Min katt dricker för lite!
Hej!
Någon som har bra och oemotståndligt gott förslag på vad man kan blanda katters vatten med för att de ska dricka mera?
Har rekommenderats blötmat av veterinären men min katthona vägrar annat än torrfoder.
Har vattenskålar på flera ställen och även en fontän..
Hittade ännu en länk.
Jag har lite dekorstenar i botten på vattenskålen. Det funkar fint.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Vissa katter gillar att dricka ur glas
Stolt ägare till tre La permer
Katter kan ha svårt för nya konsistenser.
Vad händer om du ger bara lite, lite blötmat till att börja med, och pudrar det med fortiflora…?
Eller om du ger samma lilla mängd blötmat men pudrar det med krossat torrfoder?
Gissar att du redan har provat olika märken, och med gele/sås/mousse o.s.v…?
Vill du byta till blötmat så räkna med att det tar tid, ifall din katt idag är en utpräglad torrfoderätare.
Särskilt om kattmamman aldrig berättade för kisse att blötmat är gott.
Generellt så är det svårt att få en frisk katt att dricka tillräckligt, så det vore bra om du i alla fall delvis kunde få över katten på blötmat, inte minst om veterinären tycker att det vore värdefullt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har katten god aptit rent allmänt, och vad är orsaken till att veterinären vill att du ska sätta över katten på blötmat?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hon har gått ner mycket i vikt, alla prover bra. Röntgad och genomgången ordentligt.
Fått veterinärfoder i blötform, fyra olika som ska vara goda men min lilla ratar alla utom ett. Blandat med kattmalt och då åt hon några dagar..nu duger inte det heller. Däremot går det med ett visst torrfoder blandat med en recoverypasta.
Hon var väldigt hård i magen och det var därför veterinären ville hon skulle ha blötmat, vilket hon vanligtvis äter, varierat med torrfoder.
Det är bara just nu hon inte vill ha nåt annat än torrfodret.
Så det är inget fel med torrfodret i sig,bara att hon bör dricka mera pga magen.
Har du testat Sheba med sås? Det är ju något som många katter tycker är svårt att motstå…
Annars är mitt tips att du provar att strö Fortiflora över blötmaten. Det brukar vara attraktivt och få katterna att äta mer.
Det finns också aptitstimulerande läkemedel som man kan få via sin veterinär. Du kan diskutera med din veterinär om det är motiverat i det här läget. Det ges väl kanske i första hand när katterna inte vill äta alls, men här får man ju fundera på varför din katt gått ner mycket i vikt. Kanske är det motiverat trots allt under en period, så att hon kommer igång och äter ordentligt.
Kan tillägga att mina egna katter över åren sällan har varit imponerade av smaken på veterinärfodren… Kanske är det bättre att hon äter vanlig blötmat och att hon äter…? Diskutera med din veterinär!
Vi har veterinärkontakt och flera undersökningar och prover är gjorda utan framgång. Har provat allt i matväg, både veterinärfoder, barf, och allt som finns i vanlig icaaffär.
Hon får naturligtvis äta precis vad hon vill men hon blir stenhård i magen av det torrfodret hon ( just nu) föredrar..men det krävs en del för att hon ska äta det också. Får blanda det med Recovery pasta och då kan hon tänka sig att knapra i sig några bitar.
Ska absolut prova fortiflora! Allt är värt ett försök. Hon verkar i nuläget må bra trots sin viktnedgång.
Köpte kattmjölk igår och blandade med vatten och då drack hon faktiskt.
Messmör som ska vara bra för trög mage gick ett par dagar sedan tittade hon föraktfullt på mig 😬
Igår åt hon räkor med god aptit, inget hon annars äter, det ska vara hemgrillade kycklingfiléer enligt henne men det ratar hon också nu.
Hon får som sagt äta vad hon vill bara hon äter, men denna viktnedgång är oroande!
Sista veckan har hon i alla fall stått still och inte gått ner mera men skulle behöva lägga på sig upp till ett kilo.
Eftersom hon tappat i muskelmassa är det ännu svårare att tömma tarmen om hon är hård i magen därför denna fråga om att locka i henne mera vätska..
Vill inte heller hålla på att mixtra för mycket, hon är en klok tjej som förstår att jag till varje pris vill att hon ska äta.. bäst är ju om hon äter självmant utan att jag matar henne. 🙄
Min förra granne som var veterinär sa vid något tillfälle att katter som äter/dricker dåligt kan börja må lite illa, och då kan det vara knepigt att "få igång dem" igen. Så jag skulle nog ändå diskutera med veterinären om läkemedel mot illamående eller aptitstimulerande läkemedel kan vara ett alternativ i nuläget. Fortiflora tycker jag absolut att du kan prova. Hoppas att man snart kommer fram till varför hon mår som hon mår. Förstår att du är orolig för henne.
Om du blöter upp torrfodret? De flesta ogillar det men kanske värt att pröva?
Vart har du vattnet och hur många skålar har du?
Katter vill inte dricka där de har sin mat eller toalett och de vill gärna ha flera skålar. Våra kan gå från skål till skål ibland för att dricka lite här och där.
Det kan även vara bra att testa olika material och former, för att se om katten föredrar en viss skål eller placering.
Vissa katter föredrar fontän framför vattenskål.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Häll i lite vatten i torrfodret, så att den måste dricka för att då kommer den slicka i sig för att komma åt torrfodret MVH
#14 Dock får torrfoder inte stå framme blött, för då kommer det att börja växa en massa otrevligheter i fodret och katten riskerar att bli sjuk. Uppblött torrfoder måste slängas om katten inte äter upp det relativt omgående.