Är detta normalt?
Trodde nog aldrig själv att jag skulle ställa mig frågan, innan jag pratade med en massa vänner och ingen annan kunde säga att de någonsin upplevt samma. Det behöver ju inte betyda nåt, men då började jag ändå tänka…
Jag har två katter. Elrond och Nox. Elrond är några år äldre än Nox (Elrond är drygt 9 om mitt minne inte är helt fel - jag har såklart papper etc men inte framför mig). Elrond har alltid varit mer självständig vilket är okej för mig. Han kommer när han vill ha kel men han är inte en katt man bär omkring på eller går fram till hur som helt och "kräver" gos av. Det ska ske på hans villkor. Det har aldrig stört mig.
Nox är nästan tvärtom. Alltså han har sen han var kattunge alltid varit så otroligt kelig och mysig och ska ligga i famnen och ligga på kanten av badkaret om man tar ett bad osv. Han vill vara med. Alla gånger.
Katterna kommer överens tillräckligt för att leva ihop. Ibland sover de ihop, ibland tvättar de varandra, ibland leker de, ibland tycker Elrond att Nox är det vidrigaste som någonsin existerat. Och då markerar han och Nox går därifrån och kommer till mig. Inte mig emot.
Däremot insåg jag att jag gör något med Nox nu jag aldrig gjort med en annan katt. Därför jag frågar.
Säg att jag sitter i sängen. Nox hoppar upp vid sidan. Det första jag gör är att jag "stångar" honom i huvudet/ansiktet med mitt huvud/ansikte. Det är inget jag tänkt på att jag gör, men jag har alltid gjort. Gissningsvis för jag sett att andra katter gör så med varandra. Och så har jag och Nox som sagt alltid gjort. Vi kan stånga varandra i huvudet i 20 minuter innan han bestämmer sig för att han ska lägga sig ner bredvid mig och mysa.
Det är inget som skadar någon, men när jag tog upp det med andra sa de att de aldrig hört talas om det på denna nivån. Att det är så ofta (flera gånger om dagen) och så länge (minst 10 min ibland så länge som 25-30 min).
Är det vanligt att man hälsar sin katt på detta sätt eller är det inte det? Att det är okej gissar jag på då Nox aldrig visat att det skulle påverka negativt och mig påverkar det inte negativt (utom de få gånger jag inte varit beredd och han stångat min näsa och jag fått näsblod, haha).
Jag har aldrig tänkt på det förut, aldrig tänkt på att göra så med en annan katt (min eller någon annans), utan med Nox har det bara utvecklats.
(Elrond kom till mig när han var 1 och Nox när han var 12 veckor. Båda hanar och båda kastrerade huskatter. Bara ifall någon undrar.)
EDIT: Vill verkligen understryka att detta alltså pågått i flera år, och är ingenting som skadar någon av oss eller gör någon av oss illa. Så har inte med det att göra. Mina katter är friska och vaccinerade och får årlig koll hos vet och är innekatter och får allt de behöver. Så är ingenting jag frågar för jag tror Nox saknar något, jag bara insåg från ingenstans att oj detta har jag tänkt varit normalt i en massa år är det inte så för alla? :P
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
- Redigerat 2022-07-19 00:08 av Calcifer
Men det där med att stånga huvudet mot något/någon har väl med katters doftkörtlar i ansiktet att göra. Så ni visar bara att ni tycker om varandra 🙂
Enda jag reagerade på var hur länge ni höll på men funkar det för er så, ni bondar ju 🙂
"I'm too old for this shit."
Hejsan Calcifer
Så lustigt att läsa om din katt Nox , att du stångar honom i huvudet , , inte på ett hårt sätt såklart utan ett coolt och mysigt sätt att hälsa på .
Absolut inget fel i det tycker jag , precis som Syntium skriver att det har med kattens doftkörtlar i ansiktet att göra , dem markerar och det gör dem överallt.
På stolar , sängen , sina platser dem ligger på , stryker sig på människor och oftast blir det benen eller ansiktet .
Min ena katt Knatte är som din Nox , väldigt kelig och gosig , han kan gosa dygnet runt , men eftersom jag har 2 katter och dem är bröder ( föddes samtidigt med några minuter emellan. ) Så vill brorsan Tjatte oxå ha mys menhan är mer försiktig och avvaktande. Kommer inte fram hur som helst.
Nu till det där med "stångandet" - min katt Knatte väcker mig med att "buffa" mig i ansiktet och slicka mig och går jag inte upp så hoppar han på mitt täcke och försöker dra i det . Men i alla fall till det där med att "buffa" på mig , det gör han många ggr om dagen, förr så vilade jag inte så mycket på dagen men nu när jag blivit äldre blir man trött och vill vila en stund.
Då lägger sig Knatte intill mig och tar tassen och puttar på mig .
Jag somnar en stund , vaknar och Knatte kommer och "buffar" mig igen .
Såklart ligger brorsan hans bredvid och jag klappar och gosar med honom oxå .
Åter igen , jag tycker det är helt normalt med ditt "stångande" . Alla katter är olika , det är egna djur tycker jag . Min Knatte är speciell , han följer med mig när vi är ute , han sitter bredvid mig när jag fikar , intill vid bänken eller under bänken på marken för att det är för varmt tex.
Såhär . . hittade inte det fotot men andra bilder på mina pälsklingar Knatte o Tjatte , dem blev 14 år den 1 Juli.
Soligajag1
HH 🙂
Min kisse brukar stånga mina händer.
Jag har hört om andra som sk "headbumpar" sina kissar, kanske inte i 20min men 🙂
Låter trevligt, nog inget fel att mysa på det sättet. Bara att köra på!
Min förra katt var så och vi headbumpa varandra långa stunder flera ggr per dag. Vissa katter är bara så. Men jag skulle aldrig ha tid eller ork att hålla på i tjugo minuter. :) Vi höll på så högst fem minuter eller så men han skulle nog kunnat hålla på längre om jag hade haft tålamod.
#4:
Så härligt att vi har likasinnade katter. Mys på hög nivå!!!
HH 🙂
Jag och min ena katt stångas dagligen. Och hon kan ta i rätt ordentligt. En hälsningscermoni. Andra katten är skyggare och stågas inte.
Har haft katter tidigare som också umgåtts/hälsat på det sättet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag och mormors ena katt har en likande ritual när han är på mys humör, jag ger honom en puss och han stångas/stryker kinderna mot mitt ansikte till svar 😁 Blir tyvärr väldigt sällan nu mera då jag inte är där så ofta, brukade vara där rätt mycket när jag fortfarande bodde hemma.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Min Ruben stångas jättemycket, men aldrig mot mitt ansikte. Är han nära mitt ansikte vill han bara stryka sina mungipor mot mig, slicka och även bitas i ansiktet, så det är inte så mysigt att gosa ansikte mot ansikte med honom.. 😅Sitter jag ner på t.ex. golvet kan han däremot gå fram och tillbaka och stångas mot min kropp hur länge som helst medan jag klappar honom.
Lotus stångas också. Om jag står upp ställer han sig ofta på bakbenen för att hans panna ska nå och trycka till min hand. Det (och att trycka hela kroppen mot min) kan han hålla på med väldigt länge, men inte heller han är så förtjust i att stångas direkt mot ansiktet.
Jag tror inte att man kan bestämma på förhand hur man gosar med sin katt. Det blir liksom katten som bestämmer det och vanor uppstår när man lärt sig vad just den katten gillar.
När en av mina tidigare katter blev jättegosig stångades han så hårt rakt i ansiktet att man fick ont i näsan! 😅
Sajtvärd Katter iFokus
Så kul att läsa era erfarenheter med fenomenet!
Jag blev genuint förvirrad för jag trodde det var vanligt, som det nu verkar att det är, men ingen av mina vänner hade någonsin upplevt det eller sett det eller hört om det.
Nox får gos på det sätt han vill ha helt enkelt, och Elrond får gos på det sätt han vill. Så länge vi alla trivs så är det bara fint. 😊
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#0:
Det är inte särskilt ovanligt. Jag kommunicerar mycket med de djur jag haft/har och har varit i kontakt med.
Och många katter har stångats, nospussat och svarat på "pussljud" och "prrrr"-ljud från mig, med liknande ljud och jamningar. Många vänner har förvånat tittat på mig och deras katter. Oj… vad kärvänlig "nn" är mot dig. Hen brukar aldrig vara så intresserad och modig mot andra än oss, när katterna lagt sig med magen i vädret i mitt knä och spunnit så det dånat.
Ja,hon stångar mig.
Men jag gör inte det tillbaka. Har aldrig tänkt på det.
Ska nog prova nästa gång!
Våra katter gör också så, inte lika länge som dina, men ibland så hårt att vi människor får ont i huvudet haha. Katterna verkar helt oberörda fast de har så små huvuden att det känns som att de borde spricka när de tar i så 🙀
Var snäll mot alla - bli vegan ❤