Katter iFokus

Katter

Läst 251 ggr
maddask
1

Grannar tar Min katt

Grannar tar in min katt

Hej.
Har ett superproblem som gör
Mig galen. Har en katt på tre år och för ett år sedan köpte vi en till katt. Den första katten blev inte superfötjust i henne och började vara mer och mer utomhus. Efter några månader fick jag ett sms av en granne som glatt berättade att hon brukar ha honom hemma hos sig, och hon skickade bilder på när han låg i hennes soffa. Efter många om och men har jag fått henne att sluta ta in honom.
Efter det har jag förstått att han är runt hos alla grannar och smörar ( bor enbart pensionärer här är som är hemma hela dagarna) och smiter in hos vissa av dom . Man tänker ju då att folk tar ut katten om det inte är deras egen. Men nejnej, han kommer hem varje dag och är borstad och antagligen matad. Nu kommer han knappt hem alls längre och han tycker om den ” nya katten” mindre och mindre försvarar dag.
Vet inte vilken idiot det är som tar in honom, så vet inte vad jag ska göra. Tänkte sätta på honom ett halsband med något typ av meddelande på? Men vet inte hur det ska gå till. Någon som har ett tips på hur jag ska gå till väga?
Det är är kuvert problem jag inte trodde jag någonsin skulle ha. Hur tänker folk? Jag är ute och ropar och är orolig och då har någon stängt in honom.
Han kommer alltid på min inkallning så jag vet att han är inne hos någon dom gångerna han inte gör det. Det är oxå tydligt då han alltid kommer hem torr och fin trots att det är busväder ute, och man känner på lukten att han varit hemma hos någon.
Snälla ge mig tips! Blir tokig!

Maria
16

Håll din katt inne så är problemet löst😉

"Idioten"som tar in honom kanske sitter och beklagar sig över "idioten"som släppte ut honom.

/Maria

maddask
0

Vi har försökt men det går inte att ha honom inne men tack för ett supertips 👍

Nephi
6

Skulle också rekommendera innekatt med utgång i koppel

Men annars en reflex väst med in broderat ”utekatt, bor på adress. Släpp inte in mig” eller liknande

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Nephi
3

När jag jobbade inom hemtjänsten för några år sen så hade vi en dement man som plockade in grannens katt vissa dagar. Han var överlycklig över sällskapet och vi fick kasta ut katten under dagens sista besök så den fick gå hem till sig. Den hade aldrig halsband eller liknande så vi visste aldrig vart den bodde bara att den hörde till området.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
10

Först måste du lösa problemet mellan dina båda katter, och det kan du inte göra så länge som en av katterna går fritt ute.

Hans revir har blivit den andra kattens revir, och därför blir det tokigt.

Kan du bygga en kattrastgård så båda katterna kan vara ute?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
1

Om du släpper ut din katt får du räkna med att folk tar in den. Den går antagligen in frivilligt i värmen och trivs där.
Jag har varit i motsatt situation som du, nu var ju mina grannar glada över att vi gav den katten en fristad samt värme, mat och kärlek. Den katten ville vara inne, men vågade inte. Till slut blev den överkörd och dog - jag önskar så att de försökt ge den katten ett annat hem medan tid var.
Du skulle gjort mer koll innan du tog en ny katt, man kan inte sätta ihop katter hur som helst.

OberonsMatte
5

När ny katt ska introduceras till befintlig utekatt måste man vara beredd på att utekattens tillgång till fri utevistelse måste begränsas. Det är inom det gemensamma kärnreviret (dvs. inomhus) gemensam flockdoft och naturlig samhörighet uppstår.

Får en frigående utekatt själv välja mellan att bli vän med en inkräktare eller söka sig ett nytt kärnrevir så väljer de ofta det sistnämnda.

Sajtvärd Katter iFokus

Skaikru
4

Kan det inte vara så att din gamla katt är borta hemifrån mer och mer, och söker sig till andra hem just pga att han inte trivs i erat hem, pga den nya katten?

Jag tror att de bästa är att hålla båda katterna som innekatter i ett par månader, ev ute i koppel eller inhägnad rastgård. Tills dem blivit kompisar och gillar varandra.
Måste vara jätte jobbigt för din gamla katt att känna sig bortjagad från sitt hem och sitt revir av den nya katten :(

Läs även på hur man introducerar nya katter till varandra, och saker man kan göra för att underlätta så att katterna trivs bättre ihop :)