Katter iFokus

Katter

Läst 103 ggr
Arcade-Foodie
0

Hur får man en katt att dricka mer vatten?

Hejsan, vet att blir mycket upplägg från mig. Men jag har aldrig ägt en katt och försöker lära mig så mycket jag kan.

Eftersom Loke var svårt förstoppad och fick dropp samt lavemang för att behandla förstoppningen hos veterinären för att tömma tarmen så gott de kunde men eftersom han är oförsäkrad ska vi fortsätta med behandlingen hemma. Vilket är laktulos, special diet med extra fibrer, morots puré och våtfoder (extra vattnig). Jag har en vattenfontän åt honom införskaffad igår efter veterinären och han var fram o nosade på den. Jag har satt upp den i köket medan Toan och maten är på toaletten. Han har en vattenskål även på toan men han dricker fortfarande väldigt liten vatten åtminstone kissar han. Brukar katter dricka mindre än vad kaniner under 1 kg gör? 🧐

Samt hur kan jag motivera honom att dricka mer vatten. Han har fortfarande mycket avföring kvar i tarmarna och är inte helt fri från förstoppningen anledningen till laktulos.

MonicaLagerquist
1

MOrot är ju stoppande.Varför ska ni ge det?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Uppkatten
1

Katter har dessvärre dålig törstreflex, att ge blötmat är ofta bästa sättet att få i dem vätska.

Intressant att de satte in extra fibrer. När min katt var misstänkt förstoppad skulle jag se till att INTE ge foder med en massa fibrer i. Men gör som din veterinär har sagt, det är ju de som undersökt just din katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
1

Smaksätt vattnet med lite tonfisk.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Uppkatten
1

Jag fick också tipset av veterinären att testa att ge kattmalt för att hjälpa till att tömma tarmen.

De rekommenderade blötmat, och ville jag ge torrfoder så skulle det vara ett extra lättsmält torrfoder. Tror det var hypoallergenic av något märke de tipsade om.

Men ändra inget utan att ha prata med din veterinär. Det är de som undersökt katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Arcade-Foodie
0

#1: Veterinären sa det, jag har inte gett det än.

Magi-cat
0

Jag har också en katt som inte dricker så mycket självmant. Jag brukar ge extra vatten i blötmaten och det gillar han.

En del katter föredrar att dricka vatten på ett annat ställe än där maten serveras. En katt skulle alltid ha vatten i badrummet, och nytt vatten skulle det vara varje gång. 😸

En del vill dricka direkt ur kranen, andra föredrar något annat sätt, så det gäller att anpassa sig. 🙂

Hoppas det blir bra med din katt!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Arcade-Foodie
0

#2: Misstänker att de vill få tarmarna att börja jobba på honom eftersom de såg att hans magrörelser har saktas ner. Misstänker de gör som vid behandling av människor. Jag kommer inte ändra något och han äter bra. Men ej tömt tarmen sen han kom hem förutom en olycka i transportburen, så att hela han blev skitig och behövde badas. Han äter mest blötmat, de är något han verkligen tycker om. Jag får se de närmsta dagarna om magen minskar i storlek (fortfarande rund men inte lika spänd).

De nämnde även att de var stor risk att han blir förstoppad i framtiden igen.

Uppkatten
2

#7 Men om tarmrörelserna är dåliga rekommenderade de inte lek och "motion" då? Känns som att det "borde" kunna vara till nytta?

Vad trodde de om anledningen till förstoppningen? Förstoppning är inte särskilt vanligt hos katt enligt min veterinär.

Arcade-Foodie
0

#8: Först trodde de var pågrund av mig eftersom de förstod inte att han är en hittekatt. Men de vet inte riktig varför han var såpass förstoppad. Alla organ och blodvärden var bra. Kanske han har ätit något som inte var bra för magen.

Han vill inte leka och han rör sig mer nu än innan. Misstänker det är fortfarande obekvämt att röra sig.

Uppkatten
1

Det kan absolut vara obekvämt ännu.

P.g.a dig??????

Ägaren ger väl knappast katten förstoppning….? Min katt hade som sagt misstänkt förstoppning nyligen, och det är definitivt inget som jag aktivt bidragit till.

Tvärtom så är jag noga med att försöka ha koll på magarna.

Och förstoppning är som sagt inte särskilt vanligt hos katt.

Arcade-Foodie
0

#10: Misstänker de hade det antagandet pga såpass förstoppad han var. Rund som en boll över magen, vilket innebär väldigt förstoppad. Det har gått dagar för att bygga upp det. Men jag förklarade till dom att jag inte visste vad han har ätit innan pga han vandrade runt ute i flera månader.

Men åtminstone jamar han inte lika ofta och rör sig normalt. Så vi får hoppas allting blir tömt de närmsta dagarna. Det är också något jag har fått höra. Trodde inte att man kunde vara såpass förstoppad men ändå ha en stor aptit att äta mat.