Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattprathälsabeteende
Läst 304 ggr
Pilspets
0

Katt slutar gå på lådan.

Hej!
Ett litet problem har vi med Elsa,en kastrerad hona på 7 år.
Hon har börjat bajsa utanför lådan,i lägenheten.
Lådan är ren o fin men ändå.
Det rör sig om diarré. Har hänt 2 gånger på kanske 1 månad.

Hon börjar krafsa på golvet och jamar högt. Sen bajsar hon bara. Skriker i några minuter innan o skäms efter.

Bra aktivering,daglig pälsvård o mys.
Hon äter latz blötfoder o whiskas torrfoder. Får nån tuva gräs ca 2 gånger i veckan.

Hände idag med. Började krafsa,jama o vara orolig. Lyfte upp henne o satte henne i kattlådan. Hon rusade ut direkt.
Efter en jakt till fick vi in henne i lådan o sköt igen dörren,då var det ok att bajsa.

Ska till veterinär snart men någon som bara kan gissa?

Fridaaaa
0

Ja kolla hos veterinär

Rekommenderar att byta ut kosten med, då det är bäddat för sjukdomar med whiskas torrfoder dessvärre

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
5

Min gissning är att hon har ont i magen i samband med att hon ska bajsa..
Förknippar toalådan med smärta i samband med att hon bajsat.
Boka omedelbart en tid hos en kunnig veterinär

Stolt ägare till tre La permer

[Ragatans Naturande]
2

Det är omöjligt att svara på, innan veterinär tittat på henne.

Det kan vara någon form av
Stress
Foderallergi
Annan sjukdom

[Ragatans Naturande]
0

#1: Och jag rekommenderar veterinär, du hann ändra - bra. ❤️

• Redigerat 2022-09-07 15:35 av [Ragatans Naturande]
MonicaLagerquist
7

Att stänga in katten i toalådan är bara korkat.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
1

#4 Varför taggar du mig?

[Ragatans Naturande]
0

#6: jag ber om ursäkt. Innan du ändrade till veterinär, skrev du bara "byt foder" ❤️

Fridaaaa
1

#7 Jag har inte ändrat min kommentar.

[Ragatans Naturande]
1

#8: Jag ber om ursäkt, jag ska köpa nya glasögon

Uppkatten
3

Stackars kissen. Sådant här kan man inte gissa vad det är, det behövs en utredning hos veterinären. Det finns mängder av orsaker som kan ge magont och diarré.

Sådana här gånger får man ha överseende med att avföring hamnar utanför lådan.

Hård mage/förstoppning kan ibland leda till diarré som "rinner vid sidan av". Men dålig mage kan som sagt ha många olika orsaker.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pilspets
0

#5: Det gjorde vi inte,hon kunde gå ut..

Dessutom var jag inte hemma.

Pilspets
0

#1: Veterinären tycker att det är bra. Ja,en fullt utbildad veterinär.

Pilspets
0

Tack!
Fick tid på tisdag nästa vecka.
Finns ingen tid nånstans.

Håller ett öga på henne nu.

Tror ni att gräset kan vara orsaken? Elsa slänger i sig allt gräs.

Fridaaaa
3

#12 veterinärer kan sällan kring kost . Katter är renodlade köttätare, finns knappt något kött i whiskas torrfoder

Mattetilltvå
0

#13: Våran ena katt är jättekänslig i magen. Han äter Gastro intestinal och tål absolut inget annat. De gånger vi gett gräs så slår det ut magen direkt och han får diarré i flera dagar efteråt. Så vi ger inte gräs längre.
Nu går det ju inte säja att det är gräset i din katts fall men ville bara berätta när du nu frågade om gräs.

Uppkatten
3

Jag upplever att katter som äter stora mängder färskt gräs kan bli lite dåliga i magen tillfälligt. Men inte om de bara tuggar i sig enstaka strån.

Rent allmänt så brukar jag ge kokt torsk som jag pudrar med Fortiflora som första åtgärd vid diarré. Det brukar fungera bra. Har alltid Fortiflora hemma som jag pudrar över maten ifall någon av katterna blir lite skruttig i magen. Det är något som katterna tycker är väldigt gott, så det är lätt att få i dem det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pilspets
0

Tack!

Fridaaaa
1

#13 Kollat med annan veterinär om tidigare tid? Tänker, jobbigt för katten att må så i så många dagar

Kokt kyckling kan man ge för diarre.

Pilspets
0

#18: Ja,ingen har tid.

Kokt kyckling får vi testa!

Uppkatten
3

Ger man kokt kyckling så måste man vara väldigt noga med att ta bort alla ben.

Kokta kycklingben kan skada kattens mag-tarmkanal allvarligt.

Fridaaaa
0

#20 Man kan koka kycklingfileer, tror jag de flesta gör :)
Eller rensa innan kokning.

• Redigerat 2022-09-07 16:42 av Fridaaaa
Uppkatten
3

#21 Det är nog ett bra tips. Själv kommer jag från ett hem där man köpte hela kycklingar som man styckade och använde "allt" ifrån, men det kanske inte är så vanligt längre.

Hur som helst: oavsett vilken kyckling man köper så gäller det att katten inte får i sig tillagade/kokta ben.

OberonsMatte
1

Hur länge har katten vart dålig i magen? Är det diarré varje gång (även när det bajsas på lådan) eller är det enbart vid 2 tillfällen i samband med tillfälligt dålig mage katten har bajsat på fel ställe?

Hur många katter och toalådor har du? Hur stort bor katten och var är lådorna placerade? Vad är det för storlek och modell på lådorna (har de t.ex. svängluckor)? Vilken sandsort är det i lådorna? Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-09-07 19:22 av OberonsMatte
Pilspets
0

#23: Bara idag.
Men nu bajsade hon helt plötsligt på lådan.

1 katt,1 låda.
Ungefär denna modell.

Ganska stor;kanske 70×45?

Är everclean blandad med en sand från Lidl.

Rensas 1-2 gånger per dag.

Savic Cat Toilet Nestor - Snygg & stilren kattlåda Enkel Rengöring Snygg & modern design. Kattlådan är både lätt och snabbstädad tack vare den uppfällbara fronten.vilket gör att du ej behö
OberonsMatte
2

#24 Då rekommenderar jag att du utökar lådantalet så att katten får MINST 2 lådor att välja på. Många katter föredrar att kissa respektive bajsa på olika ställen, dvs. att det går emot deras naturliga preferenser att bajsa i samma låda som det kissas i. Sådana katter har behov av fler än en låda.

Lådmodellen är ok OM du tar bort svängluckan och fäller upp halva taket. Katter ogillar att känna sig instängda och i samband med lådbesök vill de ha fri sikt och fria flyktvägar.

Lådorna bör rensas varje morgon och kväll + när man märker att katten har bajsat.

Katter kan drabbas av tillfällig dålig mage och då är det extra viktigt att katten känner sig bekväm med den befintliga lådsituationen. En befintlig lådsiuations eventuella brister blir svårare för katten att ha överseende med när det tillkommer nya stressfaktorer. Det är därför felkissande/felbajsande ofta sker i samband med nytillkomna stressfaktorer. Med optimal lådsituation minskar den risken, oavsett om det tillkommer nya stressfaktorer.

Sajtvärd Katter iFokus

Pilspets
0

#25: Sent svar!
Har provat med 2 lådor men slutade dåligt,Elsa blev stressad.
Har även privat att ta bort överdel,funkade ej. Ta bort pucken var oxå dåligt.

Pilspets
1

Då var vi hos vetten idag.

Allt var bra. Han var inte alls orolig angående kattlådan,vi skulle bara hålla koll.

Sen hade hon visst någon tandsjukdom.
Började på T,2 bokstäver. Vet ni vilken?

Behövs slipa tänder o eventuellt ta bort några tänder.
Blöder smått i munnen så ska boka tid snabbt.

91Marran
0

Vart står lådorna? Våra vill helst ha i hallen och i sovrummet. Men vi har tur att kunna ha i hallen uppe och i vardagsrummet utan problem.
Prova att inte städa för ofta så att lukten i lådan försvinner. Testa en gång om dagen eller varannan. Vi städar inte direkt utan låter det ligga ett tag/någon dag. Städar vi på måndagen så kan det bli på tisdag eller mer sannolikt onsdag. Det fungerar för oss och våra katter.

Mvh
Mig

Pilspets
0

#28: I badrummet.

91Marran
0

#29 Testa att inte ha den på toaletten. För där är det så mycket andra lukter. Rengöringsmedel, tvål och sådant som luktar. Står båda på toaletten?

Mvh
Mig

OberonsMatte
5

#26: Utökad och förbättrad lådsituation är ALDRIG dåligt. Om det inte hjälper kan det bero på att den behöver utökas och förbättras YTTERLIGARE.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3

Tandsjukdomen heter TR/Forl. Då behöver man ta bort de sjuka tänderna. Man röntgar först för att se vilka tänder som är angripna. Sjukdomen är mycket smärtsam. Samtidigt brukar man ta bort tandsten.

Uppkatten
4

En smutsig kattlåda är aldrig positivt. Det finns alltid tillräckligt med doft kvar utan att man låter urin/avföring ligga kvar.

Uppkatten
4

#26 Jag måste få fråga mer, eftersom det här var ett väldigt oväntat svar. Du skriver att du har provat med två kattlådor, men det slutade dåligt - katten blev stressad. På mindre än en vecka har ni alltså införskaffat en extra kattlåda, upplevt att den extra kattlådan stressat katten, och därför beslutat att det fungerar dåligt? Har jag förstått dig rätt då?

På vilket sätt såg ni att kattlådan stressade katten?

Ni har dessutom hunnit med att ta bort överdelen, och du skriver att det inte fungerade. På vilket sätt fungerade det inte? Att ta bort luckan var också dåligt, gissar jag att det ska stå; varför var det dåligt?

#29 Om man har två (eller flera) kattlådor så bör de placeras i olika rum. Två kattlådor som står bredvid varandra betraktar katten ofta som en kattlåda.

För katter är det väldigt viktigt var kattlådan placeras. Här hemma testade jag nyligen att ställa den äldsta favvo-kattlådan på ny plats (och ny kattlåda på gamla platsen).

Sedan jag flyttade den äldsta favvo-kattlådan för typ 14 dagar sedan har den ö.h.t. inte använts. Trots att den använts dagligen tidigare i massor av år. Men katterna anser tydligen att det inte är "toalett" där jag nu har placerat den kattlådan. Och då går den inte att använda.

Eftersom den inte används och katterna har flera kattlådor så kommer jag att städa ur den och ställa upp den på vinden. Det är bättre att de använder de större lådorna som är lättare att städa ur. Men det här visar väldigt tydligt att inte bara kattlådan och kattsanden är viktigt, utan även lådans placering.

Uppkatten
3

Jag tänker också att när det gäller en katt med diarré så är det EXTRA viktigt att hålla rent och fint i kattlådan.

Pilspets
1

#35: Med diarré städas på den såklart efter varje besök.

Uppkatten
2

Ja, precis. Jag tänkte på rådet du fick i #28.

Pilspets
0

Svara på # 34 sen.