Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsa
Läst 119 ggr
Pilspets
0

Frågor om värmen.

Hej!
Har lite frågor om denna värme.

1. Tips om saker att göra för katten när det är varmt.

2. Katter ska ju alltid ligga mitt i solen. Ska man flytta på dom så det inte blir för varmt? Att dom kan skada sig i värmen?

Uppkatten
1

Förstår inte din första fråga riktigt? Menar du hur man kan göra för att hjälpa katten med värmen, eller hur man kan aktivera katten trots värmen?

1. Katter kan få värmeslag, så blir de kvar länge mitt i solen när det är riktigt hett så bör man flytta på dem. Man kan inte lita på att katter alltid gör vad som är bäst för dem i de här lägena, enligt min fd granne som är veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Ragatans Naturande]
0

Min första katt gillade när jag lade en blöt men urvriden kökshandduk på henne.

Något jag är noga med, är många skålar med vatten. Jag har två rum och kokvrå, har vattenskål i köket, två i vardagsrummet och två i sovrummet. :)

Jag har en bra bordsfläkt, på högsta fart först blängde MInnie misstänksamt på den, men nu ligger hon på lämplig plats på golvet, där fläkten blåser "oftast", det är en sån som vrider på sig.

Och som Uppkatten skriver, verkar katten ligga för länge mitt i solen, bör man flytta den till skugga.

Numera är även kylmatta poppis för hundar, kaniner och andra smådjr, även katter verkar uppskatta dem. Petflaska med vatten kan läggas i frysen och sedan viras in i lakan, handduk, Tshirt eller något och placeras på kattens sovkorg. OBS, alla katter gillar inte sån kylning. Men första katt gjorde det inte. Minnie har jag inte testat med än. Jag får med små ispåsar med frysvarorna från Hello Fresh… De skulle säkert funka som kylklamp till sovplats… Men jag skulle som sagt vira in den i något och inte lägga den som den är.