Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratdjurskydd
Läst 313 ggr
Karmatarerskanise
1

Vad sker med omärkt?

Nästa år när lagen börjar gälla. Vad kommer ske med upphittade katter utan id? Ägarna har ju inte följt lagen och borde självklart inte få tillbaka katterna.

Men detta är Sverige så jag gissar att inget sker. Finns det någon plan?

Såg en diskussion kring registret. Det nya skulle dom försöka få ut i år och överföring från skk och sverak skulle nog vara kostnadsfritt.

Bra med samlat register

• Redigerat 2022-06-30 06:51 av Karmatarerskanise
Uppkatten
4

Har inte sett några uppgifter om att överföring från SKK/SVERAK skulle vara kostnadsfri? Annat än från en och annan hoppfull kattägare.

Min lärare på djurskyddskursen menade att det här skulle ta lite tid att implementera i praktiken.

Vad jag har förstått kommer omärkta katter att kunna omplaceras tidigare än idag, och de som inte id-märker och tar ägaransvar fullt ut för katter de påstår är deras riskerar vite. Men jag tror inte att man har gått ut med någon mer exakt information ännu.

Men lagen kommer att vara ett viktigt verktyg t.ex. när det gäller hem med för många katter där ägaransvar inte tas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Karmatarerskanise
1

Tycker allt dom kunde bjuda på registreringen nu vid massöverföringen. 😅

Ja detta är ett stort steg. Hoppas det har bra effekt :)

Uppkatten
2

Många tycker nog det, eller att det kunde vara gratis att regga katten första kvartalet för att verkligen få fart på det.

Samtidigt innebär det ju kostnader att bygga upp ett nytt register och någon måste betala.

En annan fråga är om SKK/SVERAK vill/får släppa ifrån sig folks privata kontaktuppgifter. Det kanske skulle kräva samtycke från varje kattägare och då blir det en jätteapparat.

Kanske finns det också med en massa avlidna katter i existerande id-register?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Moon AppleGrey]
1

#3: har min katt registrerad via skk, men skulle inte vilja att de delar mina privata uppgifter utan mitt samtycke.

Vad gäller nya registret så gör inte det mig så mycket om man behöver betala en engångssumma.
Det fick man ju ändå göra vid registreringen hos skk.

• Redigerat 2022-06-30 07:54 av [Moon AppleGrey]
Uppkatten
1

Det vore också intressant att få veta varför JBV inte har lagt över hållandet av register på t.ex. SKK/SVERAK, för vad jag förstår så finns utrymme för detta i lagstiftningen. Och åtminstone SVERAK uttryckte ett intresse för detta i ett tidigare skede vill jag minnas. Ja, det är många frågor och funderingar just nu, men vi får kanske tåla oss till mer information kommer 😊.

Karmatarerskanise
0

Ja det blir intressant att se hur detta ska gå.

[Moon AppleGrey]
0

#5: jo, det har varit flera som undrat över det.

Man får se vad de säger.
Hoppas att de går ut med mer information snart.

Uppkatten
2

#4 Nej, det känns ju som att ett samtycke skulle vara på sin plats i så fall.

Ett annat problem är väl att många kontakruppgifter kan vara inaktuella i praktiken. Katten kan vara såld, ägaren kan ha flyttat/bytt mobilnummer/bytt mejladress sedan katten reggades för flera år sedan. Och så har man glömt att uppdatera i befintligt register.

Kanske bättre att börja om så att kontaktuppgifterna är aktuella iallafall när registret startar upp…?

[Moon AppleGrey]
0

#8: jo, så är det säkert.
Eller som i mitt fall, hade glömt att bocka för rutan att mitt mobilnummer skulle vara synligt när jag reggade henne först, så fick ändra det så fort det gick att söka på hennes chipnummer. 😅

Jo, det är så jag tänkte, att det skulle vara mindre jobb för dem med ett helt nytt register.

• Redigerat 2022-06-30 08:07 av [Moon AppleGrey]
Näbbjäddan
1

Det kan väl också vara praktiskt att ha registret för hundar och katter på samma ställe, och jag anar att mycket av programmeringen för databasen för hundar hos jordbruksverket bara går att återanvända för katternas register.
Sen är det antagligen skillnad i vad man får fråga om när det är obligatoriskt till skillnad från när det är helt frivilligt, och om det är ett problem måste man ändå börja på nytt eftersom alla gamla registreringar måste tas bort då.
Dessutom har jordbruksverket redan alla dessa rutiner från registreringen av hundar vilket antagligen kommer behövas då jag anar att det kommer bli en hel del jobb framöver med en jäkla massa nya katter som ska in i systemet.
Sist men inte minst för jordbruksverket också en massa allmän statistik om husdjur i sverige och har en tydlig vetenskaplig (politisk) pondus som jag tror bara skulle gynna kattens status i längden.

Men det rör väl sig om en hundring per registrering? Jag tycker inte att det känns orimligt, även om det så klart är surt för alla som redan registrerat sina katter nån annan stans. Det kommer ändå vara en jävla massa arbetstimmar, och en hel del av dem kommer vara att tjafsa med diverse katt-ägare om deras katter, vilket ju kan vara en rätt bestämd målgrupp 😅

Karmatarerskanise
1

#10: tror de som kommer klaga mest över 100ingen är de som nu idmärker sina katter motvilligt. Kostnader dom sluppit innan.

Näbbjäddan
1

#11: jo, det tror jag med, men jag tror inte det går att komma ifrån riktigt, och tiden det tar ska stackrarna i telefontjänst ha själigt betalt för

OberonsMatte
0

#0: Du skriver "men detta är Sverige så jag gissar att inget sker".

Vad sker "med upphittade katter utan id" i andra länder?

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
0

#13: det syftade till att Sverige i ett nötskal. Inte till andra länder. För om någon kan ta illa upp av något, då låter vi det fortsätta som vanligt utan att något ändras till det bättre.

Kattpatrullen
0

#13 I det landet jag bor i avlivas de, vanligtvis inom 3 dagar.

OberonsMatte
0

#14 Nej, jag förstår verkligen inte vad du menar. Är det Sverige "i ett nötskal" att införa obligatorisk id-märkning av katter? Ja, kanske.

Obligatorisk id-märkning av hundar har redan införts, så vad händer med upphittade hundar som inte är id-märkta?

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
0

#16: att inte fullfölja hela vägen. Sätta lag på märkning, men inte konsekvenser när man inte följer lagen.

Halvfiser

OberonsMatte
0

#17 Vilken konsekvens tycker du skulle vara lämpligt och praktiskt genomförbart att införa?

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
0

Att katter utan id räknas som hemlösa. För att ägaren ska få sin katt ska chip betalas samt ersättning för tiden katten varit hemifrån.

OberonsMatte
0

#19 Var ska alla sådana omärkta, men i övrigt välmående och omskötta katter placeras någonstans?

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
0

Man måste väl bygga hägn för ändamålet som har volontärer och nån anställd.

Staten kunde lagt startkostnader och sedan kan kattägare betala.

Samma sak med okastrerade utomhus.

Karmatarerskanise
0

Förresten ägarna kan ju få som straff att jobba på hägnen plus omedelbar idmärkning

OberonsMatte
1

#21 Att förvara katter är dyrt och arbetskrävande, så om det finns en massa människor som ville bidra med pengar och oavlönat arbete för att ta hand om förvarade katter så tror jag att landets katthjälpsföreningar skulle vilja att de ger sig tillkänna. För katternas skull tror jag att det är bäst att förväntat gratisarbete sker på frivillig basis - och inte under motvilligt tvång.

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
0

#23: ja, så vi halvfiser igen.

OberonsMatte
1

#24 Nej, det handlar om att tänka i flera led och förstå att saker inte är så enkla att genomföra som de kanske kan tyckas … för den som inte behöver ta ansvar för konsekvenserna av att genomföra sådana tyckanden.

Om alla katter ska omhändertas omedelbart bara p.g.a. att de är omärkta så krävs en väldigt stor och kostsam organisation för det förfarandet. Det behövs lokaler, personal, tillsyn, ekonomi, administration etc. etc..

Det är väl bara ca 60% av alla katter som är id-märkta än så länge och av dem är det långt ifrån alla som även är ägarregistrerade.

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
0

#25: ingen har påstått att något är enkelt. Det har funnits gott om tid att hitta hur man ska kunna se till att lagen faktiskt måste följas annars blir det stora konsekvenser.

Det är alltid lika dant. Det blir inte en riktig lag. Hundägare straffas inte. Okastrerade katters ägare tar ingen risk när dom fortsätter.

Kunde ju varit kul om dom någon gång gjorde det ordentligt. Allt går att lösa. Om engagemanget finns.

Jag som aldrig bidragit till vårt djurskyddsproblem och alltid har gjort vad som bör med mina djur har inte lösningen. Det får de som är ansvariga göra. Kunde ju lika gärna låtit bli det hela om det inte fungerar ändå. Sparat dom pengarna.

Uppkatten
0

Jag vill minnas att vite har utdömts i fall med okastrerade katter?

Karmatarerskanise
0

#27: det är glädjande i så fall!