Katter iFokus

Katter

Etiketterkosthållninghälsa,beteende,kosthållning
Läst 215 ggr
Mina älskade katter
0

Äter dåligt på grund av foderbyte

Min hankatt fick urinstopp, allt torrder skulle tas bort, han älskar sina torra kulor, äter nu väldigt lite dricker inte vatten vad jag ser, tillsätter vatten i våtfodret pudra med Fortiflora. Min hona får ju då inte heller torrmat, hon äter lite bättre men sparsamt. Är det någon som har något tips är jag tacksam.

Uppkatten
0

Fortiflora brukar ju annars vara bra.

Har du provat olika sorters blötmat, eller måste han hålla sig till en viss sort?

Det finns aptitstimulerande läkemedel som man kan få via sin veterinär. Katten måste äta - det är jätteviktigt så den inte utvecklar t.ex. fettlever.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Näbbjäddan
0

Sluta inte tvärt! Vänj över några dagar! Det är bättre än att han får i sig varken mat eller vatten!

Katter är vanedjur så även om maten är god kan vissa katter tycka väldigt illa om förändringen. Blanda lite blötmat med torrisarna idag, sen imorgon mer blötmat med färre torrisar och så vidare! Om han har något favoritgodis kan du blanda i det. Du kan också strö lite kattmynta på!

Om det är urinproblem skulle du också kunna börja med att helt enkelt blöta upp torrisarna, eftersom det är vätskan du vill ha i honom, det kan vara ett lättare första steg?

Mina älskade katter
0

#0: Tack, har nog alla märken av våtfoder som finns ett helt skåp är nästan fullt ( en fömögenhet) slickar lite sedan nä.. det var sådär. Jag gör vad som…men nu vet jag inte vad, han har fått aptitstimulerande utskrivet isamband med hemkomsten fån djursjukhuset, men nej märker ingen större skillnad. Tack ändå

Catlady91
0

Vad för typ av blötmat ger du?

Det finns ju olika typer.
Gelé, bitar insås, paté, mousse..

Jag brukar ge mina jourkatter mousse, då de verkar gilla det bättre. Jag vet inte varför, men har sett att aptiten varit större med det än annan blötmat.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Mina älskade katter
0

Alla olika, sås mousse gele

Catlady91
0

#5: hur ger du moussen?
Jag brukar alltid smeta ut det i skålen. Annars har jag sett att katten inte vet hur den ska äta riktigt. Kan vara fel, men jag gör så iallafall 😊

Uppkatten
0

#3 Vilken sorts aptitstimulerande fick du? De brukar ofta ha bra effekt, har jag förstått.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Vad var det som orsakade urinstoppet? Det kan ju finnas torrfoder som är lämpligare än andra torrfoder beroende på vad stoppet berodde på.

Katten måste ju äta annars blir den sjuk p.g.a. svält.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

En katt som äter dåligt, eller som blir uttorkad, kan också drabbas av ett lätt illamående, sa min granne som är veterinär. Och då blir det förstås svårare att komma igång och äta.

Kanske behöver du ringa veterinären och diskutera hur ni går vidare?

Catlady91
0

#9: det drabbades min katt av, innan vi hittade rätt foder. Nu mår hon mycket bättre!

Pyttelite
0

Hur många vattenkällor har du?

Placera ut vattenskålar eller fontäner på lite olika platser och framförallt inte tillsammans med foder.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Mina älskade katter
1

#11Jag har två fontäner, en på balkongen en i köket två olika vattenskålar en i badrummet en i vardagsrummet en i köket inte tillsammans med matskålarna

Mina älskade katter
0

#10: Tack, vet bara inte om det finns mer som jag inte har prövat

Mina älskade katter
0

#13: Du får gärna komma med något tips

Mina älskade katter
0

#8: Veterinären kunde inte avgöra specifikt, diagnosen löd: obstruktiv FLUTD.

Mina älskade katter
0

#6: Ska testa med att "smeta ut"

Mina älskade katter
0

#7: Mitatz

Näbbjäddan
0

#13: såg du mina tips? Har du bytt ut fodret tvärt eller har du blandat ut det gradvis?
Har du testat att blöta upp torrfodret?

Mina älskade katter
0

#18: Bytte ut tvärt på veterinären inrådan

Mina älskade katter
0

Har testat att blöta upp, men nej det tycker han inte om