Pass
Såg att någon klagade på att pass är godkänd idhandling i EU, men inte här.
Pass är vad man visar vid inresa hit också. Precis som övriga EU.
Idchippet är det som ska registreras i samlade registret, ett samlat som gör det lättare att söka. Att önska ännu ett, för det lilla antal katter som har pass är helt orimligt.
Även andra länder har idchippen registrerade.
Pass brukar användas vid resor. Att det inte används normalt sett till något annat här måste man ha varit fullt medveten om när man skaffa passet. Det är inget rimligt i att klaga över det.
Ett samlat register är så klart smartare, och inte speciellt tidskrävande att registrera katten i, som väl bara förs över från existerande register.
Att köpa pass är frivilligt. Kommande register inte. Har man dåligt med pengar får kan ju prioritera det som blir lag. Inte tycka att saker ska anpassas för att du hängt upp dig och tycker pass är så mycket bättre och borde gälla, när hela syftet med registret är ETT och lätt.
Va? Är inte pass godkänt? Har sett de som visar fram passet när de ska hämta ut paket, det borde de inte få då?
"I'm too old for this shit."
#1: nu gällde ju detta katter…

För att få ett pass så måste ju katten vara Id märkt
Jag har svårt att förstå problemet.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Där ser man. Är bra om man kollar vilken sida man är inne på 😅
"I'm too old for this shit."
#4: 😂😂
#3: ja jag med. Liksom ett ickeproblem.
#4: förstod att det var något sådant, och tror att det har hänt oss alla åtminstone en gång. 🙂
- Redigerat 2022-06-30 08:29 av [Moon AppleGrey]
Har själv undrat vad tusan jag precis läste när jag hamnat på The sims.
Jag har läst den andra tråden. Det verkar som att du blandar ihop ett register (typ folkbokföringen eller SVERAKs nationella ID-register) med själva ID-handlingen (Passet eller ID-kort)?
Att du får en ID-handling utfärdad innebär inte automatiskt att du registreras i ett register. I folkbokföringsregistret finns t.ex. personnummer men inte passnummer.
Jag antar att du kan likställa chipnr för katt med personnummer för människa. De finns båda i ID-handlingen men är inte samma som ID-handlingen i sig.
#9: vem menar du?
#10 Dig förstås, eftersom du felaktigt hävdar att ID-handlingen (kattpasset) inte är giltig i Sverige. Det är den - i situationer som kräver en ID-handling vilket i stort sett bara är gränspassager, dock är den inte liktydig med ett register varför innehavet av ett kattpass inte uppfyller kraven på märkning och registrering.
Jag föstod Ninas text som att passet absolut är giltligt över gränser vid resande med djuret men passet i sig registeras inte i ett samlat arkiv som id-märkningen kommer göra
#11: Du har inte förstått mig alls. Jag säger att den gäller i Sverige vid resa.

Men resa i Sverige krävs ju inget pass
Det är vid inresa till Sverige du behöver pass
Stolt ägare till tre La permer
Jag tror #13 menar vid "in"resa.
Och sorry TS, jag hade blandat ihop dig med en annan skribent!
#14: skrev inte resa i Sverige. Det används i Sverige också vid resa, inte bara EU.
Tänker att de flesta vet när man visar pass vid resor.
Vid resor till länder utanför Europa visas det vid utresa med
#15: det förklarar saken 😄