Kattbeteende
Jag har alltid varit nyfiken varför katter är så "otåliga" när de blir klappade? De går fram och tillbaka och stryker sig, i rörelse. Klappar du ett annat djur så står det oftast still. Finns det någon anledning till varför katter gör detta? Och om det inte finns något svar, vad tror ni?
Lagom är bäst för våra. Men de har bestämda tider då de vill bli klappade mer. Tror det blir lite överväldigande för katter generellt när de blir intensivt klappade.
Nelsons fotodagbok ^^
Jag tror att det beror på katters naturliga behov av att doftmarkera sin omgivning med hela kroppen. De stryker sig mot olika saker för att doftmarkera sitt revir och stryker sig mot flockmedlemmar för att skapa och förstärka en gemensam flockdoft. När man klappar kattens kropp från huvud till svans kan katten inte låta bli att "hjälpa till" med doftutbytet när den står upp.
Hur mycket, hur intensivt och i vilket tempo katten själv stryker sig mot den som klappar är individuellt och beror på kattens temperament, personlighet och sinnesstämning just då.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-06-20 07:20 av OberonsMatte
Intressant! Det har jag faktiskt inte tänkt på 🙂 Tack för svaren, det låter ganska logiskt båda två - doftmarkera och undvika överstimulans
Jag tycker att det är lite styrt utav personlighet också. Vissa katter kastar sig ner framför fötterna på en för att bli klappade, medans andra har mer benägenhet att stryka sig mot en och göra lite cirkuskonster på köpet.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Vår senaste tillskott lyfter alltid på rumpan när vi klappar nära svansen.
Nelsons fotodagbok ^^
#5 Det är ett område där många katter är känsliga för beröring/ogillar att man klappar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6 Det har jag också läst, men vissa katter verkar konstigt nog gilla det extra mycket istället. En del katter sjunker ner med bakdelen när man försöker klappa den över ryggen, men andra sträcker upp bakbenen då så att både rygg och rumpa/svans trycker emot handen.
De flesta av de katter jag haft har sträckt på benen och ofta blivit stående så långa stunder under klappning och det har jag tolkat som att de gillar att bli klappade framför svansroten.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Mina verkar också gilla det. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.