Katter iFokus

Katter

Etikettparasiter
Läst 523 ggr
Jubi
1

Kattlöss

Min kattunge hittades i ett stall för ca 4 dagar sedan. Igår upptäckte vi att han har löss, inte mycket men det går att se. Vi duschade honom med schampoo och applicerade sedan Frontline.
Vi ska självklart tvätta allt han rört vid för att se till så han inte blir smittad igen. Men hur lång tid tar det innan lössen dör och hur får jag bort äggen på smidigast sätt? Berätta gärna om era erfarenheter kring detta.

Uppkatten
2

Hur gammal är din kattunge och hur länge har du haft den? Mår den bra för övrigt? Har du varit i kontakt med veterinär när det gäller diagnos och behandling?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-07-22 12:54 av Uppkatten
Jubi
1

#1: Han hittades i söndags, och vi hämtade honom samma dag. Ingen aning om ålder men 12 veckor iallafall. Har inte varit i kontakt med veterinär då det inte verkade när man läste om det som att det var nödvändigt, finns dock inte mycket information om det.
Han var hos veterinären i onsdags för sprutor och id-chip, dom kollade så allt var bra med honom men detta upptäcktes inte då, vilket är konstigt i sig.

Uppkatten
2

Jsg blir lite fundersam kring om det verkligen är löss, eller om det kan vara loppor t.ex. Därför undrade jag om veterinär sagt att det är just löss.

Hur hamnade en ensam kattunge i stallet? Var finns mamman och kullsyskonen? Hittar man en kattunge så bör man polisanmäla detta, samt annonsera efter ägaren på t.ex. www.vilse.nu . Det kan ju vara någon som saknar den och som letar och längtar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jubi
0

#3: hittade 2 löss på honom som kröp runt, vilka var platta uppifrån och loppor är tillplattade från sidan. Han har inte heller några bett eller liknande.
Det är en bekant till mig som har stallet och hans mamma är deras stallkatt, någon kull har däremot inte hittats, han är väldigt nyfiken och framåt så troligtvis därför han har vandrat iväg på egen hand.
Vill bara bli av med äggen som sitter fastklistrade i pälsen, men svårt då han har ganska tjock päls nära huden.

Uppkatten
7

Så stallkatten är okastrerad, trots att det inte är tillåtet att låta fertila katter gå ute?

Och ni vet att hon är kattmamman, trots att ni inte har sett till någon kull?

Och plötsligt dyker det upp en drygt 12 v gammal, hanterbar, kattunge, som är hennes?

Som du tar hem, och får veterinärtid till omgående, trots sommar och veterinärbrist?

Har jag förstått dig rätt då?

Löss är inte jättevanligt hos friska katter, så jag tycker ändå du bör kontakta veterinär för handledning, speciellt eftersom det handlar om en liten kattunge.

Denna kommentar har tagits bort.
[Ragatans Naturande]
0

#4: Som Uppkatten, så vänligt informerat om, så bör du nog ta kontakt med veterinär igen. <3

Har du tur, räcker det med ett kostnadsfritt telefonsamtal.

• Redigerat 2022-07-22 16:44 av [Ragatans Naturande]
Uppkatten
3

#6 Som du säkert känner till redan så har polisen inget ansvar när det kommer till okastrerade katter. Vill man anmäla frigående okastrerad katt så får man vända sig till länsstyrelsen.

[Ragatans Naturande]
0

Ja, det vet jag konstigt nog. <3

Jag har själv suttit i flera omgångar på kommunens miljöskyddsenhet, haft kontakter med länsstyrelse, jordbruksverket, flera djurskyddshandläggare och plöjt igenom årsvis med djurskyddsfall , varit aktiv i djurvärn, kattvärn och svenska hästars värn, varit på rättegång gällande vårdtvist om hund till och med. :D

Skrivit PM och essäer i bland annat ämnet djurskydd i Sverige och EU

• Redigerat 2022-07-22 16:58 av [Ragatans Naturande]
Uppkatten
4

#9 Då förstår jag än mindre din kommentar om att polisanmäla stallägaren för att katten är okastrerad.

Jubi
0

#5: tycker inte jag har något ansvar över de som har stallkatten. Stallet ligger avlägset och det är endast familj som bor runt om. Tog denna katt då jag tycker det är bättre än att låta honom vara.
Bad enbart om hjälp angående lössen och inte hur jag ska handskas med problemet att någon har en okastrerad stallkatt.
Vad det gäller veterinärtid förstår jag inte ditt påhopp, hade dom inte haft tid för vaccination hade dom uppenbarligen vänligt avvisat mig tillsvidare, men dom hade tid för detta?

Denna kommentar har tagits bort.
Jubi
0

#7: Tack för ett vänligt svar på det som var min fråga!

Uppkatten
5

#11 Nej, stallägarens katt är inte ditt ansvar. Jag försöker bara förstå för att kunna ge dig rätt råd, men landar i att du bör kontakta din veterinär för handledning då det rör sig om en liten kattunge. Är det löss bör du kanske även kontakta uppfödaren som då får gå igenom övriga katter på gården och se om fler behöver behandling.

När det gäller veterinärtid så undrade jag eftersom jag ser hur länge andra kattägare får vänta just nu, även vid akuta fall. Men det är bara att gratulera när det går smidigt.

Jubi
1

#14: Absolut ska kontakta veterinär nu, tack för alla råd! Har precis pratat med stallägaren angående lössen så de kan kolla sina katter där. sen får dom stå för om dom vill göra det som är bäst att kastrera, ska kastrera denna lilla så det behöver du inte oroa dig för iallafall!

Bor i en ganska liten stad så tiderna här verkar det inte vara brist på. Mina föräldrars katt fick akuttid redan igår morgon när de hört av sig kvällen innan, så det får vi vara tacksamma för här.

Han verkar frisk i övrigt och beter sig inte som att han är sjuk eller liknande, vet att katter kan dölja det bra men men vi får se vad dom säger.

OberonsMatte
7

#11: Som kattungeköpare har man ett moraliskt ansvar för vad det är för slags avel och katthållning man accepterar och t.o.m. uppmuntrar genom sitt kattköp.

Att ha okastrerade utekatter ÄR olagligt och det är för katters skull det är olagligt. Ingen här utom DU vet var den där katthållningen pågår. Ingen utom DU kan se till att den katthållningen upphör. Om den inte gör det kommer fler kattungar födas för att eventuellt råka hittas innan de blivit fullständigt förvildade och själva uppnått könsmognad. Honkatten kommer fortsätta få föda sina kullar i ensamhet utan att någon ens lagt märke till att hon är dräktig eller haft en tanke på att något kan gå snett under en förlossning.

De kvarvarande katterna och många ännu ofödda kullar behöver räddas från sin ägares okunskap och nonchalans. I sådana här fall handlar en god gärning inte bara om att rädda den kattunge man själv vill ha. Att villigt ta emot en av de "upphittade" kattungarna är snarare att uppmuntra den sortens katthållning.

Sajtvärd Katter iFokus

Jubi
1

#16: Absolut ska inga katter gå okastrerade så att detta kan hända. Skulle aldrig köpa en katt av någon som jag visste höll på med detta då det är sjukt oansvarigt och allt emot rätten för katterna.
Har faktiskt ingen aning om dom står som ägare på stallkatten eller om den vandrat dit eller hur det ligger till, kattungen som hittades kunde de inte ta hand om och gav därför bort den för att han skulle kunna få det bra så snabbt som möjligt.
Som jag tidigare skrev så tycker jag inte att det är mitt ansvar att hålla koll på andras katter, om dom nu ens är ägare på den. Känner inte att det är mitt område att ifrågasätta, men fortsätter detta så kommer jag naturligtvis göra något på nåt sätt.
Men återigen så ville jag endast ha svar kring lössen och inte hur jag ska prata med Stallägaren, hade jag varit orolig över det och hur jag skulle gå tillväga så hade jag frågat!
Sen har du iof inte någon aning om vad jag sagt eller frågat stallägaren, så lite mycket att skriva en lång text om mitt ansvar i ditt tycke.

OberonsMatte
2

#17 Jag har läst så många liknande bakgrundshistorier att jag kan ana mig till att inget ifrågasattes i det här fallet heller.

Nu skrev du precis så här: "Som jag tidigare skrev så tycker jag inte att det är mitt ansvar att hålla koll på andras katter, om dom nu ens är ägare på den. Känner inte att det är mitt område att ifrågasätta"

Trots den långa text jag skrev så frånsäger du dig alltså fortfarande allt ansvar.

Enligt dig kan kattmamman lika gärna vara en hemlös katt, men att det inte är något du behöver bry dig om när du tar hem en av hennes kattungar. Det enda du bekymrar dig över är att du hittat ett par löss på den kattungen. Du upprepar flera gånger att det är det enda du bryr dig om och vill ha hjälp med. Om både kattmamman och kattpappan fortfarande är okastrerade är det enligt dig någon annans (?) ansvar och bekymmer…

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-07-23 20:02 av OberonsMatte
Pettersson1234
2

Förstår inte riktigt varför några av er försöker smutskasta Jubi istället för att hjälpa.

Istället för att säga allt Jubi gör fel kanske ni kan testa att hjälp Jubi och ge Jubi hjälp över hur hon ska ta hand om situationen, i min värd känns det ju mer lönsamt om Jubbi vet vad som kann göras i denna situation istället för att alla ska börja gå emot Jubi och behandla henne/han som någon slags skurk.

Kanske jag är lite borta men det känns ju rätt tydligt som att den som hitta katten från början inte är någon som står jubbi jätte nära utan mer bara någon arbets kompis, då det är ganska tydligt att Jubbi har noll koll över vad som händer där borta i stall området.

Men framförallt hjälp Jubbi istället för att försöka få henne/han att må dåligt över sin nya kisse. Grattis till den nya katten förresten

• Redigerat 2022-07-24 06:19 av Pettersson1234
MonicaLagerquist
3

Det finns bara ett sätt att få slut på dålig avel.
Det r att köparna ställer krav på säljaren
Flyttar det in en katt hos en dtallägare så har han två alternativ. Ta hand om katten eller kontakta ett katthem som hämtar katten.
Om alla som ska köpa katt ställer krav så kommer den oseriösa aveln på sikt att minska.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
4

#19 Här på Katter iFokus är katter i fokus och med katter i fokus går det inte att blunda för katters låga status eller vad katters låga status beror på. Katters låga status beror på oansvarig avel och - inte minst - de som blundar för oansvarig avel istället för att reagera på att något är fel.

Försök tänka dig en situation då någon istället påstod sig ha hittat en hundvalp i stallet som de förmodar att stallhunden måste ha fött för några månader sedan. Sånt händer inte och det ska inte behöva hända när det gäller katter heller.

Tar man emot en sådan kattunge är det minsta man kan göra att åtminstone fråga om kattmamman. Gärna fråga om kattpappan också. Fråga varför de är okastrerade och på så sätt kanske ge den puff som behövs för att det ska bli gjort och (om det behövs) t.o.m. erbjuda sig att se till och betala för att det ska bli gjort. DÅ har man gjort en väldigt god gärning och räddat betydligt fler katter än den enda man själv tog med sig hem.

Man kan höra av sig i efterhand och förklara att man har funderat och känner oro över att det kan hittas fler kattungar där. Åtminstone höra vad den som gav bort kattungen har för tankar om det. Informera om att det faktiskt är olagligt att ha fertila stallkatter som ges möjlighet att föda kattungar utan att någon vet om det.

Sajtvärd Katter iFokus

Pettersson1234
3

"Man kan höra av sig i efterhand och förklara att man har funderat och känner oro över att det kan hittas fler kattungar där. Åtminstone höra vad den som gav bort kattungen har för tankar om det. Informera om att det faktiskt är olagligt att ha fertila stallkatter som ges möjlighet att föda kattungar utan att någon vet om det"

Detta är att hjälpa och om ni vill få slut på den dåliga aveln måste ni lära er hur man pratar till människor.

Man kan förklara hur alvarlig situationen är men framförallt måste ni förbättra tonen ni skriver i. När man skriver med människor man inte känner kan man inte börja dömma ut dom efter två medelanden då ni inte har i närheten all den informationen som finns.

Ni kan inte heller tvinga fram vad ni tycker är moraliskt rätt eller vilka återgärder som ni tycker är rimliga. Efterssom att vi alla är människor och vi alla tycker olika om olika sacker kan man inte förvänta sig att någon ska tycka exakt som dig och vara villig att göra exakt samma återgärder som du och det är bara så vi människor fungerar.

Men efterssom att ni vägrade lyssna och hjälpa jubi utan bara försökte få fram ert budskap utan att kompromisa över huvudtaget har ni nu förlorat er chans över att kunna göra något över aveln i stall området. Om ni vill att någon ska kompromisa måste även ni kompromisa

Jubi
1

#21: Handlar inte om att bry sig eller att inte bry sig om vad katter råkar ut för. Tonen du har och allt du antagit om denna situation och katt är helt fel i sig. Säger aldrig att jag inte ser problemet eller felet i vad som hänt och kan hända igen i detta stall.
Med tonen och attityden du har så har du även själv lite att förbättra. Hade du förklarat istället för att anklaga hade du fått annat tillbaka.
Detta är en gammal klasskompis och du har ingen aning om vad detta är för typ av människor och hur jag ens har möjlighet att kunna ta en sån sak med dom.
Har varit extremt mycket anklagelser istället för öppna frågor och tips på hur man kan gå tillväga.
Har inte möjlighet att anmäla dessa personer i fråga, tog endast emot katten i all välmening.
Har inte heller möjlighet att kastrera någon annans stallkatt för den delen, men återigen att anta saker verkar vara din grej.
Handlar heller inte om att jag inte vill hjälpa till, men i just denna tråd ville jag ha hjälp med lössen, men anklagelserna kom direkt eftersom att katten var en stallkatt. Hade jag behövt hjälp med hur man gör när man hittar en kattunge så hade jag frågat, du har ingen aning om vad jag vet kring detta. Men tack för dina starka synpunkter kring denna katt, han mår toppen iaf!

Jubi
0

#22: Tack för lite medkänsla! Har absolut inte sett förbi detta, men med anklagelser hit och dit och saker som antas utan att veta så blir man lite trött. Då orkar man inte ens förklara hur man agerat eller vad man tagit för åtgärder. Frågor och tips fungerar alltid bättre än anklagelser som du säger, en trevlig ton funkar även gott det med!
Katten mår bra och har fått hjälp av veterinär med hur vi ska gå tillväga med lössen för övrigt.

OberonsMatte
2

Jag har läst igenom tråden igen och inte heller den här gången hittade jag något enda som tyder på att TS bryr sig om några andra katter i det där stallet än sin egen kattunge. Frågor om kvarvarande katter har viftats bort på ett väldigt nonchalant sätt och det kan bara tolkas som att det inte finns något intresse för att ens tänka på de katterna.

Häpnadsväckande nog skriver TS i en av kommentarerna #17 :

" Absolut ska inga katter gå okastrerade så att detta kan hända. Skulle aldrig köpa en katt av någon som jag visste höll på med detta då det är sjukt oansvarigt och allt emot rätten för katterna".

Men vilken sorts avel och katthållning dök då den här kattungen upp ifrån? Avel, uppfödning och katthållning godkänns och accepteras inte mindre bara för att man undviker att ställa några frågor när man tar emot en erbjuden kattunge.

Okastrerade utekatter runt ett stall innebär inte att det enbart kommer råka födas en enda kattunge där. Det kommer födas många! Och förmodligen var inte heller den här kattungen ensam i sin kull, så vad hände med övriga kattungar?

Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om hur tonen uppfattas när jag värnar om katter och blir frustrerad över den nonchalans som bidrar till att bevara och normalisera oansvarig katthållning och kattavel.

Sajtvärd Katter iFokus

Pettersson1234
0

Men,men

Jubi om jag ska försöka ge dig lite tips så skulle jag försöka få det klar gjort om "stallmamman" är kattungens biologiska mamma. Detta då ifall det inte är ungens moder så skulle det potentiellt betyda att katten vara helt ensam i några veckor något som så klart kan sätta lite spöken i huvudet på gossen.

Samt att jag tycker att du borde göra om han till permanent inne katt då man aldrig riktigt vet vad som katten har blivit utsatt för när den var själv.

Håll även ganska noga koll på han under första året/en då man aldrig riktigt vet om han har fått en smäll mot huvudet eller ätit något dåligt. Så jag skulle rekomendera regelbundna vetrinär besök så att du kan vara helt hundra på att han mår bra.

Fick du förresten någon information över hur situationen där borta vid stallet är? Vet att du inte riktigt ville ha hjälp med det men man blir lite nyfiken.

• Redigerat 2022-07-25 06:47 av Pettersson1234
Uppkatten
3

En 12 veckors kattunge som dyker upp och är hanterbar har ju absolut haft nära kontakt med människor. Jag tänker mest så ingen saknar sin kattunge. De kan ju lifta t.ex. i fordon/i motorhuven etc. Det är flera kattungar som saknas nu om man kollar på efterlystsidorna.

Pettersson1234
1

#27 det är lite det spåret jag är inne på också att jag tror att katten har tillbringat en viss tid med människor det är också därför jag är lite skeptiskt till att "stallmamman" skulle vara kattens mamma

OberonsMatte
1

#28 Eller så är var den som gav bort kattungen inte helt ärlig om när kattungen faktiskt upptäcktes… En annan möjlighet är att den upptäcktes för länge sedan av någon annan som också brukar vistas i det stallet, men att det var först nu den som gav bort kattungen fick vetskap om den… 🤨

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-07-25 18:55 av OberonsMatte
Jubi
0

#25: På de sättet du skriver verkar det som att jag ska släppa ut katten igen? Det är fel att ta hand om den men det är också fel att lämna katter utomhus? Förstår inte riktigt din logik där. Katten hade inte klarat sig bättre ensam ute, och hade varit okastrerad, vilket verkar ligga dig varmt om hjärtat.
Jag har tagit reda på det jag kan och gjort vad jag kan, känner mig inte skyldig att berätta det för dig då du inte visar något intresse i det utan är bara här för att anklaga, vill du hjälpa dessa katter så får du nog tänka om.

OberonsMatte
2

#30 Återigen missar du att min oro inte handlar om DIN kattunge. Min oro handlar om x antal okastrerade katter som lämnats kvar och x antal ännu ofödda kullar.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-07-25 20:17 av OberonsMatte
Jubi
0

#26: Jaa jag ska tala med en veterinär igen. Men med de två jag pratat med hittills har igen upptäckt eller påpekat något kring att han varit stallkatt. Han är innekatt nu så vi har koll på allt kring honom och avvikande beteende.
Kan absolut vara så att någon i stallet vetat om denna kattunge och att han därför inte är speciellt skygg. Det har letats aktivt efter fler kattungar, men endast mamman syns till, man vet ju inte om fler överlevt såklart.
Stallägaren var inte intresserad av att kastrera, även fast jag förklarat allt kring det. Har inte möjlighet att fortsätta detta då detta inte är rätt personer för det. Fler kattungar har ännu inte hittats, men dom kollar fortfarande efter dom då man sjävklart vill deras bästa.
Kattmamman hittades tillsammans med denna katt och när han togs in så letade hon efter honom, vilket vi tycker tyder på att han är hennes.
Men håller självklart koll i grupper ifall han skulle saknas hos någon, så ni inte tror annat.
Tack för alla tips och era positiva tankar, hjälp är alltid tacksamt!

Jubi
0

#31: Läser du det jag previs skev så kanske du får lite klarhet om hur jag inte kan ta denna situation vidare. Kan inte tvinga någon att kastrera eller stoppa stallkatter på detta sätt, hur mycket jag än vill att det ska hända

OberonsMatte
1

#33 Det går alldeles utmärkt att skicka in en anmälan till länsstyrelsen. Det är nämligen ett brott mot djurskyddsföreskrifterna att ha okastrerade utekatter. Länsstyrelsen kan tvinga kattägare att kastrera sina utekatter.

Sajtvärd Katter iFokus

Jubi
0

#34: Det ska jag absolut göra, tycker du inte var tydlig med det. Utan endast var på MIG att kontakta dom och tvinga kastrering eller betala själv.
Har heller inte hittat honom på någon sida med saknade katter, så är väldigt säker på att han är stallkattens lilla kattunge.

Uppkatten
0

Om du läser på länsstyrelsens hemsida där du bor så ser du hur du kan göra en anonym anmälan (ifall du vill vara anonym).

OberonsMatte
1

#35 Att själv prata med kattägaren är alltid lämpligast att göra innan man går så långt som till anmälan. Om kattägaren står fast vid att utekatten ska vara okastrerad och t.o.m. VILL att katten ska vara okastrerad så är anmälan det enda rätta.

Sajtvärd Katter iFokus