Infektion efter bett
För en vecka sen började vår ena katt halta. Det blev värre så i tisdags tog vi honom till veterinären. Han har sannolikt blivit biten/riven i tassen av annan katt, några dagar innan, såret har sen läkt men bakterierna blev kvar inuti och skapade infektionen. Det var ingen varböld utan mer utspritt var, varför det inte funkade att sätta dränage. Istället tog veterinären två ”hål” som lämnades öppna så att varet skulle kunna rinna ut. Katten fick smärtstillande och antibiotika. Dagarna efter blev han snabbt bättre. Efter två-tre dagar läkte öppningshålen, de är idag bara små, små sårskorpor.
Men idag lördag är han sämre igen! Inte särskilt svullen på tassen och man får röra tassen - det fick man inte vid den inledande svullnaden som han hade. Men han stödjer helst inte på benet.
Jag ska förstås ringa veterinären men undrar om nån varit med om liknande, och om det i så fall finns en chans att han blir bättre (med hjälp av antibiotikan) utan att öppna nya sår?
Slås också av tanken att detta med kattbett måste ju vara supervanligt bland ”halvvilda” katter, utan att de tas till nån veterinär: vad skulle egentligen hänt om jag inte tagit honom till veterinären, och han fått antibiotika? Helt hypotetiskt fråga eftersom vi redan gjort just det, men kan inte låta bli att undra?
#0: Ni skulle nog ha försökt hålla de två hålen öppna för att låta skadan läka underifrån. När de läkt ihop och och det finns bakterier kvar så fyller det på med var och och det bildas ytterligare en böld.
Skulle rekommendera ett nytt veterinärbesök igen.
#1: Vi pillade bort sårskorpan ett par gånger. Men svårt att hålla dem öppna nån längre tid eftersom de var små. Men ja, vi ska förstås kontakta veterinär igen.
Vi brukar få rådet att hålla såren öppna och skölja med koksalt inuti, under huden, så gott det går.
Men det är inte alltid så lätt, ibland blir det ett nytt veterinärbesök. Tur det finns antibiotika.
Hoppas det blir bra nu!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3: ja det blir nog ett nytt besök här… svårt att hålla såren öppna!
Tvätta rent såren 1-2 ggr per dag med Klorhexidin. Jag har sparat kvar själva sprutorna från när katterna fått medicin tidigare, suger upp Klorhexidin i den, tvätta rent med Klorhexidin på såren och pilla bort ev sårskorpa, lirka in sprut”spetsen” i såröppningen och spola igenom ”sårtunneln” så att det kommer ut igenom den andra öppningen. Efteråt brukar jag dutta på Helosan-salva eller (medicinsk honungssalva) på såröppningarna för att undvika att de torkar ihop till nästa rengöring. Det kan man upprepa vid behov om det verkar som om katten slickat bort det.
#5: tack! Vi tvättade och sköljde så gott vi kunde men nu är som sagt såren läkta (tyvärr!). Det hade ju varit enklare med ett dränage men det gick dessvärre inte att sätta denna gång.