Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 147 ggr
Mina96
0

Sårskorpor katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Förra veckan la jag märke till en liten sårskorpa på min katts rygg. Eftersom hon är långhårig är dessa svåra att upptäcka. Sköljde denna med koksalt och den försvann. Idag lägger jag märke till en större sårskorpa, också på ryggen. Har någon nån aning om vad detta kan vara? Väntar på att veterinären ska ringa upp mig.

Min första misstanke var att den yngre katten har klöst henne när de har brottats.. men det är svårt att veta. Man vill ju utesluta hudproblem.

OberonsMatte
1

När en av mina tidigare katter hade en sårskorpa på ryggen som inte ville försvinna togs prov som visade på allergi av något slag. Jag fick eventuellt någon salva och uteslöt fisk från kosten och så småningom försvann iallafall sårskorpan och ny päls växte ut igen.

Sajtvärd Katter iFokus

Mina96
2

#1: tack för ditt svar! Precis pratat med veterinär. Hon sa att det kan vara allt från allergi till ringorm. Hoppas verkligen inte på det sistnämnda. Imorgon ska vi in på provtagning.

OberonsMatte
1

#2 Bra att det ska kollas upp av veterinär. Glöm inte att berätta hur det gick när ni har varit där! Jag håller tummarna för att det inte är ringorm.

Sajtvärd Katter iFokus

Mina96
2

#3: tack! Uppdaterar imorgon :)

Mina96
1

#3: nu har vi varit hos veterinären. Högst troligen är hon allergisk mot sitt nya torrfoder som består av älgprotein. Nu ska jag iväg och handla annat. Svårt när hon är så kräsen också. Något du kan rekommendera? :)

OberonsMatte
0

#5 Vad heter det nya torrfodret med älg och är det bara det hon har ätit nu? Vilket foder åt hon tidigare?

Det svåra med foderallergi och foderöverkänslighet är att foder ofta innehåller så många olika ingredienser och proteinkällor. Reaktioner kan också komma plötsligt på foder katten ätit tidigare utan symtom.

För att komma fram till vad katten tål resp. reagerar på kan man (om man ger torrfoder) börja med särskilt allergitorrfoder med hydrolyserat protein som innebär att allergisk reaktion på proteinet förhindras. När symtom försvunnit kan man börja tillföra ett protein i taget genom t.ex. vanligt monoproteinfoder och se om det blir någon reaktion på det. Man får vara lite detektiv..

Sajtvärd Katter iFokus

Mina96
2

#6: som kattunge åt hon Royal Canin Kitten. För ca ett halvår sedan började vi med Bozita, för kastrerade innekatter. Började först med kycklingsmak och övergick därefter till älgsmak. Utslagen dök up cirka två månader efter bytet. Veterinären nämnde också monoproteinfoder. Hon tyckte att jag först skulle utesluta det nya fodret och hoppa tillbaks till kycklingen igen. Skulle det inte göra någon skillnad så får jag testa hypoallergenic torrfoder. Hon äter både torrfoder och blötfoder, vilket gör det hela ännu svårare. Men jag kör på uteslutningsmetoden :)