Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendehälsa,beteende,kosthållningkattunge
Läst 228 ggr
ryaa
0

Katten åt havregryn

Hej, jag har en kattunge (6 månader) som är sjukt matglad och äter verkligen ALLT som står framme. Imorse när jag gjort havregrynsgröt så glömde jag påsen med gryn framme. Efter en stund så hörde jag ett jäkla oväsen och när jag kom in i köket så hade han vält påsen och fullkomligt TRYCKTE i sig havregryn. Han verkar må bra och jag kan inte hitta något om att det skulle vara farligt, men hur gör man med en så matgalen katt? Jag ger honom generöst med mat (både mjukmat och torrfoder) så det är inte så att han svälter. Lugnar det sig med åldern? Han är avmaskad innekatt men inte kastrerad, kan det göra skillnad?

• Redigerat 2022-09-14 12:59 av ryaa
Uppkatten
1

Tror inte havregryn är skadligt, eftersom man rekommenderar det istället för Kattsand till småkattungar som smakar på kattsanden.

Men det är kanske inte helt bra om de äter stora mängder.

Du skriver att du ger generöst med mat. Innebär det att katten har fri tillgång till mat?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ryaa
0

Hej! Nej, katten har inte fri tillgång, det hade varit omöjligt. Jag ger mat 3 gånger om dagen (morgon, eftermiddag, kväll). Med generöst menar jag att han inte är hungrig för att han får för lite mat, men han får kanske lite mer än vad som rekommenderas för att jag försöker hålla honom mätt och för att han är en unge som växer. Han är inte tjock.

Uppkatten
1

För en kattunge i den här åldern tycker jag att mat 3 ggr/dygn är på tok för lite. Det kan möjligen fungera för en vuxen katt.

Vad menar du med att "han får kanske lite mer än vad som rekommenderas"? Det vanliga är att man rekommenderar fri tillgång till foder i den här åldern. Kattungar äter, växer och bajsar massor, och gör av med väldigt mycket energi.

Blötmat ger ofta en bättre mättnadskänsla än torrfoder, samt anses av många vara det bättre alternativet, bl.a. för att det ger rikligt med vätska.

Vid kastrering så får man ibland problem med Viktuppgång (och då kan man behöva övergå helt till blötmat t.ex). Du kommer sannolikt inte att få en "mättare" katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
4

Mina katter har alltid haft fri tillgång på blötmat.
Ingen har varit överviktig.

Jag tycker också att 3 ggr per dag är på tok för lite för en så ung katt.

/Maria

ryaa
0

#3: Anledningen till att han inte har fri tillgång är för att han då äter tills han kräks. Men när han får mat så får han mycket. Men jag ska absolut öka till fler gånger per dag. Han får primärt Mjau i tetra på dagen, och Orijen torrfoder på kvällen.

• Redigerat 2022-09-14 13:27 av ryaa
Uppkatten
3

Jag vet att flera katthem serverar mat oftare som att sätt att minska matstress, matfixering och övervikt.

Om du ger torrfoder så kan du prova att gömma det högt och lågt i lägenheten och låta katten gå på matjakt. Då får han både mat och viktig stimulans. + att det blir svårare att hetsäta.

• Redigerat 2022-09-14 13:43 av Uppkatten
ryaa
0

#6: Tack, jag tar till mig av detta. Inser att det var ett tag sen mina andra katter var kattungar och jag hade glömt hur ofta de behöver äta. Mina vuxna äter enbart morgon och kväll och de har inte den här matfixeringen som han har. Jag måste mata separat då han stjäl av dem annars (som tur var bryr de sig inte särskilt mycket). Jag har funderat på att köpa en sån där speciell "tallrik" där maten är lite svår att komma åt så att han äter långsammare och stimuleras. Torrfodret brukar jag lägga direkt på köksgolvet istället för i skålen så han måste gå runt och "jaga" det lite.

Uppkatten
1

#7 Ytterligare ett sätt att servera torrfoder på är att sitta och sprätta iväg det så att katten får utlopp för sin jaktinstinkt. Jättepopulärt här hemma, där katterna även får hoppa över en prasseltunnel i jakt på torrfoderprickar som matten sprätter iväg. Men mest får de blötfoder och det sprätter jag inte iväg 😊

ryaa
0

Jag vill tillägga att katten inte är underviktig på något sätt, men jag kommer absolut börja mata oftare. Men fri tillgång är som sagt uteslutet då jag hade det i början och han hetsåt bara. Men har någon annan erfarenhet av katter som äter så konstiga saker som havregryn, grönsaker, ja allt han hittar?

Uppkatten
0

Vad har katten för bakgrund? Katter som levt ute kan ju ha tvingats äta vad som för att överleva. Och vuxna katter med hyperthyreos kan bli galet matfixerade.

ryaa
0

#10: Det är en vanlig huskatt som jag köpt av en privatperson, så den är uppväxt i villa typ. Verkade vara ett lugnt och kärleksfullt hem. Katten är inte aggressiv eller rädd av sig utan en helt normal kattunge utöver dessa galna allätar-fasoner. Katter ska ju bara äta kött…

Calcifer
0

#11: Jag hade för många år sen en katt som åt morötter. Helst kokta men råa gick också bra. Inte för att jag gav honom det som faktisk mat, men om jag t:ex hade rivna morötter till maten kunde han få en liten remsa och blev överlycklig varje gång.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
1

#11 Du får försöka att ha extra koll på honom så han inte får i sig något olämpligt om han är så där matfixerad. I bästa fall lugnar han ner sig lite när han märker att maten inte tar slut utan serveras flera gånger per dygn.

Fundera också på om det verkligen är mat han är intresserad av i varje läge, eller om han behöver mer lek och stimulans. Ibland tenderar vi att tolka t.ex. tjat som hunger, när katten i själva verket vill att det ska hända något.

• Redigerat 2022-09-14 14:16 av Uppkatten
ryaa
0

#12: Åh, han älskar morötter! Så det är ok för dem att äta? Han är alltid framme när jag river morötter vilket jag äter till nästan varje måltid.

#13 Ja, jag försöker vara noggrann och lämnar inget framme, men ibland glömmer man, som nu med havregrynen… Är inte van vid att vara så försiktig då mina två andra katter är så ointresserad av "människo"-mat. Det du skriver om stimulans kan såklart stämma, men han verkar ha fullt upp med att busa med de andra katterna och att klättra på kattställningen :) Att jag tolkar hans tjat som hunger är ganska självklart eftersom det hänger ihop med att han är helt obsessed varje gång jag går in i köket eller när jag själv äter mat. Men efter råden här så matar jag honom nu fler gånger om dagen och han är liite lugnare, men han kan fortfarande inte låta bli något som står framme, om det så är grönsaker eller chips.. Allt måste in i skåpen!

Kattpatrullen
0

#9 Min katt, nu 4 år, är likadan. Han äter allt han kommer över, sliter upp förpackningar o.s.v. så honom får vi ha under ständig uppsikt. Han blir som tokig över mat, sin egen, sina "syskons" eller vår…

Han är förvisso "hittekatt" men han hittades och togs om hand av katthem vid ca 6-8 veckors ålder så jag tror det är osannolikt att det är överlvenadsinstinkt som präglat honom.

Han får mat 5 gånger om dagen. Han får inte äta hur mycket han vill då han tyvärr gärna fått gå ner lite i vikt. Det känns hopplöst ibland!

Han är väldigt energisk och hade mått bra av att få vara ute, men tyvärr fungerar inte det som vi bor nu.

Han äter (smakar) gärna på det mesta. Gillar bl.a. gurka, vattenmelon och bröd. Gurka och vattenmelon får han ibland lite, men bröd får han inte (dock stjäl han det gärna när han hinner…).

Tyvärr har jag inga direkta råd att komma med. Vi har provat massor med olika sätt att få honom att slappna av (matar i separata rum, fler gånger om dagen, ett mål i aktivitetsboll (slutat med detta p.g.a. att vi helst inte vill ge torrfoder), mattor ist för skålar o.s.v.) men jag kan inte säga att något av detta minskat hans fixering.

Han har känslig mage vilket gör att man får passa ytterligare, men inget fel på sköldkörteln eller några andra diagnoser.

Calcifer
0

#14: Jag gav min katt en bit morot så sällan att jag kan faktiskt inte riktigt uttala mig om det är bra för dem att äta eller inte. I stora mängder förmodligen inte då deras största intag av mat ska vara kött. Men giftigt tror jag inte det är.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"