Tips inför oparation?
Hej!
Då Elsa ska opereras imorgon skulle några tips vara fint.
Självklart får vi info av veterinär men finns nog lite mer.
Det är en tandoperation för att dra ut o slipa tänder.
Ska hon ha tillgång till 2 meter höga klösträdet? Andra tips?
All hjälp tas emot glatt!
En utav våra katter gick igenom två såna operationer. Efteråt så är katten trött, kan vara lite vinglig och orolig.
Så det är bra att kanske hålla henne i ett rum utan klösträdet till en början och se till att hon kan gå och lägga sig ifred, om hon skulle vilja det. Och om hon vill ha eran trygghet, så sitt gärna med henne.
Ni kommer att märka när hon börjar piggna till och bli mer sig själv.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1: Tack!
Vet ni har det är att lyfta?
Frågar ju vet imorgon men.
Efter kastrering var det att inte lyfta på 1 vecka.
#2 Om tänder dras ut så är det enbart munnen som är känslig och gör ont efter operationen. Efter tandutdragning är maten vanligtvis det största problemet innan munnen har läkt. Katten får inte äta hård mat och kan även vara ovillig att äta överhuvudtaget, så det får man ha koll på.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Som Oberon säger så är det bara munnen som kommer att vara känslig.
Det är inte några fysiska problem att lyfta eller gosa. Bara det att hon kan vara lite påverkad och försiktig första timmen/timmarna. Det kommer ni att märka. Min tjej ville gärna ligga på en och var sig själv igen, ungefär en timme efter hemkomsten.
Hon åt som tur var glatt sin blötmat och sin medicin. Man brukar kunna få smärtstillande för några dagar.
Tack!
Känner mig hemsk då hon är hungrig men måste fasta.😒
Allt fick bra,2-3 tänder är ute. Bla en framtand.
Hon är så hungrig men kan inte äta. Blöter upp maten,ströslar lite gott men hon har svårt att få in det i munnen.
Har 3 mediciner utskrivna oxå. Hon håller på med munnen då det gör ont o smakar konstigt.
Elsa har nog inte ätit på strax över 12 timmar,kan jag försöka muta i på nåt sätt?
Någon speciell mat?
Har grillad kyckling om det är bra?
Köp ett par burkar med Ad och/eller recovery. Moussekonsistens som ska vara lätt att äta plus extra god smak och extra kalorier (så att de inte behöver äta lika mkt för att få i sig nödvändig energi).
Uppdateribg: fick ner en ganska stor portion blötmat för ca 3 timmar sedan.
Blötlagt torrfoder nu.
#7: Tack!
Var köper man dom?
Brukar finnas hos de flesta veterinärer, de finns säkert även hos vetzoo.se. Kanske finns fler online-försäljare av veterinärfoder nuförtiden, jag vet inte.
#10: Ska kika!
Konstigt. Jag skrev en kommentar för flera timmar sedan, men den är inte med 🤔
Skönt att det gick bra i alla fall! Ge henne blötmat om hon äter det. Lämna inte framme uppblött torrfoder för länge, då det blir dåligt.
Jag brukar ge mousse som jag köper i vanlig matvaruaffär. Det brukar fungera bra.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack!
Hur ofta får man då blöta om torrfoder?