En fråga om katter
När man klappar min kisse framför/ovanför svansen, så lyfter hon rumpan jättemycket så att hon bugar. Ibland nästan så mycket att hon trillar.
Är detta en reflex eller är min misse bara konstig?
Din misse är fullständigt normal!😸
Mer att läsa:
https://katter.ifokus.se/discussion/1367133/klappa-katt-vid-svans
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-11-24 21:30 av Pyttelite
#1: Gör alla kissemissar det? 🙀
#2: Det verkar tydligen lite si och så men min gör som din. 😸
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Mina också🐈
/Maria
Jaha, vad intressant! Min kompis sa att de hatade det, för att katter tydligen ska attackera varandra där (enligt h*n). Tyckte då att det var konstigt att min reagerade så. Sambon sa att det var en ofrivillig reflex. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro haha 😹
- Redigerat 2021-11-24 21:44 av [Tismon]
Har inte både katter och hundar en s.k erogen zon där? Eller är det jag som hört detta från nåt pucko bara?
Det stämmer att katter kan vara väldigt känsliga för beröring just där, och en del katter vill inte att man tar där ö h t.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har haft katter som man bara fått klappa framtill vid huvudet, absolut inte vid svansen. Så det är olika vad de anser. 🙂😻
Nuvarande katt vill däremot gärna bli klappad över hela ryggen, gärna vid svansen.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#6: Min vovve älskar också att bli klappad där. Däremot lyfter han inte rumpan i luften, han står bara vänd och inväntar att bli klappad haha
7 & 8: Vad underligt hur stor skillnaden är! Återigen ännu en sak som gör katter speciella. Alla individer är så olika, det kan verkligen vara natt och dag! Katter gillar inte att bli klappad på magen normalt sett men vännens katt älskar det, han lägger sig på rygg som en hund! 🐱
Vår gamla hona brukade ramla omkull för att hon lyfte rumpan så högt när man kliade henne där. Hon verkade tycka det var skönt.
Hankatten gillar det däremot inte alls, man ser tydligt att han tycker det är obehagligt och han försöker slå efter en. Honkatten föredrar att bli klappad eller kliad runt huvudet, men ogillar inte att kliar vid svansen heller. Men om hon inte är helt bekväm av någon anledning brukar man inte få röra henne vid svansen alls.
#9 Min honkatt gillar när jag kliar henne på magen. Men det gäller att göra det på rätt sätt. Man får inte klappa eller klia för löst, då ser det ut som att hon tycker det kittlas typ. Men om man masserar eller kliar med lite kraft tycker hon det är skönt (åtminstone när jag gör det, tror inte hon är tillräckligt trygg med någon annan för det). Men hon blir väldigt lätt busig eller överstimulerad av det, så man får vara uppmärksam om man är rädd om fingrarna
//Jessie