Flera katter?
Hej, jag har fått lite o fundera på och skulle behöva bolla lite tankar med andra kattkunniga…
Jag har sedan tidigare en kastrerad hankatt på 1 år som bott hos mig sedan han var 3 månader. Han är lugn o hur gosig som helst. Han är väldigt reserverad mot nya människor men tycker det är spännande med nya djur.
För ca en vecka sedan hittade jag tre övergivna kattungar i skogen. De låg i en jätteliten transportbur som var tejpad med silvertejp runt… Jag tog med dom till veterinären. En av kattungarna mådde relativt bra och fick följa med mig hem direkt. De andra två mådde väldigt dåligt och fick stanna kvar hos veterinären.
Den katten som fick stanna hos mig har hittils bott i ett enskilt rum och har inte träffat min ettåriga katt ännu. Jag har dock blivit helt förälskad i henne och vill gärna behålla henne om det funkar med min katt. Jag tänkte att de två kattungarna som stannat hos veterinären skulle lämnas till ett katthem och adopteras ut tillsammans.
Igår fick jag dock ett samtal från veterinären jag lämnat dom till… Han sa att den ena kattungen inte klarats sig pga andningssvårigheter. Den andra mår dock relativt bra nu och kan få åka från veterinären snart (de ville behålla honom över natten och kanske dagen i morgon men sen är han redo om inget ändras).
Så nu står jag inför ett dilemma. Jag bor i en lägenhet på 60kvm med en katt redan (och även två kaniner som tar en del plats). Jag planerar även att skaffa hund om ca ett halvår. Har i princip redan bestämt mig för att den första kattungen jag fick hem ska få stanna men nu känner jag ju att jag skulle vilja ta hem den andra också.
Vad tror ni skulle vara bäst? Behålla bara den första kattungen men inte den andra eller behålla båda? Går det att ha tre katter, två kaniner o ev en hund i en lägenhet på 60 kvm? Tänker om man bygger mycket på väggar/höjden för katterna o låta hunden ha mer av golvet (kaninerna bor i sin inhängnad). Fortfarande för litet?
Kommer en ettårig katt kunna acceptera två kattungar (tror inte en är några problem om man tar det sakta) eller blir den ”utstött” då? Förstår ju att det är väldigt individuellt, men skulle gärna uppskatta lite tankar!! Är helt förvirrad över vad jag ska göra…
/ Linn
Vad klarar du ekonomiskt? Och vad hinner du med? Katt och kanin kan fungera ihop, men en del katter äter kaniner. En hund dessutom låter i mesta laget.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Oj, efter att ha läst ditt inlägg har jag så många frågor!
Hur gamla bedöms kattungarna vara? Var i landet bor du och i vilken skog hittades kattungarna? Var buren alltså stängd när du hittade den? Var det meningen att buren skulle hittas? Har du anmält och uppmärksammat i t.ex. lokal facebookgrupp att kattungarna hittats? Har du haft kontakt med katthem? Vem betalar för kattungarnas veterinärvård?
Sajtvärd Katter iFokus
Alltså, jaa.Vi var ett tag tvugna att bo med två hundar (Borzoier) och två katter på 30kvm) vi hade hyllor överallt…
Det fungerade faktiskt fint. Hundarna chillar mest och katterna flög runt på hyllor och byrå.
Tack och lov fick vi en lägenhet på 52kvm, och här har under en tid bott tre borzoier och två katter utan problem.
Nu är ju vinthundarna rätt kända för att vara chill inne och explodera ute typ. Så det är kanske inte att jämföra med den hundvalp du tänker skaffa.
Men jag, jag skulle säga att det går om du bygger mycket på höjden, men jag skulle nog också säga att det inte är optimalt.
I dagsläget har vi två hundar och en kattunge på ingång, det räcker för oss på 52kvm.
Men jag tror att katterna tar "större" plats än en hund som har tydlig av och på knapp.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Försvann TS nu..? 🤔
Sajtvärd Katter iFokus