Katter iFokus

Katter

Etiketterbeteendekattkattungarkattungeavliva
Läst 160 ggr
Lo34
0

Aggressiv döv katt

I maj i år tog jag emot en 2-årig döv katt (kastrerad hane) som behövde omplaceras. I det ursprungliga hemmet fanns flertalet andra djur av alla dess arter.

När han kom till mig tog det ett bra tag innan han började bli kelig och ville mysa, fortfarande ska det bara ske på hans villkor, som katter kan vara. Men under hela tiden har han jamat/skrikit något enormt (vet att döva katter kan låta mycket, men det är orimliga nivåer i timmar i sträck). Extremt frustrerande och jag fick inte sova under 3 månaders tid, höll på att bli galen. Dessutom har han varit väldigt aggressiv, jagat mig, bitit mig osv. Trots att jag inte gjort något mot honom. Försökt markera på alla möjliga sätt att det inte är okej men inget fungerar. Nu efter 4 månader har skrikandet minskat något, men det är ändå på otroligt höga nivåer och kan pågå i timmar. Aggressiviteten har också minskat men händer flera ggr per dag att han biter tag i mig.

Jag har funderat på vad som orsakar detta, främst aggressiviteten, och tänkte att det kan vara utlopp för understimulans. Men även om jag busar med honom en timme i sträck kan han sätta sig direkt efter och gallskrika. Har varit hos veterinär gällande detta, som inte trodde det grundade sig i något fysiskt utan mer psykiskt, och att man kanske ska låta honom somna in. Som den kattälskaren jag är vill jag inte göra det.

Googlat runt massor, och en sak som kommer upp är att döva katter behöver en kattkompis, och tänkte då att han kanske saknade en lekkamrat. I söndags hämtade jag hem en kattunge som han var jättesnäll mot i början, men efter lite bus har han blivit väldigt hårdhänt. Han biter henne så att hon skriker. Eftersom han är döv hör han inte hennes morrande, fräsande, pipande osv. Jag ser att det är bus, men eftersom han är så mycket större och inte hör att hon säger ifrån är jag rädd att han ska göra henne illa. Jag vet att man måste ge det tid, det har ju bara gått några dagar, men han känns så aggressiv i grunden. Nu både mot människor och tydligen mot andra djur. Ska såklart ge det mer tid mellan katterna.

Har ni något tips på vad jag kan göra för att minska aggressiviteten? Både mot mig och den andra katten? Använder feliway nu, och tror inte det skulle bli bättre av att omplacera. Är veterinärens tips rimligt? Han är fantastisk och mysig knappt 10% av tiden, resterande 90% spenderar han på att skrika, vara aggressiv eller sova. Har ingen aning om hur han hade det i det andra hemmet och om han blev behandlad dåligt, och om det kanske är därifrån beteendet kommer ifrån. Oavsett behöver jag tips.

Uppkatten
3

Nej, veterinärens tips är inte rimligt.

Vilken var orsaken till att katten skulle omplaceras av förra ägaren?

Har katten omplacerats flera gånger?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

"Aggressiv" är ett starkt ord och risken finns att det kattägaren tolkar som aggressivt beteende egentligen bara är uttryck för t.ex. naturligt lekbeteende, rädsla, understimulans eller ett känsligt och hetsigt temperament. Veterinären kanske tolkade "aggressiv" som allmänt hotfull och farlig på riktigt för både människor och djur, men är det så du uppfattar katten också?

Hur gammal är kattungen och hur förhåller sig kattungen till den döva katten i övrigt?

I vilka sammanhang har den "aggressiva" katten "bitit tag i dig"?

Hur stort bor du och finns möjlighet för katten att t.ex. klättra och ta sig upp på högre höjder?

Hur går leken till när du leker med katten?

Sajtvärd Katter iFokus

Lo34
0

#1: som jag förstått det så köpte de förra ägarna honom som kattunge.

Dom sa att han inte kom överens med dom andra djuren och fick stryk av dom, så det kanske är försvarsmekanism från det?

Samtidigt så säger förra ägaren att han visade 0 aggressivitet i deras hem och att han inte skrek något alls, förvisso kan det vara så men litar inte riktigt på henne då hon helt slutat svara på mina sms och inte varit något tillmötesgående alls efter jag tog emot honom.

Uppkatten
0

#3 Aggressivitet är ju ett väldigt starkt ord, så frågan är om du och förra ägarna menar samma sak med det ordet…?

Du beskriver trots allt en positiv utveckling, och katten är ung och (sannolikt) fysiskt frisk. Ändå utesluter du omplacering?

Många ägare till döva katter beskriver sina katter som extremt högljudda, inte minst nattetid.

Vad händer om du t.ex. har ett lekpass med katten sent på kvällen, serverar kvällsmat (ev. fodersök i bostaden) därefter och sedan lämnar en (natt-)lampa på?

Som jag förstått det mår döva katter ofta bra av rutiner ("så här går det till hemma hos mig"), att man gör tecken (eller signalerar på annat sätt) så att katten förstår vad som är på gång och slipper bli överraskad/stressad, och de känner ofta trygghet i att kunna vila högt upp (t.ex. i en klösmöbel).

Har du provat att servera Zylkene (som strös över maten) en period? Det skulle också kunna vara värt att prova, ifall en del av vokaliseringen har att göra med stress.

Men berätta gärna mer om det du kallar aggressivitet. Du skriver att du har försökt markera på alla möjliga sätt att det inte är okej men inget fungerar. Hur har du markerat då? Och hur leker du och katten? Vad triggar igång bitandet? Biter han så det blöder?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lo34
0

#2: alltså det veterinären sa handlade mer om skrikandet. Pratade med veterinär då jag inte alls fick sova och höll på att bli galen. Även då jag var rädd att grannarna skulle klaga. Fick som tips att prova feliway och om inte det fungerade så skulle jag överväga att avliva.

Eftersom jag misstänkte ett tag att det rakt av var att han inte trivdes hos mig så övervägde jag omplacering. Hade en tjej som var här och hälsade på honom, men han bet henne flera gånger så uppenbarligen ville hon inte ta honom.

Kattungen är precis över 12 veckor. Hon fräser åt honom men är ändå nyfiken och fortsätter busa trots att han biter henne, så han kan inte bita särskilt hårt. Blir bara så nervös när jag hör henne skrika till. Hon närmar sig bara honom när hon vill busa. Vet inte heller om jag ska gå emellan eller låta dom hålla på? Eftersom att hon springer tillbaka varje gång jag stoppar dom?

Jag bor ensam i en stor lägenhet, bortsett från andra katten då. Stor inglasad balkong, klösträd upp till tak, ett helt rum står ”tomt” bara för katterna, klöspelare, leksaker osv. Brukar även leka med laserpekare så han får springa av sig. Även varit ut med honom i sele, men det hjälper bara direkt i stunden när han är distraherad.

Han kan anfalla typ när som. Om jag klappar honom i soffan kan han bita mig, vilket typ sker med alla katter. Skillnaden med honom är att han inte ger sig, han fortsätter bitas och attackera fram tills att jag skyddar mig med typ en kudde så att han inte kan komma åt mig? Även helt oprovocerat om jag går mellan vardagsrum och badrum kan han springa efter mig och bita tag i mina ben. Det som jag inte gillar är att han verkligen inte har något stopp. Sitter jag på toaletten attackerar han mina ben och slutar inte, det hjälper inte heller att ta tag i honom, det går han bara igång på ännu mer.

Låter kanske som ett dumt beslut av mig att ta in en till katt, men på sistone har han som sagt blivit mycket bättre, även om han som sagt visar tendenser fortfarande. Tänkte att han kommit in i hemmet nu och blivit tryggare med mig. Och som sagt i kombination med att jag läst att mycket av beteendet hos döva katter kan försvinna så fort dom får en kompis dom kan ”lära” sig av”.

Lo34
0

#4: kolla tidigare kommentar för svar på hur aggressiviteten utspelar sig.

förklarade för henne hur han betedde sig (använde inte ordet aggressiv) men hon menade på att det inte förekom alls i förra hemmet. Som sagt kan det vara så men är skeptisk.

Har haft ständiga rutiner, problemet är att jag jobbar kvällar så hinner bara busa en kort stund innan jag måste lägga mig. Men ger mat varje dag när jag kommer hem på kvällen. Varje dag ser typ likadan ut.

Zylkene funkar inte alls, feliway funkar något men inte riktigt lika bra som jag hoppats.

Vet inte vilka av dessa metoder som är rätt/fel, men har puttat undan, tagit tag i och hållit fast några sekunder, tagit tag i nackskinn, sprayat vatten osv. Inget av dessa har jag gjort hårdhänt så att jag på något sätt gjort illa honom utan bara för att stoppa upp liksom, men ofta känns det som han går igång mer när jag försöker markera.

Anledningen till varför jag inte tror på omplacering är 1. som nämnt i förra kommentaren är han inte så vänlig mot nya människor och tror inte någon kommer vilja ha honom. Han är dels helt ointresserad, vill inte bli klappad och går därifrån, och dels som nämnt bet han tjejen som var här. 2. är rädd för att det nya hemmet ska tycka att han är för jobbig och vilja avliva, särskilt med tanke på att det var det som veterinären rekommenderade.

Uppkatten
0

Eftersom kattungen spontant söker kontakt med honom och inte är uppenbart rädd så är det förmodligen lugnt. Du ska inte gå emellan och stoppa, om det inte blir värre än vad du beskriver. Att kattungen skriker till är normalt. Men den får ju inte bli skadad.

Om katten biter när du klappar honom så ska du omedelbart avbryta och vända katten ryggen. Ge ingen uppmärksamhet i det läget och lämna katten för en stund. Bits man så får man ingen uppmärksamhet. Sannolikt finns det små signaler redan INNAN katten biter. Försök hitta dem så du kan avbryta klappandet i tid. Kanske är det också vissa delar av kroppen som är särskilt känsliga för beröring?

Kan de ha lekt med händerna med honom när han var yngre?

Kan du ha t.ex. en laserpekare i fickan och snabbt avleda honom om han försöker springa efter och "anfalla"…?

Det låter som att du har en katt med hög aktivitetsnivå, tänker jag, som kräver mycket aktivering, men samtidigt rutiner och trygghet.

Jag undrar också lite om din katt kan ha tagits för tidigt från kattmamma och kullsyskon en gång i tiden. Min erfarenhet är att man då ofta får katter som blir onödigt "fysiska" och som inte har något stopp. Det brukar dock kunna förbättras över tid. Stopp och gränssättning är sådant som övas upp ihop med kattmamma och kullsyskonen när kattungen är kring 10 v och uppåt. Tas de för tidigt så missar de den delen av "utbildningen".

Lo34
0

#7: det kan nog vara så som du beskriver att han blivit tagen för tidigt, vet inte riktigt.

Okej då försöker jag låta dom leka ifred. Kattungen är inte rädd alls, rätt kaxig för att vara så liten i jämförelse haha. Bara jag som blir väldigt nojig. Ska iväg och jobba för första gången imorgon sedan jag skaffade ungen, visst ska jag hålla dom separerade så länge jag inte är hemma?

Han är extremt aktiv 2-åringen, har nog inte kvar en enda dekoration i hemmet då han råkat kasta ner alla på golvet. Försöker som sagt aktivera så gott jag kan, men då jag jobbar är det svårt att helt tillgodose det. Därför tyckte jag synd om honom och ville ge honom en lekkamrat.

Uppkatten
2

#6 Och om du kombinerar Zylkene och Feliway?

Du kan också kolla med veterinär hur mycket du vågar öka dosen på Zylkene (vet att en del katthem går upp rätt högt i dos med Zylkene över en tid vid behov, men i samråd med veterinär förstås).

Istället för Feliway kan du prova Pet Remedy och se om det har bättre effekt.

Tror att det är bra om din katt får jaga (leka) ordentligt innan du serverar sista måltiden mat för kvällen, i bästa fall får han då en viss nedvarvning efter "jaktlycka".

De metoder du beskriver för att stoppa honom provocerar många katter. Prova att ignorera honom totalt istället. Vänd honom ryggen omedelbart och gå därifrån. Att spruta vatten på katten är aldrig OK och fungerar inte. Det är en gammal seglivad myt som gör gällande att det skulle fungera.

Väljer du i slutänden att vilja omplacera så är det viktigt att du är helt ärlig med hur katten är och varför du behöver omplacera. Ge det ordentligt med tid. Vänd dig till ett No Kill-katthem och fråga om hjälp om du inte kan lösa det på annat sätt. Det finns nästan alltid bra hem därute, även om man kan ha svårt att tro det. Men det är viktigt att det blir bra, så att katten inte riskerar att kastas från hem till hem. Men jag tror att du har goda förutsättningar att få det att fungera där hemma.

Bra att du inte själv är överens med veterinären, för sannolikt finns det bättre vägar att gå, så att katten kan ha ett fortsatt gott kattliv.

Uppkatten
0

#8 När det gäller extremt aktiva katter så räcker vi människor inte riktigt till. De brukar behöva både yta och kattkompis(ar), och att vi människor är aktiva och tillgängliga ofta.

Bra om kompisen har ungefär samma energinivå. Många kattungar är ju ofta aktiva.

Jag låter någon annan svara på frågan om att ha katterna separerade när du är hemifrån. Jag vet att man gör lite olika.

Lo34
0

#9: precis kombinerar feliway och zylkene. Just nu ger jag bara 1 om dagen så kanske är för liten dos. Ska absolut kolla upp det, tack.

Jag vill ju ha kvar honom, trots allt som skett så har vi ändå fått ett band till varandra. Ska försöka ha tålamod. Tack för dina svar :)

Uppkatten
0

Såg precis det här i en veterinärfrågespalt, rörande katt, men vet inte hur gammal uppgiften är:

"Det verkar inte finnas några biverkningar med överdosering mer än magproblem. Man börjar fundera på om det inte är så att man behöver 2-3 gånger angiven dos av Zylkene för att få bra effekt, så jag skulle prova att ge 2 kapslar."

Men alltid bra att kolla med annan veterinär/veterinärmottagning också, så att allt blir så bra som möjligt.

Lo34
2

#12: tack snälla! Nu på förmiddagen har dom sovit med mig i sängen båda två, och den stora har tvättat den lilla. Dock övergick det i bitande men lite framsteg ändå.

Uppkatten
0

#13 Det låter väldigt bra.