskon finns fortfarande kvar i annons men är vid det här laget 13 veckor imorgon.

Hade aldrig köpt direkt av personen. Jag hämtade honom från en familj som inte satt sig in i hur det är att ha katt och vad som krävs.

För mig är han det finaste som finns oavsett. Men sånt här skit måste sluta!

MonicaLagerquist
2

De enda som kan få stopp på det är att folk sätter krav på uppfödare.
Kattungar ska vara minst 12 veckor
Vaccinerade x2 id märkta ,besiktigade och införsäkrafe.
Okej man kan ev
rädda en individ men då ökar man att man kan sälja 11 veckors kattungar ovaccinerade och alt annst som ska göras innan att kattungen flyttar

Stolt ägare till tre La permer

Videung
2

#7: Jag vet och håller med.

Videung
2

Vide hade en riktigt taskig start. Nu är han här och jag ska ge honom allt han behöver. Det är inte så att jag suttit och letat på Blocket efter en kattunge. Hade tänkt mig ännu en Sphynx. Nu dök en lurad familj upp som dessutom aldrig skulle ens skaffat katt. Jag öppnade mitt hem för honom. De va desperata och jag har erfarenhet av katt sedan många många år. Han kommer vaccineras, chipas och kastreras.

Videung
2

I övrigt är han en glad skit. Funkar utmärkt med min hund fastän han aldrig sett en hund innan.

Trygg inför allt och jag kommer älska honom för evigt. Färgen spelar ingen roll egentligen. Va bara en nyfiken fråga.

Rafflan
0

#2: Är inte ungen väldigt grå/blå för att vara svart smoke?

Belimas
0

#11 Ser mer ut som att det är ljuset som luras, han kommer säkert mörkna med tiden också.

Videung
0

Tror också han är ganska ljus. Men att han mörknar med tiden. Har sett, när jag googlar, att Svartsmoke kan vara ganska olika mörka när de är små. Han blir nog kanske aldrig riktigt svart med ljus botten. Men förstår inte annars vad han skulle kunna vara eftersom han bara har ”spökmarkeringar” och är alltså inte tabby. Alltså inte silvergrå. Väl?
All päls är vit i botten men han är olika grå och svart på olika ställen av kroppen.

Vixxen
1

Jag tror denna kille är svartsilverspotted. Alltså ns 24.

Han har ränder nu, men de kommer att spricka upp till spottar när han växer och blir äldre.

Han är mönstrad (inte spökmöstrad) för att han har en ljus linje på insidan av öronkanten.
Han har ljusa glasögon runt ögat och han har ljusa morrhårskuddar.

Videung
0

#14: Googlade och tycker inte alls det stämmer 😳 Men jag kan ha fel! Han är mycket mörkare. Ska ta bättre bilder så får du gärna kika om du vill ☺️

Videung
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

#14: Mönstrad är han bara på benen , svansen och lite i ansiktet men tycker det försvinner mer och mer bara på dessa veckorna han bott här. Men kanske är en otroligt dåligt tecknad svartsilver spotted?

Videung
3

Säkert dum fråga men har inte Svartsilver även ljusare nos? Vides är kolsvart. Tycker han är såå vacker ❤️

OberonsMatte
1

#17 Jag tycker att han ser ut att vara en spökmönstrad svartsmoke. Med svart nos och färgad haka.

En svartsilvermönstrad katt har tegelfärgad nos med svart "ram" och den är även vit vid mun/haka (som en del av mönstret) och det är inte din kattunge.

Sajtvärd Katter iFokus

Videung
3

Nu ligger han på sidan och hans långa mörka päls syns inte. Så han ser ljus ut. Men vågar fan inte ens visa honom i en annan tråd. Så…Oavsett färg. Han är bland de finaste jag mött. Jag är lika kär i honom som min hund är. ❤️

Videung
0

#18: Tack. Kände också att det nog är så. 👍🏻

Videung
0

Han är inte perfekt i andras ögon. Men för mig och min hund är han det vackraste ❤️

Videung
0

#18: Håller med dig. Tack!

Farmor20240301
1

Hej här är min lilla smoke färgade kattbäbis som heter Virus och är snart 1 år

Farmor20240301