Katter iFokus

Katter

Läst 195 ggr
Ing strandberg
0

Hankatt kastrering

Hej! Jag ska kastrera min hankatt snart, han är en inne katt som blev 1 år för några dagar sedan. Han markerar ganska ofta nu men kommer han markera fortfarande efter kastrering? Och vad behöver jag tänka på efter kastrering?

Fridaaaa
3

det är omöjligt att säga. Har de börjat kan det vara svårare att få dem att sluta, men troligast är att han slutar

• Katten behöver ta det lugnt första dagarna
  • Du behöver INTE byta till kastratfoder, veterinären lär säga det men bara försäljningsknep. Blötmat och mush är det bästa att ge
  • Ha koll på katten så den är tillräckligt vaken innan den börjar äta och dricka så katten inte sätter i halsen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
2

Säger som #1, det troligaste är att han slutar, men räkna med att beteendet inte försvinner över natten, det kan ta ett tag.

En liten andel av ffa hankatterna upphör dock inte med beteendet, enligt studier som gjorts.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ing strandberg
0

#2: hur lång tid ta det för kissmarkera ska försvinna

Uppkatten
2

#3 Så här skriver Anicura:

"Hankattens utpräglade könsbeteende brukar försvinna inom en månad efter kastrationen. Detta innebär att katten under den första tiden kan genomföra en fertil parning med de spermier som finns kvar i sädesledarna. Äldre katter kan ha ett invant beteende och då blir kastrationseffekten tyvärr inte den förväntade."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4

Viktigt också att du gör rent ordentligt där han har kissat, så att katten själv inte känner lukten av sin urin längre. Tvätta t.ex. med ättika.

Undvik att tvätta med klorin - eftersom det kan göra katten mer benägen att kissa där då.

Ing strandberg
1

#4: dock så har han inte kissat jätte jätte mycket, bara ibland så jag hoppas att han inte vänjer sig med markering

Kattpatrullen
3

Det är ju lätt att vara efterklok, och det är inte avsikten att kritisera dig TS på något sätt utan för andra läsare av tråden vill jag poängtera att det är bra att kastrera tidigare än 1 år, delvis då det är mindre risk att katten hunnit börja med urinmarkering (och delvis förstås ifall att katten skulle smita ut).

Det finns många teorier kring vad "rätt" ålder är, för hankatter säger vissa generellt 6 månader (om jag förstått rätt för att många veterinärer vill att katten ska väga kring 2 kg för att minska riskerna kring sövning) medan andra säger från 4-5 månader.

Hoppas att kastreringen går bra och att det oönskade beteendet försvinner!

MonicaLagerquist
3

Tänk även på att han inte blir infertil på en gång utan han kan para och bli far upp till fem sex veckor efter kastration

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
1

#8 Upp till 4 veckor efter, 5-6 veckor efter är extremt ovanligt.

MonicaLagerquist
2

Har uppförts bekanta som fått en parning sex veckor efter kastration.
I en kull föddes det en kattunge med "fel"färg och efter faderskapstest så var det kastraten dom var far till den kattungen.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

#10 OK ja det är väldigt ovanligt.

OberonsMatte
0

#6: Var och på vad har han kissat fel? Sitter han ner då och kissar som vanligt (fast på fel ställe) eller står han upp och sprayar urin mot vertikala ytor?

Sajtvärd Katter iFokus

Ing strandberg
0

#12: han sitter sig ner å kiss, han kissar bara på soffan. Han är jätte frisk katt

Ing strandberg
0

#12: och hans kiss såg normalt ut

OberonsMatte
1

#13 Om katten sitter ner och kissar normalt ofta och normal urinmängd, men "ganska ofta" på fel ställe handlar det troligtvis helt enkelt om felkissande. Den vanligaste orsaken till att friska, kastrerade katter kissar normalt ofta och normal mängd - fast på fel ställe - är att den befintliga lådsituationen behöver utökas och förbättras för att bättre motsvara kattens behov.

Hur många katter har du och hur många toalådor finns i hemmet? Hur stort bor du och var är lådorna placerade? Vad är det för storlek och modell på toalådorna (har de t.ex. svängluckor)? Vilken sandsort? Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Ing strandberg
0
  1. Bara en katt
  2. 1 toalåda
  3. just nu bor jag i en 45 kvm men ska flytta snart till en 66 kvm lägenhet, toalåda är i badrummet
  4. kattlåda med handtag och lucka storlek 57 x 39 x 41 cm
  5. Kattsand heter cattia
  6. rensar 2 ggr om dagen
OberonsMatte
0

#16 Eftersom många katter undviker att kissa i samma låda som det bajsas i bör du skaffa minst en öppen låda till så att katten har minst 2 lådor att välja på.

Eftersom katter ogillar att känna sig instängda och föredrar fri sikt när de utför sina behov bör du absolut ta bort svängluckan (eventuellt hela taket).

Sanden bör vara finkornig, klumpbildande och oparfymerad.

Lådorna bör rensas rutinmässigt varje morgon och kväll + varje gång man märker att katten har bajsat.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-09-09 22:01 av OberonsMatte
Ing strandberg
1

#17: okej tack så mycket 😄