Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 237 ggr
Calcifer
0

Öronmärkning, ny registrering

Där jag bor finns inte chippmärkning erbjuden, eller åtminstone inte då jag reggade mina katter. De är öronmärkta med min information. Men nu med nya lagen, hur ser jag till att det uppdateras och ordnas?

Jag hittar inte som det är nu papperen från vet med deras öronmärkningsnummer. Kan hända att jag hittar dem i framtiden, men just idag kan jag inte det.

Men det borde väl ändå ha reggats online eller liknande? Här som sagt, när jag reggade mina katter, så fanns det inte chip här. Jag kan naturligtvis kolla om det ändrats och se om jag kan uppdatera det, men jag slipper gärna då ingen av mina katter klarar av resor eller nya platser särskilt bra och om jag slipper stressa sönder dem så låter jag såklart gärna bli.

Att läsa vad som står själv är lite svårt, så ja, kanske är det dumt av mig som inte uppdaterat det (om det erbjuds chip här nu, det vet jag inte), men då de är innekatter på femte våningen och aldrig går ut så är det inget man tänker på jätteofta.

Men om någon vet hur jag bör göra så får ni gärna säga till. Om det är så att öronmärkning inte räcker längre, eller att de uppgifter jag gav vid märkning inte räcker längre, eller liknande. Säg gärna till, så jag kan fixa det. :3

Klart jag ska följa nya lagen om den märkning de har idag inte duger, men om den duger så slipper jag som sagt gärna att ta dem till ny vet där jag vet att ingen av mina katter klarar av resor eller nya platser och jag vill inte stressa sönder dem om det inte behövs.

Ni vet säkert bättre än jag. De är som sagt märkta (och om det spelar roll så är de även vaccinerade och kastrerade) men jag vet inte om det "duger" med nya reglerna.

Alla tankar välkomna. KAN jag ta dem till lokala vetten för chipmärkning så kan jag se till att göra det, men måste jag ta dem längre så slipper jag som sagt gärna för deras skull.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MonicaLagerquist
0

Hur gamla är katterna?

Stolt ägare till tre La permer

Calcifer
0

#1: Gud nu ska vi se. Lite pinsamt att jag inte kommer ihåg rakt av. Jag TROR 8 och 6 år gamla. Ungefär. De är omplaceringar så fick inget direkt datum för födsel.

Calcifer
0

Elrond kan vara 9 t.o.m., men jag tror Nox är runt 6.

MonicaLagerquist
0

Okej då måste du registrera dem katter föda göra 1/1 2008 behöver inte registreras det finns info på JBV sida.

Stolt ägare till tre La permer

TatsuOni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här hittar jag på Jordbruksverkets hemsida. Så tatuering är okej.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Calcifer
0

Okej, men betyder det att de redan finns registrerade men att jag kanske måste uppdatera infon för att försäkra att den stämmer? Förlåt om jag låter korkad. Känns bättre att fråga så det inte blir dumt gjort. Katterna mår inte bra av resa(Nox) eller ny plats(Elrond) så vill inte utsätta dem för det om jag inte måste.

TatsuOni
0

2023 kommer vi att behöva registrera katterna i Jordbruksverkets nya register, som ännu inte finns.

Du borde ha skickat in uppgifter till djur-ID i samband med märkningen. I så fall så borde uppgifterna idag finnas hos SKK och Sverak. När jag loggar in via bank-id på Sverak, så kan jag se mina katter och deras Id-nummer. (Förutom kattungen, vilket jag har kontaktat uppfödaren om…)

Calcifer
0

#7: Jag kan se all min info om jag loggar in via sverak, men det står ingenting om katterna. Jag vet inte om jag inte letar på rätt ställe eller inte. Jag menar jag borde ju inte finnas där om jag inte haft något med katterna att göra.

[Moon AppleGrey]
0

#8: du har inte de registerade på skk då?

TatsuOni
0

Jag loggar in här

Calcifer
0

#10: Loggar inte in där då jag inte har ID numren i huvudet. Jag la mina papper på ett ställe vid ett tillfälle, men det var evigheter sedan. Efter min depression och mammas bortgång så har en hel del tappats bort. De FINNS, men jag vet inte exakt var.

TatsuOni
0

#8 Det borde de vara om de är registrerade. Men jag tror inte att man kan hitta uppgifterna där utan att söka på ID-numret.

Jag var i alla fall tvungen att mejla in att vi hade tagit bort en katt. Det gick att göra online hos Sverak men inte SKK.

TatsuOni
0

#11 Men om du har bank-id, så ska du kunna logga in och se uppgifterna på dina katter där.

Calcifer
0

#13: Okej men vilken sida? Jag har kunnat logga in på en, medan en annan inte. Gud min hjärna smälter…

Klart jag ska se till att allt är gjort innan lagen går omedelbart, men det blir ändå lite tokigt…

TatsuOni
0

Om du kan få fram numren där, så borde du ju kunna använda dem uppgifterna när du reggar hos Jordbruksverket senare.

https://www.id-registret.se/

Sök eller registrera ID-märkta katter i Kattförbundet SVERAKs nationella ID-register för katt.
Calcifer
0

#15: Där går det inte, då jag inte vet vad som står i deras öron och jag inte vet vart papperen är. Jag VET som sagt att papperen finns här någonstans, men efter strul och min mors bortgång så har jag noll aning om VART deras små "booklets" finns. Jag hittar dem i framtiden, men jag vet inte just idag.

TatsuOni
0

#16 Vad händer om du öppnar menyn och loggar in?

TatsuOni
0

Screenshot_20220801-152232.png
Man behöver mobilt BankID

Screenshot_20220801-152320.png
Sen får man öppna den här menyn

Screenshot_20220801-152336.png
Och därifrån kan man klicka sig vidare och se sina katter. Inklusive deras Id-nummer

Uppkatten
1

Går det inte att se i katternas öron vad det står där? Det räcker med om du kan urskilja några tecken så kan man skriva # på övriga. För då kan du ju söka på deras fullständiga nummer i registret sedan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
0
  1. Om jag loggar in så finns bara MINA uppgifter där. Min address osv. Finns ingenting om att deras katter skulle existera.
  2. Nej jag kan inte se vad det står i deras öron. Jag kollade nyss och nä det går verkligen inte att se.

Jag hade såklart chippat om jag kunde för jag visste ju att öronmärkning inte skulle vara lika bra. Men som sagt, när jag gjorde det här i stan så fanns inte chip. Kanske finns nu, jag vet inte, jag kan kolla i morgon tidigast. Men ja nä, det är omöjligt att se vad det står.

Jag har inte oroat mig över det då de alltid varit innekatter och hållits så de inte kan smita ut eller hamna fel eller ja vad man nu ska säga. Men såklart ska jag följa nya lagen. Men om den inte går i slag före 2023 kanske jag kan se om de nu erbjuder chip här och se om jag kan ordna det isf. Men har de inte det här måste jag åka minst några timmar för att lösa det och jag utsätter helst inte mina katter för det om jag kan slippa då de båda mår fruktansvärt dåligt av förflyttning.

Uppkatten
3

Problemet är väl att om du inte kan se vad det står i deras öron så kan ingen annan heller se det. Troligtvis.

Att katterna är innekatter minskar förstås risken att de smiter, men olyckor händer dessvärre. Innekatter trillar ut, smiter ur transportburen på väg till veterinären o.s.v.

Jag antar att du ändå vaccinerar dem regelbundet, så då kan du väl passa på och chipmärka dem samtidigt? Min gissning är att alla veterinärer chipmärker nuförtiden?

Det finns ingen veterinär i området som gör hembesök, för t.ex. vaccinationer och chipmärkning? Eller om det bor någon veterinär i området som kan hjälpa till med det privat?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Du kan också ringa till SKK och fråga om de kan hjälpa dig att få fram katternas id-nummer. Tror att de har flera sökvägar och kanske kan hjälpa dig.

Kontaktuppgifter: e-post djurid@skk.se eller ring 08- 795 30 50

Calcifer
0

#21: De senaste gånger jag varit hos vet för vaccinering har det inte funnits chip. Men jag ska absolut kolla igen. De var nyss hos vet om det och det tog ungefär över en vecka innan det påverkade katterna rejält. Så jag vill verkligen ta dem dit så lite jag kan. Men jag kan försöka kolla om det finns chip, och göra det igen.

Men när är det enligt lag senast man måste ta det? Alltså det var inte så länge sedan de var hos katterna och återigen, jag vill inte tvinga dit dem fortare än jag måste. Men såklart innan nya lagen träder igenom om det är så.

Calcifer
0

#22: Ska kolla via eposten. De andra uppgifterna lämnade jag i flera minuter men ingenting hände så.

Uppkatten
2

Lagen träder i kraft 1/1 2023, men man kommer inte att kunna registrera förrän i mitten av januari 2023 (först då räknar man med att registret är färdigt att användas).

Men ring och prata med de närmaste veterinärerna om chipmärkning (om de utför chipmärkning), och vem vet - kanske behöver någon av katterna till veterinär ändå före januari, och då kan ni kanske passa på och fixa chipmärkningen samtidigt.

Calcifer
5

Jag har kollat nu, de har chipmärkning nu här! Så jag ska se till att ordna att chippa katterna innan januari. Katterna brukar åka till vaccinering runt slutet av november, så nu när jag vet NÄR saker görs, så kan jag chippa dem samtidigt så de inte behöver åka dit en massa gånger.

Tack för alla svar!

I november när det är dags för vaccinering så kommer de att chippas samtidigt så allt är gjort då. Katterna kommer inte bli glada, men då är det bara ett besök som behövs åtminstone.

Uppkatten
1

Det är alltid jobbigt när man har katter som inte mår bra av att flyttas på. Jag har också haft katter där det har varit svårt att åka till veterinär etc. Så det är bra att du försöker göra flera saker samtidigt för att minska antalet veterinärbesök. Tills dess får du förstås ha stenkoll på att de inte kommer ut av misstag. 😊

Har du provat t.ex. feliway och zylkene inför veterinärbesök?

Calcifer
0

#27: Ja jag har använt både feliway eller zylkene, och tyvärr är det ingen stor deal. Men däremot katterna när vi lugnar ner oss efter några dagar så verkar de vara okej. Nox vill sova helst i min famn och Elrond ser arg ut men vill ändå ha en plats vid mina fötter.

Nu kan jag ordna så deras vaccinationer blir samtidigt som chip, så det är kanske inte perfekt men ändå väldigt bra.

Tack återigen för alla svar och alla svar. :)

Uppkatten
0

Du kan prova att öka på doseringen när det gäller Zylkene, och sedan ge det under kanske en vecka inför veterinärbesöket.

Har du provat Pet Remedy? Min ena katt reagerar mer på det än på Feliway.

[Moon AppleGrey]
1

För att kunna se suddiga tatueringar så kan man lysa med ficklampa.

Calcifer
0

#29: Jag kommer ordna så de absolut får en tatuering, men såklart kan jag kolla några fler gånger om det finns tatuering.

#30: Det finns inte att försöka med det. Jag försökte kolla med min egna kisse och fick fram EN liten plupp med något annat. Så jag fixar så det blir chip.

TatsuOni
1

Det låter ju bra om du kan chippa i samband med vaccination 🙂

Våran ena katt har en suddig öronmärkning. Så vi har pratat med veterinären. När vi ska kastrera Freja, så kan vi ta med Linus samtidigt och chippa honom.

Calcifer
2

#32: Ja jag känner detsamma. Vaccination ska ändå göras, jag var rädd att jag skulle behöva göra det utanför det vilket inte skulle vara bra. Jag vill ju såklart inte stressa katterna utanför det. Men nu om jag kan chippa samtidigt så bra. Då är det gjort!

TatsuOni
1

#33 Jag förstår precis! Vi har också haft katter som har blivit enormt stressade av att åka till eller vara hos veterinären. Då åker man inte oftare än nödvändigt!

[Moon AppleGrey]
1

#31: så du menar att de inte har fått tatuering?
Vad är det för öronmärkning du menar i #0 då?
Känner mig lite förvirrad nu. 😅

Själv chippade jag min katt i samband med vaccination. Tycker att det är smidigt att göra det samtidigt.

Calcifer
2

#35: Åh men gud, haha jag skrev lite väl slarvigt igår, var rätt trött. Jo de har tatueringar i öronen, men de går inte att läsa längre. Man ser dem knappt. Vilket inte är konstigt det var ju länge sen det gjordes.

[Moon AppleGrey]
1

#36: okej, jag förstår.
Synd att det inte gick med ficklampan, använde själv av det för att kunna tyda tösens gamla tatuering men antar då att den inte är lika suddig som de dina katter har.

Calcifer
2

#37: Nu när de chippar här så gör det inte så mycket, det är bättre ändå ifall att de skulle komma bort. Och som sagt de ska ändå vaccineras innan året är slut så kan passa på att få det gjort samtidigt. :)