Att just sluta mjaua...
Jag har fått det problemet som jag läst fler har i olika situationer att katten får för sig något och inte slutar att mjaua. Men med tips har jag inte lyckats lösa detta.
För några dagar sedan hittade jag mitt ena gamla ridspö i mitt förråd. Jag tog hem det för att sedan ta det till återvinningen att slänga. Det visade sig att mina två katter tyckte det var jätteskojj. Så vi har lekt med det i några dagar. Nu har intresset svalnat. Men min katthona har fått nån fix ide. De första två dagarna lade jag in spöet i klädkammaren över natten då jag vet att katterna kan bli högljudda. Men sedan har jag låtit spöet ligga i hallen så det har fått leka av sig med det. Nu är det inte roligt längre. Men min hona har visst fått för sig att trots att spöet ligger i hallen eller vardagsrummet så sitter hon vid klädkammaren och gallskriker dagarna i ända. Jag blir tokig. Har öppnat klädkammaren när hon inte skrikit och låtit den vara öppen. Spöet ligger fortfarande i hallen. Det vill hon inte leka med längre. Men så fort jag stänger klädkammaren så sitter hon bara där o gallskriker. Hjälp.
Hon har förmodligen "upptäckt" klädkammaren genom den här händelsen och avskyr därför att dörren dit är stängd. Det blir samma effekt som när man stänger badrumsdörren och katterna genast blir väldigt angelägna om att komma in dit just då. För att ha kontroll över sitt "revir".
Behöver dörren vara stängd är det bara att ignorera tjatet och försöka hitta annan stimulans/ andra sätt att aktivera katten (dock inte som belöning för tjat, så det måste ske vid andra tillfällen).
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-07-16 18:18 av OberonsMatte
Aha! Det här med revir har jag inte tänkt på. Det kan nog så vara. Jag har här emellan "tjatandet" lekt med dem båda med olika leksaker och erbjudit dem att vara på den in nätade balkongen. Men nej, inte hon. Hon måste sitta vid klädkammaren och tjuta ;-)