Äntligen dags att flytta
Jag flyttade hemifrån för ca fem år sedan, och var till min stora besvikelse tvungen att lämna min katt kvar hos min mamma eftersom mitt boende inte tillät husdjur. Planen var att skaffa en egen lägenhet men så blev det inte. I januari i år blev jag klar med mina studier och hamnade hos min mamma igen medan jag sökte jobb osv.
Men nu är det äntligen dags att flytta på riktigt! Jag har fått både jobb och lägenhet, och det är självklart att min katt ska få följa med mig. Jag har bott med katt hela livet och min katt har räknats som min katt i flera år, men samtidigt så har jag aldrig haft huvudansvaret liksom. Och framför allt har jag aldrig inrett en hel lägenhet, varken till mig själv eller för en katt
Så även om jag tycker jag har relativt bra koll på katter vill jag ändå bolla några saker :)
Info - Huskatthona på drygt 10 år. Hon har hela livet varit inne- och utekatt, där hon på sommaren är väldigt aktiv och jagar mycket dygnet runt, medan hon på vintern är mindre aktiv och knappt går ut alls (hon gillar inte snön, haha). Hon väger 2.5-3 kg och är alltså en ganska liten katt. Hon har hela tiden varit väldigt bunden till mig och jag är nog den människa hon litar mest på, annars är hon rätt skygg/"nervös" trots att hon bott med människor hela livet.
Hos mig kommer hon endast få vara inne, eventuellt med koppelpromenader framöver om hon accepterar det. Hos mamma har hon bott med en annan katt (hennes bror, samma kull) och dom kan tex äta bredvid varandra men "umgås" inte då han gärna vill leka mycket mer hårdhänt än vad min katt vill, så jag tror inte det blir problem att ha henne som ensamkatt. Jag tror att hon kommer bli tryggare när hon får något helt eget, då hon även i nuläget har mest självförtroende i sitt (mitt) rum.
Kattlåda - Jag tänkte köra på två förvaringslådor i plast som kattlådor, då jag tycker många "riktiga" kattlådor antingen är för låga eller onödigt dyra.
Jag kikade på dessa, varianten med måtten B39 x L51 x H26. Känns lagom höga för ca en decimeter sand men utan att bli krånglig att hoppa i? Eller bör den vara större/mindre/lägre/högre?
Kattsand tänkte jag testa lite olika och se vad som föredras. Här hos mamma är det träpellets i lådorna vilket accepteras men jag känner att det nog inte är optimalt ur kattens perspektiv.
Jag har sett vissa som har använt en HOL från IKEA för att ha en möbel att ha kattlådan i och har även funderat på några andra liknande varianter (typ bordet LACK och sätta tyg/fläta ihop rep till sidor, och kanske klä in ovansidan i matta så det blir en kattmöbel). Som människa tycker jag det är ett snyggt sätt att lösa det på. Men hur tycker ni det är från kattens perspektiv? Jag kommer såklart rensa kattlådan så fort jag ser att något är gjort i den, men tänker ändå på lukt och behov av att hålla koll på omgivningen?
Några mer grejer som är bra att ha till kattlådan än spade och ev bajspåsar att slänga i?
Transportbur - Har kikat på JBV om mått, och på olika hemsidor för att se recensioner på olika märken. Tyg-burar verkar osäkra. Lutar just nu mot en Ferplast Atlas då dom överlag verkar ha positiva recensioner, och med spännband runt för extra säkerhet.
Atlas 30 verkar vara minsta som är laglig för katt, då Atlas 20 har 3 cm för låg höjd?
Inför själva flytten kommer jag testa Zylkene och/eller Feliway.
Mat- och vattenskålar - Vill ha i metall eller keramik. Är det något särskilt man bör tänka kring mått? Har något i bakhuvudet om att katter gärna vill ha låga skålar för att inte doppa morrhåren i mat/vatten. För blötmat kanske tallrik är bättre då?
Vet att vatten inte ska stå för nära maten, och att det gärna får finnas på flera platser.
Katträd - Jag har hört mycket bra om kattens no 1, men dom kostar ju lite mer också så jag tänker att det får bli nästa katträd (har i princip inga möbler så det blir mycket som ska köpas just nu). Jag kollade runt lite och fastnade för detta katträd: https://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_upp_till_180_cm/765521
Tycker det finns tillräckligt höga pelare för att hon ska kunna sträcka ut ordentligt, ordentlig höjd och lagom med sovplatser (och ur ett människoperspektiv gillar jag att kunna byta ut dynorna om man vill ha annan färg). Någon som har någon annan synpunkt?
I övriga rum får det bli någon mindre klösgrej till att börja med. Har även kikat på lite olika diy-videos så har lite idéer på hemmabyggen, och kommer tänka på hyllor eller liknande så hon kan komma uppåt. Jag tycker det är helt okej att hon är på möblerna och är väl inte så känslig för klösande på möbler heller, men vill inte att hon förstör golv/tapet (och förstår att det är mitt jobb som kattägare att hitta saker hon hellre klöser på).
Balkongen och fönster kommer jag vilja bygga något säkert med nät så jag kan ha öppet utan att det blir någon risk för katten. Men jag har inte hämtat nyckeln till lägenheten än så känner att jag får fundera mer på det när jag faktiskt kan ta mått och är helt säker på hur det ser ut.
Foder, leksaker, försäkring och vaccinationer känner jag att jag har koll på. Jag antar att man ändrar adressen på ägarregistreringen genom att kontakta det registret bara? (Jag vet om lagändringen från januari, men jag har henne gärna i alla register oavsett).
Något jag glömt? Jag kommer börja greja med flytten till veckan men pga familjesituation får nog katten vänta till augusti, så det är ju ingen större brådska med något.
Andra tips för en som levt med katter länge, men inte varit inköpsansvarig? :D
//Jessie
Så kul att flytta med katt!
Ska försöka svara på dina frågor.
- Om lådorna funkar vet jag inte.
2.Här är en väldigt bra transportbur. Tyg rekommenderar jag inte. Funkade väldigt dåligt. Men ha gärna en filt o botten.
Mått skulle jag säga större en 13 cm åt varje håll. Keramik är bäst rycker jag. En tallrik för blötmat ör nog inte så bra då hon kanske knuffar ner maten på golvet med ringen.
Bra klösträd. Köp gärna något längre vanligt klösträd istället för dom små på 50 cm.
Som sele rekommenderar jag denna
Lycka till nu!
- Redigerat 2022-07-02 15:27 av Pilspets
Jag har den här lådan till min tjej, liknande storlek som ditt biltema-förslag och liknande pris. Jag skulle personligen inte ha en mindre låda till min tjej på 3kg. Min står framme inne i badrummet för att hon enkelt ska ta sig in och ur lådan utan att behöva klättra genom några hål i bänkar eller dylikt. Visserligen inte så snyggt, men mig stör det ej. Blir lite sand runt omkring med jag har ett sopset stående i hallen så jag sopar typ var annan dag. Hos mig luktar inte lådan (jag använder everclean oparfymerat). Jag har en liten badrumssop (tror 3 liter?) med pedallock. I den rymmer en hundbajspåse så slänger jag kiss och bajs från lådan i den. Eftersom det är lock håller det lukten rätt bra och eftersom påsarna är små byts de ofta.
Angående transportbur föredrar jag en i plast så som atlas. Jag personligen har en Atlas 20 och vet att den är olaglig. För att göra rätt bör du skaffa en Atlas 30 fast den lär kännas rätt stor för en liten tös.
Min tjej har dessa fat som matskålar. De är rätt små men hon är liten i maten. En står framme med torrfoder och den andra får hon blötmat i (hon äter ungefär 1/2 påse åt gången. Det skulle nog gå att få i en hel påse blötmat i fatet också). Jag har en bordstablett i plast som underlägg för enkel städning runt matplatsen. Vatten dricker hon ur min kanna vid datorn 😂
Ingen åsikt om klösträdet för jag kan för lite om sådant. Min står vid ett fönster så hon kan hänga på trädet och titta ut samtidigt dock.
Innätad balkong är verkligen uppskattat här! Använt tryckimpregnerat 45x45mm reglar och häftat fast viltnät (tänk Allox). Gör gärna en ram till ett fönster också så man kan ha lite korsdrag under varma sommarnätter ifall din lägenhet är utformad för det.
Vad roligt att du fått egen bostad nu till dig och din katt! Bra att du planerar i förväg och försöker tänka på allt.
Jag börjar med att svara angående toalådan:
När det gäller kattens nuvarande toalettvanor, använder hon regelbundet toalådan med pellets inomhus eller går hon ut för att kissa och bajsa? Har det hänt att hon kissat eller bajsat på fel ställe när hon inte haft tillgång till utevistelse?
Om katten redan är invand på pellets och accepterar det fullt ut så finns många fördelar med att fortsätta använda pellets eller åtminstone ha en sådan låda också till att börja med. Pellets är både billigare och miljövänligare än lerbaserad sand och eftersom katter är vanedjur kan det kännas mer naturligt för katten att använda den sortens underlag hon är van vid.
När det gäller lådmodell funkar vanliga öppna plastbackar bra, men katten bör inte behöva hoppa i och ur lådan, så kanten bör vara lägre på åtminstone någon del av lådan. Lådorna bör även stå på lättåtkomliga, synliga platser och helst inte undangömda i stängda möbler för då ökar risken att katten väljer andra ställen.
Hur stor är bostaden ni kommer flytta till?
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för svaren hittills :)
#3 Bra att veta att det finns faktiskt kattlådor till liknande pris och storlek också. Ska fundera lite mer på om man ska försöka hitta en något större eller inte.
Tack för tipset om nät! Jag funderar på träramar med myggnät på utsidan och något kattsäkert nät på insidan, så jag slipper insekter inne också
#4 Hon använder lådorna dagligen vintertid, och sommartid om det exempelvis regnar. Men är det okej väder går hon hellre ut för att göra sina behov. Vi har en låda med tak (utan lucka) i hallen och en öppen i mitt/kattens rum, båda med pellets och i 95% av fallen använder hon den i mitt rum. När hon bajsar gör hon det alltid i lådan i mitt rum och hon gräver nästan aldrig ner det (för att det är hårt åt tassarna? Revirmarkering för att det är hennes rum? Annat?)
Hon har kissat utanför lådan en gång för många år sedan vid urinvägsinfektion, sen var det någon av katterna (vi vet inte vilken) som kissade inne när min mamma rev ut köket för flera år sedan. Det slutade när köket var klart igen så vi gissade stress eller att det var någon lukt under det gamla köket. Annars har hon aldrig kissat eller bajsat fel.
Jag tycker hon ser lite obekväm ut när hon kliver på pelletsen, men jag vet helt ärligt inte om jag inbillar mig för att jag själv tycker det verkar hårt/obekvämt eller om hon faktiskt ogillar det. Sen tycker jag personligen att det är svårt att rensa bort kiss med träpellets, men om det är bättre i övrigt kan jag vänja mig.
Men att ha en låda med pellets och en med Kattsand låter ju som ett enkelt sätt att testa det på! Jag tänkte oavsett köra på minst två lådor
Det var det jag tänkte, då blir det öppna lådor åtminstone (man kan ju testa med en tredje låda i en lite mer stängd möbel sedan och se vad katten tycker, men hennes bekvämlighet går absolut före inredningsperspektiv. Och just nu har jag en neongrön hamsterburs-botten som kattlåda i mitt rum, så får jag bara välja en neutral färg på lådan är jag rätt nöjd ändå)
Det är en trea på ca 70 kvm, så jag känner att jag har gott om utrymme att kattanpassa :)
//Jessie
Om du ska byta till sand, så råder jag till att använda doftfri då katter inte gillar starka dofter/lukter, och en del som inte accepterar parfymerad sand.
- Redigerat 2022-07-02 16:11 av [Moon AppleGrey]
#6 Absolut, det blir doftfri i så fall! Men bra påminnelse :) Jag är själv parfymkänslig så jag skulle nog inte gilla det särskilt mycket jag heller
//Jessie
#7: precis.
Använder själv doftfri till min, och har vid ett tillfälle känt hur den parfymerade varianten av det märket luktar.
Var som tvättmedel (så pass starkt alltså)!
- Redigerat 2022-07-02 16:17 av [Moon AppleGrey]
Åh så mysigt!! ❤️
Lite kunskap hoppas jag att jag kan komma med i alla fall!
Låter som toppen-mått på kattlådan och jag är också ett fan av öppen låda, men om hon är ensamkatt går nog båda bra.
Jag är grymt partisk när det kommer till pellets. Både brytandet av lera och faktumet att leran sen bara läggs på hög anser jag som ett för högt pris fast man vill sin katt sitt allra bästa. Och av de alternativ som inte är lera har jag läst mig till att pellets ska funka bäst. Jag vande min katt bort från lera till pellets i oktober förra året och är mycket nöjd. Jag har lådor med sil-botten så att det kissiga spånet åker ner och så tömmer man bara det med jämna mellanrum och plockar bajset med påse. Ev. Att lådorna med silbotten är lite dyrare, men i och med att pelletsen är generellt billigare och drygare än leran så blir det knappast dyrare i längden (och din katt gör sitt för en hållbar framtid!). (Min katt tycker personligen att ex. Grusväg är hundra gånger värre att gå på, så är hon utekatt och använder pellets sen innan tror jag inte du behöver oroa dig för det)
Det viktigaste med matskålar brukar jag tycka är att de är lätta att diska och att de inte ”glider iväg” när katten äter. Eftersom det är en medelålders katt kan du också tänka på att ha något upphöjda skålar så att hon inte behöver böja på benen för att nå, det sparar lite på lederna (har jag hört)
Sist men inte minst kan jag inte rekommendera nog att sätta upp några rediga hyllor åt katten! Men det är ju lite jobb, så med en hel flytt låter det klokt att köpa ett träd till att börja med!
MEN: Iakta katten hemma och luska ut om hon föredrar att riva horisontalt eller vertikalt. Själv fixade jag fina klöspelare för att sen få hem en katt som föredrog mattorna 😅
En annan sak att tänka på är väl förvaring i din nya lägenhet, har kattan några udda vanor din familj anpassat huset efter utan att ni tänkt så mycket på det? Äter hon på krukväxter/sladdar/plastpåsar? Jag själv måste ha alla saker i plastpåse-liknande förpackning bakom lås och bom och var därmed tvungen att omorganisera några soptunnor och den öppna förvaringen i köket…
Lycka till! (Och skänk oss en bild på lillkissen 🥺)
#9 Jag kikade på kattlådan med silbotten för några år sedan, och då uppfattade jag det som att dom var gjorda för ett väldigt tunt lager pellets. Jag uppfattade det som svårt för katten att gräva ner bajset tex (självklart låter man inte bajset ligga kvar oavsett, men för mig känns det viktigt att katten kan utföra så naturliga beteenden som möjligt om den vill). Men det kanske inte är lika nu? Går det att ha 10-15 cm pellets och sil-botten?
Jag förstår att hon säkert går på hårdare ytor ute, även om hon ofta faktiskt går runt vår grusplan.. Men jag tycker nog det är lite skillnad i kattlådan. Katten ska ju vilja använda den liksom :)
Men jag tar med mig miljöaspekten också!
Måste säga att det känns konstigt att tänka på min katt som medelålders. Jag förstår att hon är det, men hon är väldigt pigg och har inga problem med rörelse eller så. Men att förebygga skada är förstås alltid bra så jag ska tänka på upphöjda matskålar. Plast- eller gummimatta tänkte jag nog ha under både för stabilitet och enklare städning
Min katt klöser åt båda håll, så jag tänker se till att båda sätten finns tillgängliga :)
Hon är en väldigt speciell katt med bestämda åsikter om vissa saker. Men jag tror inte hon har några vanor som kräver anpassning på det sättet. Eller snarare är jag så van att jag anpassar automatiskt. Jag lämnade inte mat framme ens när jag bodde ensam för att jag är så van vid att katterna stjäl 😂 Sen slickar hon på vissa tyger (främst som stressbeteende, inte särskilt ofta) men det har jag med mig när jag inreder.
Plast, växter, sladdar osv har hon aldrig rört. Men det är ett bra tips och jag ska fundera på om jag kommer på något mer!
//Jessie
#10 jo det står i beskrivningen att ban bara ska ha ett tunt lager, men jag har alltid minst en 7 cm i alla fall och det funkar utmärkt 👍